مراجع قضایی

درخواست تجدیدنظر چیست؟

درخواست تجدیدنظر

درخواست تجدیدنظر، مرحله بعد از حکم نهایی قاضی در دادگاه بدوی است که این مورد می تواند بسیار ناامید کننده باشد که یک قاضی علیه شما در دادگاه بدوی حکم داده است. بنابراین اگر حکم به نفع شما نیست، دو راه برای شما وجود دارد:

  • تصمیم قاضی را بپذیرید و اعتراضی نداشته باشید.
  • درخواست تجدیدنظر بدهید؛ زیرا فکر می‌کنید خطایی رخ داده است.

زمان مناسب برای درخواست تجدیدنظر، بعد از صدور حکم، حدود 10 تا 20 روز کاری است. به این صورت که با توجه به هر پرونده ای تفاوت دارد. بنابراین اگر قصد درخواست تجدیدنظر را دارید، باید به این مورد نیز توجه داشته باشید؛ زیرا بعد از این مهلت دیگر امکان درخواست تجدیدنظر وجود نخواهد بود و هر آنچه در حکم نهایی بیان شده، اجرا خواهد شد.

وکلای تجدیدنظر می توانند برای حکمی که از یک دادگاه بدوی دریافت کرده اید، درخواست تجدید نظر دهند و در این مرحله می توانند قضات دادگاه تجدیدنظر را متقاعد کنند که در طول محاکمه اشتباهاتی صورت گرفته است. با این حال، ارائه درخواست تجدیدنظر در دفاتر خدمات قضایی و ثبت آن، به این معنی نیست که تصمیم دادگاه بدوی تا زمانی که تصمیمی در دادگاه تجدید نظر گرفته شود، ارزش قانونی ندارد و اجرا نمی شود.

استیناف، مراجعه به دادگاه بالاتر برای بررسی تصمیم دادگاه بدوی، یا به دادگاه برای بررسی دستور یک سازمان اداری. در اشکال مختلف، همه نظام های حقوقی نوعی تجدید نظر را پیش بینی می کنند.

تجدیدنظر چیست؟

مفهوم تجدیدنظر مستلزم وجود سلسله مراتب قضایی است. یک سلسله مراتب معمولی، در پایین ترین سطح شامل دادگاه های قضایی با صلاحیت محدود یا خاص است که اغلب دادگاه، دادسر، شورای حل اختلاف نامیده می شوند.

در برخی از کشورها دادگاه های مختلف با توجه به انواع پرونده ها و مشکلات قضایی به عنوان عالی ترین دادگاه تجدید نظر عمل می کنند. در فرانسه دادگاه عالی به درخواست تجدیدنظر در مورد تفسیر قانون رسیدگی می کند، در حالی که دادگاه تجدید نظر پرونده ها را در مورد موضوع واقعی تجدید نظر می کند. در مقابل، به درخواست تجدیدنظر در مورد حقایق و تفسیر قانون از یک سیستم مجزا از دادگاه های اداری رسیدگی می کند. مسائل قانون اساسی توسط یک شورای قانون اساسی که هم مقننه و هم قضایی است، رسیدگی می شود.

احکام دادگاه های بدوی از جهت تجدیدنظرخواهی به دو دسته قطعی و موقت تقسیم می شوند. حکم قطعی، حکمی است که به دعوا خاتمه دهد و چیزی جز اجرای حکم باقی نماند. با این حال، در جریان یک محاکمه، دادگاه موظف است تصمیماتی را وارد کند که فقط مسائل فرعی یا برخی از مسائل نهایی را حل کند. این تصمیمات به عنوان احکام موقت تلقی می شوند. بنابراین به مراجع قضایی بالاتر برای حکم نهایی ارجاع داده می شود. در این مرحله می توان درخواست تجدیدنظر را ارائه کرد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله آشنایی با خدمات موسسه حقوقی پیشنهاد می شود.

دادخواست

چگونگی درخواست تجدیدنظر

درخواست تجدیدنظر فرایند قانونی برای درخواست از دادگاه بالاتر (مراجع قضایی بالاتر) برای بررسی تصمیم یک قاضی در دادگاه بدوی (دادگاه بدوی) است؛ زیرا فکر می کنید قاضی اشتباه کرده است.

شما تنها پس از صدور حکم نهایی در مورد پرونده خود می توانید درخواست تجدید نظر کنید، هرچند استثناهایی از این قاعده وجود دارد. در شرایط خاص، می‌توانید برای تجدیدنظرخواهی از تصمیم قاضی در مورد موضوعی در جریان یک پرونده قضایی در حال انجام، یک «فرجام خواهی» ارائه کنید.

پیگیری درخواست تجدیدنظر مانع از اجرای حکم دادگاهی که شما در حال تجدید نظر در آن هستید، نمی شود. دستور بعد از پایان زمان برای دادخواست تجدیدنظر، لازم الاجرا می شود و در اجرای احکام، قاضی دستور اجرایی شدن آن را صادر خواهد کرد و به هیچ وجه حکم قابل تغییر نخواهد بود.

هنگامی که پرونده خود را به دادگاه بالاتر تجدید نظر ارائه می کنید، نمی توانید مدارک جدیدی ارائه دهید. دادگاه بالاتر فقط آنچه در دادگاه بدوی گفته و انجام شده است، مورد بررسی قرار می دهد.

انواع درخواست تجدیدنظر

انواع مختلف پرونده ها در طول یک تجدیدنظر به طور متفاوتی رسیدگی می شود.

پرونده های مدنی و حقوقی: هر یک از طرفین می توانند نسبت به حکم اعتراض کنند.

پرونده جنایی: متهم می تواند به حکم مجرمیت اعتراض کند، اما اگر متهم بی گناه شناخته شود، دولت نمی تواند تجدیدنظر کند. هر یک از طرفین دعوای کیفری می تواند نسبت به حکمی که پس از صدور حکم مجرمیت صادر می شود، تجدید نظر کند.

و سایر پرونده های مالی و خانوادگی می توانند بعد از حکم نهایی قاضی در دادگاه بدوی، با کمک وکیل حقوقی درخواست تجدیدنظر دهند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله اعاده دادرسی چیست؟ پیشنهاد می شود.

دادگاه قضایی

به کارگیری از وکیل حقوقی برای درخواست تجدیدنظر

استفاده از وکیل حقوقی برای تجدیدنظر، یکی از مواردی است که هر فرد می تواند برای تغییر حکم حقوقی و کیفری خود از آنها استفاده کند. این کار موجب موفقیت بیشتر در روند پرونده تجدیدنظر خواهد شد؛ زیرا این نوع وکلا با تسلط کافی بر قوانین می توانند به بررسی موارد مختلف بپردازد و تمام موارد مهم را به دادگاه تجدیدنظر ارائه دهند. بنابراین از آنجایی که حکم دادگاه تجدیدنظر بسیار حائز اهمیت است، داشتن یک متخصص حقوقی مورد اعتماد می تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که در طول این فرایند قانونی به درستی از حقوق شما محافظت می شود. بنابراین پیشنهاد می شود از خدمات موسسه حقوقی حجتیان استفاده کنید.

موسسه حقوقی حجتیان به سرپرستی وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان اداره می شود که تمام موارد مربوط به مسائل خانواده مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، طلاق، ملاقات فرزند، حضانت، ترک انفاق، تمکین و داوری در این موسسه انجام می شود.

همچنین تمام مسائل مربوط به قانون کار و حوادث آن، موارد کیفری و سایر موارد حقوقی توسط موسسه حجتیان انجام می گیرد.

موسسه حقوقی حجتیان در سال 1389 شروع به کار کرده است. از زمان شروع به کار این موسسه تا به حال سرمایه این گروه اعتماد و اطمینان به موکلان کاردان و با تجربه است. در همین راستا موسسه حقوقی حجتیان بر خود می‌بالد که در تمام سال های فعالیت حقوقی خود پایبند به قسم خود بوده است. همچنین برای دفاع از موکلان و احقاق حق آنها، از هیچ تلاشی دریغ نکرده که نتیجه آن هم جز موفقیت و اعتبار این گروه حقوقی نبوده است.

در همین راستا شما می توانید با این موسسه تماس گرفته و با راهنمایی کارشناسان امور حقوقی و وکلای با تجربه، تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *