اثبات بیع, الزام و تنظیم سند رسمی, امور اراضی, خلع ید, وکیل ملکی

باید و نبایدهای تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت - وکیل محبوبه حجتیان

قرارداد مشارکت در ساخت از انواع قراردادهای مدنی می باشد که بین اشخاص حقوقی یا حقیقی منعقد می گردد . از آنجا که توسعه شهرنشینی موجب شده که صاحبان خانه های قدیمی و کلنگی به فکر نوسازی ساختمان خود و افزایش سرمایه در این زمینه باشند ، بایستی دو طرف اطلاعات جامع و کاملی از این نوع قرارداد داشته باشند .

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان آماده پاسخگویی ، راهنمایی و وکالت شما در این خصوص می باشد . تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با مفاهیم این قرارداد آشنا شوید .

تعریف قرارداد مشارکت در ساخت

از اسم این نوع قرارداد پیداست که مربوط به ساخت ساختمان بصورت مشارکتی می باشد . این قرارداد میان دو طرف که یکی صاحب ملک و دیگری سازنده ساختمان است برای ساخت یک ساختمان جدید بسته می شود . البته امکان این که این قرارداد بین چند سازنده و چند مالک انجام شود هم وجود دارد .

در قرارداد مشارکت در ساخت طرف مالک زمین و ساختمان خود را می گذارد و سازنده مسئولیت تهیه سرمایه و ساخت ساختمان را به عهده دارد که در قرارداد مشخص می شود که سهم هر یک از ساختمان جدید چقدر خواهد بود .

در قرارداد می توانند هر یک از طرفین سهم خود را پیش فروش نمایند البته اگر طرف مقابل مخالفتی در این زمینه نداشته باشد و این حق را از او سلب نکرده باشد .

برای ارتباط با محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری می توانید با شماره تلفن 09121584013 تماس حاصل فرمایید و از خدمات حقوقی ایشان بهره مند شوید.

قرارداد مشارکت در ساخت - تعریف قرارداد

چه نکاتی را باید در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت رعایت کرد ؟

– تنظیم قرارداد در دفتر رسمی :

برای جلوگیری از بوجود آمدن مشکلات بعدی بایستی این قرارداد در دفتر رسمی منعقد گردد تا اگر یکی از طرفین به تعهدات خود پایبند نبود بتوان ضمانت اجرایی کافی را داشت .

– قید کردن عبارت قرارداد مشارکت در ساخت در همه صفحات قرارداد :

بایستی توجه کرد که عبارت قرارداد مشارکت در ساخت بایستی در همه سربرگهای قرارداد قید شده باشد و عباراتی از جمله مبایعه نامه ، توافق نامه و … در سربرگ نباشد .

– احراز هویت طرفین قرارداد :

در قرارداد بایستی اطلاعات دقیق هر دو طرف قرارداد ذکر شود و با اصل مدارک تطبیق پیدا کند .

– ملک دارای سند رسمی باشد :

از طرف مالک بایستی سند رسمی ارائه گردد و مالکیت آن نیز تائید گردد و یا صاحب ملک با دادن وکالت نامه می تواند این کار را به دیگری واگذار نماید. در اینجا می توانید تبدیل سند عادی به سند رسمی را بخوانید.

– سازنده ملک دارای پروانه باشد :

مالک نباید تحقیق نکرده ملک خود را در اختیار هر سازنده ای قرار دهد . فقط افرادی مجاز به اجرای ساخت و ساز هستند که از سازمان نظام مهندسی و همچنین وزارت مسکن پروانه ساخت مجاز داشته باشند .

– ذکر جزئیات دقیق در قرارداد :

به جهت اینکه بعد از ساخت دو طرف دچار مشکلات و چالش های بعدی ناشی از شبهات موجود نشوند حتما کلیه جزئیات قرارداد بایستی دقیق ذکر شوند . این جزئیات به قرار زیر می باشند :

  • میزان آورده هر دو طرف قرارداد و سهم آن ها
  • اطلاعات دقیق ملک از نظر مکان ، متراژ ، وضعیت ثبتی و …
  • میزان سهم هر دو طرف از سود و زیان های بعدی

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی و بررسی قراردادهای مشارکت ساختمانی، با تلفن 09121584013 تماس بگیرید. 

قرارداد مشارکت در ساخت - نکات انعقاد قرارداد

– مدت انجام کار

مدت شروع و پایان ساخت بایستی در قرارداد قید گردد تا در صورت تخلف سازنده ، مالک بتواند در دادگاه تخلف طرف دیگر قرارداد را ثابت نماید . 

– تقسیم واحدهای ساخته شده بصورت عادلانه :

که این موضوع یعنی تعداد واحدها و متراژ آن ها در قرارداد منعقد می گردد .

– سازنده بر استفاده از مصالح استاندارد و مرغوب متعهد باشد :

در این مورد استفاده از یک مهندس متخصص و خبره برای انتخاب مصالح ، اسکلت بندی ، شیرآلات ، کاشی و … الزامی است .

– ذکر کلیه تعهدات طرفین قرارداد :

هر تعهدی که بین طرفین رد و بدل می شود بایستی بصورت مکتوب در قرارداد قید گردد تا در صورت بروز مشکلات بعدی بتوان از آن در دادگاه استفاده نمود .

– وجود چند سازنده در قرارداد :

اگر تعداد سازندگان بیش از یک نفر باشد بایستی کار و میزان مسئولیت هر یک در قرارداد قید گردد .

– تعیین داور :

ممکن است در وقت بستن قرارداد یا روند کار مشکلاتی بوجود بیاید که در این حالت بهتر است داورانی که مورد تایید دو طرف معامله هستند تعیین گردند تا بتوانند بدون مراجعه به مراجع قانونی مشکلات خود را حل نمایند.

بیشتر بدانید:

بهترین وکیل ملکی

قرارداد مشارکت در ساخت - مدت انجام کار

چه خطراتی در هنگام انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت وجود دارد ؟

  • اطلاع نداشتن از نحوه نوشتن صحیح قرارداد
  • ارائه سند ملکی نامعتبر توسط مالک زمین یا ساختمان
  • دادن حق دریافت وام به سازنده که در صورت اخذ وام ملک در رهن بانک قرار می گیرد و این باید به تایید صاحب ملک برسد که در قرارداد بایستی درج گردد .
  • اطلاع نداشتن از تفاوت قیمت در واحدهای مختلف : اغلب سازندگان از تفاوت قیمت میان واحدها از نظر نوع نقشه ، شمالی و جنوبی بودن ، نورگیر بودن ، طبقه واحد مورد نظر و … اطلاع دارند ولی ممکن است صاحب ملک از این مسائل آگاهی نداشته باشد . مالک بایستی اطلاعات لازم در این زمینه را به دست آورد تا در این زمینه دچار ضرر و زیان نگردد .

چنانچه درخصوص هر یک از موارد گفته شده دچار ابهام و سوالاتی شده اید می توانید با وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان تماس بگیرید و با خیال راحت نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت اقدام نمایید. 

موضوع مرتبط:

نکات پیش خرید ملک

قرارداد مشارکت در ساخت - خطرات قرارداد

در این مقاله درباره قرارداد مشارکت در ساخت آگاهی های لازم ارائه شد . آشنایی با این مسائل به شما کمک می کند تا اگر قصد مشارکت در ساخت دارید با مشکلات کمتری مواجه شوید . همچنین می‌توانید برای انجام امور ملکی خود از محبوبه حجتیان، بهترین وکیل ملکی در تهران کمک و مشاوره بگیرید تا در آینده با مشکلات حقوقی کمتری مواجه شوید .

محبوبه حجتیان ، وکیل پایه یک دادگستری

وکیل حجتیان در زمینه های مختلف حقوقی ، ملکی ، قرارداد ، خانواده ، کیفری و امور مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قانونی مسائل خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوب تری برسید .

برای کسب اطلاعات لازم می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی درباره امور حقوقی ، تمام مسائل خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *