مراجع قضایی

مراحل شکایت در دیوان عدالت اداری

مراحل شکایت در دیوان عدالت اداری - وکیل محبوبه حجتیان

مراحل شکایت در دیوان عدالت اداری چیست ؟ طبق قوانین جمهوری اسلامی فقط شکایت فردی قابل شنیدن است که طبق قانون قادر به انجام و طرح شکایت باشد یعنی شخص حقیقی یا حقوقی که در مشکل پیش آمده ذینفع باشد و دارای سمت در دعوا باشد .

داشتن سمت در دعوا نیز به این معنی است که فردی که شاکی پرونده است باید دارای سمت قانونی باشد به این منظور که یا خودش بصورت فردی اقدام به طرح شکایت و اقامه دعوا نماید یا بوسیله یک وکیل حقوقی که نماینده قانونی او در این پرونده است این کار را انجام دهد .

اگر غیر از این دو مورد باشد دیوان عدالت اداری به آن شکایت رسیدگی نخواهد کرد . در این مقاله قصد داریم به مراحل شکایت در دیوان عدالت اداری بپردازیم . پس تا پایان مقاله با وکیل حجتیان همراه باشید .

موارد شکایت در دیوان عدالت اداری

نهادها و سازمان های دولتی مسئولیت قانونگذاری در کشور را به عهده دارند و اشخاص (حقیقی یا حقوقی) نیز باید آن را رعایت نمایند . ولی در صورتی که اشخاص جامعه از قوانین تصویب شده دچار ضرر و زیان شوند و به آن ها خسارتی وارد شود چگونه باید طرح شکایت نمایند و حق خود را بگیرند ؟

در کشور ما دیوان عدالت اداری مرجع مذکور است که قانونگذار در راستای احقاق حق افراد جامعه آن را تاسیس کرده است . طبق اصل 173 قانون اساسی که بیان می دارد :

“به منظور رسیدگی به شکایت و یا برخوردها و یا اعتراض مردم نسبت به مامورین دولتی و اداری که در استخدام دولت می باشند دیوانی به نام دیوان عدالت اداری زیر نظر ریاست محترم قوه قضائیه تاسیس می گردد . وظایف و اختیارات این دیوان براساس قوانین معین خواهد شد . “

پس با توجه به این اصل همه افراد در کشور می توانند درصورتیکه نسبت به ماموران اداری یا دولتی و یا آئین نامه های صادره در هیئت وزیران اعتراض داشته باشند و یا این آئین نامه ها و اشخاص نام برده موجب ضرر و زیان آنها بشوند جهت احقاق حق خود به دیوان عدالت اداری طرح شکایت نمایند .

مقاله مرتبط:

بهترین وکیل ملکی در تهران

برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری با ما در ارتباط باشید.

مراحل شکایت در دیوان عدالت اداری - موارد شکایت در دیوان عدالت

اختیارات و وظایف دیوان عدالت اداری

1- رسیدگی به شکایت و اعتراض اشخاص حقیقی یا حقوقی

2- رسیدگی به اعتراضات وارده و شکایت های طرح شده و تصمیم های قطعی گرفته شده در هیئتهای رسیدگی به جرایم اداری و کمیسیونهای طرح شده در مواد قانونی بجهت نقض مقررات و قوانین یا مخالفت با آن ها .

3- رسیدگی به شکایات مطرح شده علیه مسئولین قانون و قضات موضوع خدمات کشوری و همچنین سایر افراد استخدام شده در واحدهای مذکور .

برای احقاق حق خود بصورت قطعی در دیوان عدالت اداری می توانید با خیال راحت کار را به وکیل دادگستری محبوبه حجتیان بسپارید .

مراحل شکایت در دیوان عدالت اداری

در هر دعوایی شخص برای آنکه بتواند به حق خود دست یابد باید روندی را طی نماید و طرح دعوا در دیوان عدالت اداری نیز از این قاعده مستثنی نیست . مراحل طرح دعوا به شرح زیر می باشد :

1- ثبت دادخواست دعوا

برای طرح شکایت در دیوان عدالت اداری فرد ابتدا باید یک دادخواست تقدیم نماید که ثبت دادخواست دعوا نام دارد . این دادخواست بایستی به زبان فارسی (زبان رسمی کشور) باشد و در غیر این صورت اعتبار قانونی نخواهد داشت .

اگر شرایط ثبت دادخواست طبق قانون آیین دادرسی مدنی رعایت نشود دادخواست ناقص شمرده می شود و اخطار رفع نواقص به آن داده می شود .

مشخصات دادخواست کدامند ؟

  • مشخصات شخص شاکی
  • مشخصات طرف شکایت
  • مشخصات وکیل (وکیل الزامی نیست)
  • موضوع شکایت
  • شرح شکایت
  • ادله و دلایل مورد استناد در طرح دعوا

برای تنظیم دادخواست حتما بخوانید.

مراحل شکایت در دیوان عدالت اداری - مشخصات دادخواست

2- ارجاع و رسیدگی

پس از ثبت دادخواست و رفع نواقص آن شکایت به شعبه مربوطه ارجاع می شود و طبق آنچه در دیوان عدالت آمده دادخواست های ثبت شده توسط رئیس و یا معاون او به شعبه مربوطه ارجاع داده می شود .

پس از آنکه دادخواست ارجاع داده شد قاضی در صورت تکمیل بودن پرونده و احراز صلاحیت ، طرف شکایت را از دعوای مطروحه آگاه کرده و طرف شکایت موظف است که در طی یک ماه از تاریخ ابلاغ نسبت به پاسخگویی به دادگاه اقدامات لازم را انجام دهد و چنانچه در این مهلت کاری انجام ندهد این امر مانع برای رسیدگی نخواهد بود .

3- صدور و اجرای رای

پس از آناکه شعبه مربوطه به پرونده بصورت کامل رسیدگی کرد و تحقیقات برای روشن شدن موضوع انجام گردید باید ختم رسیدگی را اعلام کند و در مدت یکهفته نسبت به انشاء حکم اقدام نماید .

شعبه دیوان عدالت پس از آنکه یک نسخه از حکم را برای طرف شکایت یعنی محکوم علیه ارسال کرد موظف است نسخه دیگر را به واحد اجرای احکام دیوان عدالت اداری ارسال نماید .

در این صورت محکوم علیه بایستی در مدت یک ماه جهت جلب رضایت شخص شاکی و یا اجرای حکم اقدامات لازم را انجام داده و نتیجه را به واحد اجرای احکام ارسال کند .

اگر محکوم علیه رای را اجرا ننمود ، اجرای احکام بایستی موضوع را گزارش نموده و شعبه ای که حکم را صادر کرده بایستی خارج از نوبت به موضوع استنکاف رسیدگی نموده و حکم اقتضایی را صادر نماید و سپس پرونده را به واحد اجرای احکام ارسال کند .

مهلت در نظر گرفته شده جهت افراد داخل کشور 3 ماه و افراد خارج از کشور 6 ماه از تاریخ ابلاغ حکم قطعی مرجع ذیصلاح می باشد .

هزینه دادرسی در دیوان عدالت اداری

تقدیم دادخواست مستلزم پرداخت نمودن هزینه هایی است که مربوط به هزینه های دادرسی است . در این مورد ماده 19 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری طرح کرده که هزینه دادرسی در شعب بدوی دیوان مبلغ 100 هزار یال و در شعب تجدیدنظر 200 هزار ریال است .

تبصره ای نیز در این خصوص مطرح شده که بیان می کند مبلغ اعلامی در این ماده متناسب با نرخ تورم اعلام می گردد و به وسیله بانک مرکزی هر 3 سال یک بار به پیشنهاد رئیس دیوان عدالت و همچنین به تایید رئیس قوه قضاییه و تصویر هیئت وزیران می تواند تعدیل گردد .

مراحل شکایت در دیوان عدالت اداری - اختیارات و وظایف

ضرورت استفاده از وکیل حقوقی برای ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان آمادگی دارد به شما در خصوص تمامی موضوعات مرتبط با دیوان عدالت اداری اعم از تنظیم دادخواست و لوایح مناسب خدمات رسانی نماید .

از آنجا که دعاوی مرتبط به دیوان عدالت اداری به شکل غیر حضوری است ، تنظیم و نگارش یک لایحه اصولی و تخصصی از اهمیت بالایی برخوردار است و میتواند شانس موفقیت شما را در پرونده بالا ببرد .

برای ارتباط با بهترین وکیل خانم در تهران در خصوص دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09121584013 تماس بگیرید .

محبوبه حجتیان ، وکیل پایه یک دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی ، کیفری ، وکیل ملکی ، قرارداد ، خانواده و امور مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می نماید تا شما بتوانید روند قانونی مسائل خود را بهتر سپری نموده و به نتیجه مطلوب برسید .

در لینکدین ما را فالو کنید.

برای کسب اطلاعات لازم می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی درباره امور حقوقی ، تمام مسائل خود را برطرف کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *