وکیل حقوقی, حکم جلب فوری و توقیف اموال

توقیف اموال غیر منقول و شرایط رفع آن

توقیف اموال غیر منقول - وکیل محبوبه حجتیان

توقیف اموال در لغت به معنی بازداشت اموال است و به معنی اموالی است که توسط دادگاه به واسطه درخواست طلبکار ، از بدهکار توقیف می شود . اموال به دو قسمت منقول و غیر منقول تقسیم می شود .

در این مقاله اختصاصا به توقیف اموال غیر منقول پرداخته می شود . اگر در این زمینه دچار مشکلی هستید و یا تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این خصوص به دست آورید پس از مطالعه این مطلب می توانید با محبوبه حجتیان ، وکیل پایه یک دادگستری با شماره 09121584013 تماس حاصل نمایید .

تعریف اموال منقول و غیر منقول

در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران اموال منقول و غیر منقول به شرح زیر تعریف شده است :

اموال منقول : اشیائی که نقل آن از محلی به محل دیگر ممکن باشد بدون اینکه به خود یا محل آن خرابی وارد آید منقول است . (ماده 19 قانون مدنی)

اموال غیر منقول : مال غیر منقول آنست که از محلی به محل دیگر نتوان نقل نمود اعم از اینکه استقرار آن ذاتی باشد یا به واسطه عمل انسان به نحوی که نقل آن مستلزم خرابی یا نقص خود مال یا محل آن شود . (ماده 12 قانون مدنی)

قانونگذار در ماده 126 قانون آیین دادرسی مدنی در تعریف بازداشت اموال بیان داشته است :

توقیف اموال اعم از منقول و غیر منقول و صورت برداری و ارزیابی و حفظ اموال توقیف شده و توقیف حقوق استخدامی خوانده و اموال منقول وی که نزد شخص ثالث موجود است به ترتیبی است که در قانون اجرای احکام مدنی پیش بینی شده است .

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله نحوه تنظیم قرارداد با وکیل حقوقی حرفه ای پیشنهاد می شود .

توقیف اموال غیر منقول - تعریف اموال منقول و غیرمنقول

نکات و قوانین در خصوص نحوه توقیف اموال غیر منقول

  • وقتی در دادگاه حکم توقیف اموال غیر منقول صادر شود فرد طلبکار که حکم به نفع او صادر شده است باید کلیه اموال غیر منقول فرد بدهکار را به دادگاه معرفی نماید . اینگونه اموال ممکن است ثبت قانونی شده باشند و یا سابقه ثبت نداشته باشند .
  • اگر مال غیر منقول به ثبت رسیده باشد بایستی مشخصات ملک ، شماره و پلاک به اداره ثبت تحویل گردد تا این اداره نسبت به توقیف آن اقدام نماید تا هیچ معامله ای پس از توقیف مبنی بر فروش آن انجام نگردد .
  • اگر اموال غیر منقول ثبت رسمی نشده باشند پس از احراز مالکیت بدهکار بر روی این مال می توان از دادگاه حکم توقیف مال را گرفت و اجرا نمود . اگر مال به نام فرد دیگری باشد اداره ثبت بایستی قبل از توقیف مال به فردی که مال به نام اوست اطلاع دهد تا حقوقی از دیگر افراد ضایع نگردد .
  • اگر مال غیرمنقول که می تواند شامل زمین ، خانه ، معدن و … باشد به نحوی باشد که ارزش آن از بدهی فرد بدهکار بیشتر باشد و امکان تجزیه آن نیز وجود نداشته باشد دادگاه حکم توقیف همه مال را بصورت یکجا می دهد .
  • قبل از اجرای حکم به فرد محکوم 10 روز مهلت می دهند تا اگر توانست در این مدت بدهی خود را پرداخت نموده و از توقیف شدن اموال خود جلوگیری کند .
  • بدهکار و طلبکار می توانند قبل از اینکه حکم توقیف اجرا شود با یکدیگر توافق نمایند .
  • اموال غیرمنقول فرد بدهکار بایستی توسط فرد طلبکار به دادگاه معرفی شود و در غیر اینصورت حکم توقیف اموال غیرمنقول صادر نخواهد شد .

مقاله پیشنهادی : وکیل آنلاین چه مزایایی دارد ؟

توقیف اموال غیر منقول - رفع توقیف

شرایط رفع توقیف اموال غیر منقول

توقیف اموال غیرمنقول در صورتی رفع می شود که فرد بدهکار کلیه بدهی های خود و همچنین هزینه های دادرسی را پرداخته باشد و یا اینکه با فرد طلبکار توافق نموده باشد .

اگر با توقیف اموال غیر منقول شخص ثالثی دچار ضرر و زیان شده باشد و به دادگاه معترض شود در این صورت رفع توقیف انجام می شود تا حقوقی از دیگران ضایع نگردد .

ضرورت استفاده از وکیل حقوقی برای توقیف اموال غیر منقول و رفع آن 

برای بهره گیری از وکیل حقوقی برای توقیف اموال غیر منقول و یا رفع آن به صورت  قانونی و حرفه ای  می توانید از محبوبه حجتیان، وکیل پایه دادگستری کمک بگیرید .

محبوبه حجتیان ، وکیل پایه یک دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی ، ملکی ، قرارداد ، خانواده ، کیفری و امور مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قانونی مسائل خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوب برسید .

برای کسب اطلاعات لازم می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان ، وکیل پایه یک دادگستری تماس گرفته و با راهنمایی وی درباره امور حقوقی ، تمام مسائل خود را برطرف کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *