وکیل خانواده, طلاق

مراحل انواع طلاق

مراحل انواع طلاق - وکیل محبوبه حجتیان

طلاق انواع مختلف دارد که هر یک مراحل خود را دارند . انواع طلاق شامل طلاق از طرف زوج (شوهر) ، طلاق از طرف زن (زوجه) و طلاق توافقی می باشد . مراحل انواع طلاق و زمان لازم برای آن موضوعی است که در این مقاله قصد داریم به توضیح آن بپردازیم .

از آنجا که امروزه با مقوله طلاق خصوصا درخواست طلاق از طرف خانم ها مواجه هستیم و برای این کار پیچ و خم های گوناگون قانونی وجود دارد که اغلب افراد به آن آشنایی ندارند کمک گرفتن از مشاوره حقوقی یا وکالت یک وکیل خانم می تواند راهگشای مشکل باشد .

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان آماده ارائه هرگونه مشاوره حقوقی و وکالت در خصوص طلاق ، حضانت ، مهریه ، نفقه و … می باشد .

مراحل انواع طلاق چیست ؟

طلاق توافقی ، طلاق از طرف شوهر و طلاق از طرف زن مراحلی دارد که به شرح زیر است :

طلاق توافقی چیست ؟

طلاق توافقی به این صورت است که زوجین برای طلاق توافق دارند . دو حالت پیش می آید یا همسر یک وکالت نامه طلاق در محضر اسناد رسمی به همسرش می دهد وکالت کامل با تمام اختیارات و خانم می رود این کارها را انجام می دهد یا اینکه با هم تک تک مراحل را انجام می دهند .

برای ثبت طلاق اگر طلاق توافقی انجام شود باید زوجین یا وکیل آن ها به دفتر خدمات قضایی مراجعه کند و درخواست طلاق توافقی بدهند . سند ازدواج و شناسنامه هایشان برای این موضوع لازم است .

برای طلاق توافقی زوجین باید از قبل تمامی شرایط طلاق را با همدیگر صحبت کرده باشند و به یک توافق کامل رسیده باشند درخصوص مهریه ، فرزندان ، ملاقات ، حضانت ، اجرت المثل ، جهیزیه ، نفقه و تمامی موارد . وقتی زوجین به توافق رسیدند در دفترخانه خدمات قضایی حاضر می شوند و بعد درخواست طلاقشان را ثبت می کنند .

بعد از ثبت دادخواست ارجاع می شود ابتدا به بهزیستی و واحدهای مشاوره که تحت نظر بهزیستی است . در دفترهای مشاوره حضور زوجین الزامی است . نوبت مشاوره می گیرند در بهزیستی و مشاوره آنها را راهنمایی می کند ، مشکلات آنها را بررسی می کند . ممکن است یک تا سه جلسه مشاوره های بهزیستی طول بکشد .

اگر سازش کردند که فبه المراد و در صورتی که سازش نکردند و زوجین به مشکل خوردند ، دفتر مشاوره به آنها گواهی عدم سازش می دهد و می گوید مشاوره برای اینها فایده ای ندارد و ادامه زندگی میسر نیست .

این گواهی را طرفین به دادگاه ارائه می دهند . دادگاه برایشان وقت رسیدگی می گذارد . یک جلسه رسیدگی دارند چنانچه که دادگاه تشخیص داد طلاق توافقی به صلاح طرفین است رای طلاق را صادر می کند .

چنانچه طرفین حق اعتراض و تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی شان را اسقاط بکنند و به دادگاه اعلام بکنندکه اعتراضی ندارند بلافاصله می توانند رای را با شناسنامه هایشان به دفتر طلاق ببرند و طلاق آنها جاری شود . این روال پرونده طلاق توافقی است .

منظور از طلاق فوری چیست؟ برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری با ما تماس بگیرید.

مراحل انواع طلاق - طلاق توافقی

طلاق از طرف زوجه به چه نحوی است ؟

زوجه (خانم) طبق یک شروطی که سند ازدواج و قانون به او اجازه داده می تواند بدون توافق و رضایت مرد طلاق بگیرد . شروطش در قانون مدنی گفته شده است . مثلا مثل عدم پرداخت نفقه ، ضرب و جرح ، سوء رفتار ، داشتن محکومیت های کیفری ، داشتن شرب خمر و … . توجه داشته باشید که صرف ادعا یا مستند کافی نیست .

رویه دادگاهها این است که برای اثبات این موضوعات نیاز به رای دادگاه دارد . مثلا ضرب و جرح و سوء رفتار توسط رای دادگاه باید اثبات شده باشد . عدم پرداخت نفقه باید خانم رای داشته باشد یعنی باید رای عدم پرداخت نفقه داشته باشد که شش ماه از الزام به پرداخت نفقه گذشته ولی آقا پرداخت نکرده است .

صرف ادعا و نشان دادن مدارک برای دادگاه کفایت نمی کند و رویه این است که برای تمام موارد بایستی رای قطعی دادگاه را داشته باشید . چنانچه خانم این دلایل را داشته باشد با سند ازدواج به دفتر خدمات قضایی می رود و درخواست طلاقش را ثبت می کند .

به نزدیک ترین دادگاه خانواده محل اقامت خانم می رود . مثلا اگر خانم شهرستان باشد و همسرش تهران باشد همان محل اقامت خانم مرجع رسیدگی کننده به پرونده طلاق است . دادگاه تعیین وقت می کند دلایل خانم و آقا را نگاه می کند بعد از جلسه رسیدگی . اگر دلایل محکمه پسند بود اینجا بحث داوری است .

قانون گذار حتما ضروری دانسته که داور تعیین شود . داوری در دعاوی خانوادگی برای حل موضوع و سازش است . ممکن است از طرف دادگاه تعیین شود یا خود طرفین تعیین بکنند.

خود طرفین می توانند شخصی که از اقوامشان باشد ، شرط سنی خوبی داشته باشد ، آشنا به زندگی آنها باشد ، سابقه کیفری نداشته باشد برای صلح و سازش اقدام کند و نظر خودش را مبنی بر ادامه زندگی یا عدم مصلحت ادامه زندگی بدهد .

اگر زوجین هم کسی را نداشتند از اقوامشان می توانند از دادگاه درخواست بکنند که داور تعیین بکند . اصولا در خیلی از شهرستان ها و تهران داور در خود دادگاه مستقر است (اتاق داوری ) داور مسائل اینها را می شنود جلسه را تشکیل می دهد .

اگر عدم سازش را صلاح دانست نامه ای به شعبه می زند و می گوید که ادامه زندگی به صلاح طرفین نیست . در اینصورت دادگاه دیگر با وجود نظر داور و ادله طرفین رای را صادر می کند . این رای هم قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر هست هم بعد از تجدیدنظر قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است .

مراحل انواع طلاق - طلاق از طرف زوجه

طلاق از طرف زوج چیست و چه مراحلی دارد ؟

طلاق از طرف زوج زمانی است که آقا درخواست طلاق دارد . در قانون طلاق به دست مرد است و هیچ دلیلی برای مرد نیاز نیست که وجود داشته باشد . هر مرد هر زمانی که بخواهد می تواند همسرش را طلاق دهد .

قانونگذار فقط تنها چیزی که دانسته و پیش بینی کرده اهرم های مادی برای زن است . مثلا گفته که مرد باید مهریه ، نفقه ، اجرت المثل و نصف اموالش را در این صورت به همسرش بدهد تا دادگاه با طلاقش موافقت کند .

اصولا رویه هم این است که با اعسار و قسطی شدن مهریه و حق و حقوق هم دادگاهها قبول نمی کنند و حکم به عدم اعسار و تقسیط مهریه می دهند وقتی که آقا درخواست کننده طلاق باشد .

پس مردی که قسط طلاق همسرش را دارد بایستی توان پرداخت کلیه حق و حقوق قانونی او را داشته باشد بعد اقدام به این کار نماید .

مراحل انواع طلاق - طلاق از طرف زوج

لزوم استخدام وکیل طلاق چیست ؟

با توجه به مراحلی که در بالا به آن اشاره شد برای برخی افراد مراجعات مکرر به دادگاه و طی کردن مراحل اداری آن بسیار وقت گیر و خسته کننده است . همچنین در صورت عدم آگاهی از مسائل حقوقی طلاق ممکن است فرد را با مشکلاتی در طلاق مواجه کند . با کمک از یک وکیل طلاق می توان روند انجام کارها را تسریع نموده و در کوتاه ترین زمان ممکن از دردسرهای پروسه طلاق رهایی پیدا کرد .

محبوبه حجتیان ، وکیل خانواده کلیه موارد مربوط به مسائل طلاق نظیر نفقه ، مهریه ، حضانت ، اجرت المثل ، ملاقات با فرزند ، تمکین ، ترک انفاق و … را انجام می دهد .

همچنین در زمینه های گوناگون نظیر موارد کیفری ، ملکی ، خانواده ، قرارداد و امور مهاجرت نیز فعالیت داشته و پرونده های زیادی را در امور ذکر شده با موفقیت وکالت نموده و به سرانجام رسانده اند .

چنانچه در زمینه طلاق و یا موارد دیگر نیاز به وکیل دارید می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و امور حقوقی خود را به ایشان بسپارید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *