وکیل خانواده, ازدواج

شرایط ازدواج بدون اجازه پدر

شرایط ازدواج بدون اجازه پدر - وکیل محبوبه حجتیان

یکی از پرسش هایی که در ازدواج برای برخی دختران و والدینشان پیش می آید این است که آیا ازدواج بی اذن و اجازه پدر یا جد پدری امکان پذیر است ؟ و یا شرایط ازدواج بدون اجازه پدر کدامند ؟

و آیا امروزه با بالا رفتن سن ازدواج در دختر خانم ها و با وجود سن بالا باز هم کسب اجازه از پدر برای ازدواج لازم است؟ با این مقاله همراه شوید تا پاسخ سوالات خود را در این زمینه به دست آورید .

چنانچه در مورد این موضوع و یا موضوعات دیگر حقوقی ، کیفری ، خانواده و … نیاز به مشاوره حقوقی دارید می توانید با وکیل پایه یک دادگستری ، محبوبه حجتیان با شماره 09121584013 تماس بگیرید .

آیا ازدواج بدون اجازه پدر امکان پذیر است؟

با توجه به مواد 1043 و 1044 اصلاحی 1370 قانون مدنی که مقرر می دارند:

“نکاح دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا یا جد پدر او است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند اجازه او ساقط و در این صورت دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید .

در صورتی که پدر یا جد پدری در محل حاضر نباشند و استیذان از آنها نیز عادتا غیر ممکن بوده و دختر نیز احتیاج به ازدواج داشته باشد ، وی می تواند اقدام به ازدواج نماید . تبصره : ثبت این ازدواج در دفترخانه منوط به احراز موارد فوق در دادگاه مدنی خاص می باشد . 

میتوان گفت که ازدواج دختر بدون اجازه پدر فقط در شرایطی امکان دارد که دختر باکره نباشد و یا اگر باکره است پدر یا جد پدریش حضور نداشته و یا کسب اجازه از آنها امکان نداشته باشد و دختر هم نیاز به ازدواج داشته باشد و یا زمانی که پدر یا جد پدری می توانند حضور داشته باشند ولی به دلیل غیر موجهی از دادن اجازه خودداری می کنند .

شرایط ازدواج بدون اجازه پدر - شرایط ازدواج

شرایط ازدواج دختر بدون اجازه پدر

  • دختر باکره نباشد .
  • پدر و جد پدری هر دو فوت کرده باشند .
  • پدر یا جد پدری در وقت ازدواج حاضر نباشند و کسب اجازه هم از ایشان ممکن نباشد .
  • پدر یا جد پدری بدون عذر موجه از دادن اجازه به دختر باکره خود خودداری کنند .

در این موضوع ازدواج چندم دختر مهم نیست ، مهم این است که دختر باکره باشد یا نباشد چرا که بعضی از خانم ها حتی بعد از ازدواج هم حاضر به برقراری رابطه جنسی نیستند و همچنان باکره می مانند و یا چه بسا دختران مجردی که به دلایلی بکارت خود را از دست داده اند بدون اینکه ازدواج نموده باشند پس ملاک کسب اجازه از پدر یا جد پدری ، باکره بودن دختر است .

مراحل ازدواج دختر بدون اجازه پدر

1- دختر بایستی نسبت به تشکیل حساب کاربری سامانه ثنا اقدام کرده و احراز هویت ثنا را انجام دهد که این یا با مراجعه حضوری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می شود و یا با مراجعه به سایت sana.adliran.ir امکان پذیر است .

2- دختر باید دادخواست اذن ازدواج از دادگاه را به کمک مشاور حقوقی و یا وکیل و یا با استفاده از نمونه دادخواستهای موجود در اینترنت تکمیل و تنظیم کرده و فایل را به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل دهد تا ثبت شده و به دادگاه ارسال گردد .

3- دختر پس از دریافت پیامک ابلاغیه از سامانه ثنا باید در جلسه رسیدگی به پرونده خود شرکت نموده و نسبت به معرفی خواستگار خود و مقدار مهریه تعیین شده به دادگاه اقدام کند و اثبات کند که خواستگارش از نظر اجتماعی ، اخلاقی و مالی هم کفو او بوده و ثابت کند که پدر یا جد پدریش بدون عذر موجه به او اجازه ازدواج نمی دهند .

4- در انتها دادگاه پدر و یا جد پدری دختر را فراخوانده و اگر بدون عذر موجه در دادگاه حاضر نشوند یا حاضر شده ولی نتوانند عذر موجهی برای مخالفت خود با ازدواج دختر بیاورند ، دادگاه حکم ازدواج بدون اجازه پدر را برای دختر صادر کرده و دختر می تواند با در دست داشتن حکم دادگاه و به همراه خواستگار و شهود عقد به دفترخانه مراجعه کرده و نسبت به ثبت ازدواج خود اقدام نماید .

نکته : اگر پدر راضی به ازدواج دختر با خواستگارش نشد ، دختر می تواند به جد پدریش در صورتی که فوت نکرده باشد مراجعه کرده و از او درخواست کسب اجازه نماید . در صورتی که جد پدری رضایت داشته باشد و اجازه را صادر کند ازدواج بدون اجازه پدر دختر نیز امکان پذیر است .

آیا دختر بالای 30 سال بدون اجازه پدر می تواند ازدواج کند ؟

در قانون مدنی در این خصوص صحبتی از سن و سال دختر به میان نیامده و فقط باکره بودن یا نبودن او را لحاظ نموده است . پس دختر اگر باکره باشد در هر سن و سالی که باشد بایستی از پدر یا جد پدری کسب اجازه نماید .

البته تاکنون طرحی از سوی نمایندگان درخصوص عدم نیاز به اذن اجازه پدر برای ازدواج دختران باکره بالای 28 سال به مجلس ارائه شد که با آن موافقت نگردید .

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با ما در ارتباط باشید.

شرایط ازدواج بدون اجازه پدر - مراحل ازدواج بی اذن پدر

آیا ازدواج بدون اذن پدر جرم است ؟

قانونگذار ازدواج بدون اجازه و اذن پدر یا جد پدری را جرم نمی داند و صرفا آن را ضروری می داند لذا ازدواج بدون اجازه پدر جرم نیست و مجازاتی هم برای دختر نخواهد داشت .

آیا اگر دختر در زمان عقد با فردی جدا شده و برای بار دوم قصد ازدواج با فرد دیگری را داشته باشد باز هم اذن پدر لازم است ؟

چنانچه دختر در زمان عقد همچنان باکره باقی مانده باشد برای ازدواج دوم نیز نیاز به اذن پدر دارد . شرط کسب اجازه و اذن پدر برای ازدواج باکره بودن دختر است نه تعداد دفعات ازدواج و یا سن و سال او .

وکیل محبوبه حجتیان ، مشاور حقوقی خانواده

با توجه به مطالبی که بالا به آن اشاره شد قرار گرفتن در شرایطی که دختر نیاز به ازدواج دارد و نسبت به خواستگار خود نیز شناخت و علاقه دارد و با ممانعت والدین خود خصوصا پدر مواجه می شود اقدام برای امور قضایی ممکن است برای او پیچیده و سخت به نظر برسد .

در این زمان کمک از یک مشاور حقوقی خانواده بصورت حضوری یا آنلاین می تواند به دخترانی که بدون دلایل موجه از ازدواج منع می شوند کمک کننده باشد .

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان در زمینه های مختلف حقوقی ، وکیل خانواده ، وکیل ملکی ، قرارداد ، کیفری و امور مهاجرت مشاوره و خدمات حقوقی ارائه می نماید و شما را تا رسیدن به نتیجه مطلوب در پرونده های حقوقی و قضایی تان یاری خواهد کرد .

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان وکیل دادگستری تماس گرفته و با راهنمایی های ایشان کلیه امور حقوقی و مسائل خود را برطرف نمایید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *