لایحه دادخواست شکواییه

تنظیم شکواییه با وکیل حرفه ای

شکواییه

برای اینکه بدانید تنظیم شکواییه به چه معنا می‌باشد با ما همراه باشید. برای هر فردی در طول زندگی ممکن است اتفاق بیفتد که مجبور به شکایت از فرد یا گروهی شود. در این مقاله سعی ما بر این است تا تمام توضیحاتی که برای ارائه شکواییه لازم دارید، بیان شود و به تمام سوالات احتمالی شما در این مورد پاسخ داده شده است.

شکواییه چیست؟

شکایت یا شکواییه، یک طرح دعوی رسمی است که توسط یک فرد  حقیقی یا فرد حقوقی به دادگاه یا یک مراجع قضایی دیگر ارائه می‌ شود تا مشکل یا اختلاف خاصی را حل کند. این شکایت حاوی جزئیات حقوقی مرتبط با موضوع مورد اختلاف است و به نوعی می توان بیان کرد که  شکواییه درخواست حل اختلاف از طریق سیستم قضایی است.

شکواییه باید همراه با شواهد، مدارک و مستنداتی باشد که در مراجع قضایی قابل ارائه و دفاع باشد. درواقع این سند به عنوان نقطه شروع برای یک طرح دعوی حقوقی استفاده می ‌شود و فرایند قضایی را آغاز می ‌کند.

به عبارتی دیگر می توان بیان کرد که شکواییه نوعی سند حقوقی است که برای طرح دعوای کیفری از سوی شاکی تهیه شده و به دادگاه ارائه می ‌شود. وقتی جرمی اتفاق می ‌افتد کسی که از جرم زیان دیده حق شکایت و درخواست احقاق حق خود را دارد. این شکایت از طریق متنی با عنوان شکواییه صورت می‌گیرد.

شکواییه باید حاوی اطلاعات زیر باشد:

  • مشخصات شاکی: نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، نشانی و شماره تلفن
  • مشخصات مشتکی عنه: نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، نشانی و شماره تلفن
  • عنوان جرم: ماده قانونی که جرم در آن تعریف شده است
  • زمان و محل وقوع جرم
  • شرح شکایت: بیان اینکه چه جرمی توسط مشتکی عنه علیه شاکی انجام شده است
  • ادله اثبات جرم: شهادت شهود، اسناد و مدارک و سایر موارد

شکواییه را می‌توان به صورت حضوری یا از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی به دادسرا یا دادگاه کیفری ارائه کرد. پس از دریافت شکواییه، قاضی پرونده آن را بررسی می‌ کند. اگر شکایت را وارد دانست، دستور شروع تحقیقات مقدماتی را صادر می‌ کند. در غیر این صورت، قرار منع تعقیب صادر خواهد شد. همچنین در صورتی که تحقیقات مقدماتی تکمیل شود، قاضی پرونده کیفر خواست را صادر می‌ کند و پرونده را برای رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال می‌ کند.

برای ارتباط با بهترین وکیل کیفری می توانید با شماره تلفن 09191490779 تماس حاصل کنید. 

تنظیم شکواییه حرفه ای با وکیل محبوبه حجتیان

چه زمانی می‌توان شکایت کرد؟

هر وقت جرمی اتفاق افتد که قانون برای مجرم آن به سبب ارتکاب این جرم کیفری در نظر گرفته (جرایم کیفری) می‌توان علیه مجرم شکایت کرد. جرایمی از قبیل سرقت، قتل، توهین فحاشی و…

چه کسی می تواند شکایت کند؟

طبق قانون هر فرد بالای 18 سال که جرمی علیه او واقع شده می‌ تواند شکایت کند. همچنین اگر فرد زیر 18 سال باشد والدین و یا قیم قانونی وی باید شکایت را تنظیم  و امضا کند. 

متن شکواییه شامل چه نکاتی باید باشد؟

شکواییه یکی از مهم ‌ترین اوراق حقوقی در دعاوی کیفری است. تنظیم صحیح و کامل شکایت، می‌ تواند نقش مهمی در موفقیت شاکی در پرونده کیفری داشته باشد. در متن دستی و یا فرم تعیین شده باید تمام مشخصات فردی شاکی از قبیل نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، تحصیلات، وضعیت تاهل،  کدملی، شماره شناسنامه، و آدرس دقیق محل سکونت شاکی درج شود.

در ادامه به برخی از نکات مهم در تنظیم شکواییه اشاره می‌شود:

  • تنظیم دادخواست باید به صورت دقیق و کامل تنظیم شود و تمام اطلاعات لازم را در بر داشته باشد.
  • استفاده از عبارات و کلمات مبهم و غیرقابل فهم خودداری شود.
  • از ذکر اظهارات و ادعاهای غیرواقعی و غیرقابل اثبات خودداری شود.
  • اسناد و مدارک مربوط به شکایت را به صورت پیوست به شکواییه ضمیمه شود.
  • نام  و نام خانوادگی مجرم یا متشکی علیه و آدرس وی حتما باید قید شود.
  • جرمی که اتفاق افتاده را کاملا شرح داده و دلایل و مستندات لازم را یادداشت و پیوست شود.
  •  امضا ویا اثر انگشت شاکی در صورت قادر به امضا نبودن وی لازم و ضروری است.

بدیهی است فقدان هر یک از موارد فوق باعث عدم ترتیب اثر نمودن شکواییه از سوی مراجع قانونی می شود. در ضمن تمام پاسگاه های نیروی انتظامی و دادسراها موظف به دریافت شکواییه هستند؛ همچنین دادخواست را می‌توان در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی تنظیم ثبت کرد.

در صورت نیاز به کمک تنظیم دادخواست و لایحه، می‌ توانید آن را به وکیل محبوبه حجتیان استفاده کنید. ایشان در این زمینه دارای دانش و تسلط کافی بر قوانین حقوقی دارد، بنابراین می تواند تنظیم شکواییه شما را به صورت حرفه ای انجام دهد.

 

وکیل محبوبه حجتیان تنظیم شکواییه حرفه ای

تنظیم شکواییه، لایحه و دادخواست با بهترین وکیل

تنظیم شکواییه فرآیندی است که به دانش حقوقی و درک قوانین مربوط به شکایت شما نیاز دارد. در حالی که می ‌توانید خودتان شکواییه را تنظیم کنید، توصیه می ‌شود برای اطمینان از اینکه شکواییه شما به درستی تنظیم شده و تمام ادعاهای شما را به طور موثر مطرح می ‌کند، با یک وکیل مشورت کنید. برهمین اساس می توانید با استفاده از مشاوره یک وکیل حرفه ای به موارد زیر بپردازید.

شناسایی ادعاهای حقوقی شما: اولین قدم در تنظیم شکواییه، شناسایی ادعاهای حقوقی شما است. وکیل می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه حقوقی دارید و آیا می توانید علیه طرف مقابل دعوی طرح کنید.

جمع آوری مدارک: برای اثبات ادعاهای خود در دادگاه به مدرک نیاز دارید. وکیل می تواند به شما کمک کند تا مدارکی را که برای پرونده خود نیاز دارید جمع آوری و سازماندهی کنید.

تحقیق و اعمال قانون: قانون مربوط به پرونده شما می تواند پیچیده باشد. وکیل می تواند قانون را تحقیق کند و آن را به پرونده شما اعمال کند تا مطمئن شود که شکواییه شما به درستی تنظیم شده است.

تنظیم شکواییه: شکواییه یک سند حقوقی است که باید به درستی تنظیم شود. وکیل می تواند شکواییه شما را تنظیم کند و مطمئن شود که تمام اطلاعات لازم را شامل می شود.

تقدیم شکواییه و پیگیری پرونده شما در دادگاه: پس از تنظیم شکواییه، باید آن را به دادگاه تقدیم کنید و پرونده خود را پیگیری کنید. وکیل می تواند شکواییه شما را به دادگاه ارائه دهد و از حق شما در طول فرایند دادرسی دفاع کند.

بنابراین در هنگام تنظیم شکواییه در نظر داشته باشید هر کسی یک بار فرصت دفاع و موفقیت در هر پرونده را داشته و نتیجه آن تاثیر بسیاری بر موضوعات مالی و حقوقی او خواهد داشت. بر همین اساس نباید هیچ ریسکی را در این زمینه انجام دهد. از این رو برای داشتن پرونده ای موفق در زمینه مسائل حقوقی و کیفری پیشنهاد می شود تنظیم شکواییه، لایحه و دادخواست خود را به محبوبه حجتیان، به عنوان بهترین وکیل پایه یک دادگستری بسپارید.

ایشان با دانش کافی و تسلط بر قوانین حقوقی توانایی تنظیم شکواییه، لایحه و دادخواست مسائل حقوقی و کیفری شما را به صورت کاملا حرفه ای دارا است. با این کار هزینه کمتری نسبت به حق الوکاله از شما دریافت می شود. همچنین امکان پیگیری مراحل پرونده توسط خود شما فراهم می شود و به شما اطمینان داده خواهد شد که به راحتی می توانید حقانیت خود را اثبات کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *