وکیل کیفری

کفیل سیاسی چیست؟

کفیل سیاسی محبوبه حجتیان

کفیل سیاسی یکی از قرارهای تامین کیفری است که با تشخیص قاضی پرونده تعیین می شود. این نوع کفالت به علت حساسیت بالای آن نسبت به سایر جرایم کیفری، جزو قرارهای است که در برخی از پرونده های سیاسی در نظر گرفته می شود. البته می توان بیان کرد که کفالت سیاسی برای این نوع متهمان تعیین نمی شود.  اغلب به سایر قرارهای تامین کیفری مانند وثیقه حکم می دهند تا زمانی که حکم نهایی از سوی دادگاه صادر شود، وثیقه نزد دادگاه باقی خواهد ماند.

کفیل سیاسی کیست؟

در ایران کنونی به علت مسائل سیاسی پیش آمده، زندانی های سیاسی و متهمانی که به این علت دستگیر شده اند، بسیار هستند. پرونده های آنها به دادسر ارجاع داده می شود، سپس در حال بررسی و تحقیقات قرار می گیرد. بعد از مشخص شدن جرم، برای آنها قرار تامین معین می شود. 

 کفیل سیاسی یکی از موارد در قرارهای تامین کیفری است، تفاوتی هم ندارد، چه نوع پرونده ای باشد.

همان طور که بیان شد، کفیل به شخصی گفته می شود که طبق قرار کفالت از متهم ضمانت می کند تا در هر زمانی و هر جایی، قانونگذار و قاضی بخواهد که متهم احضار شود، کفیل وظیفه دارد که آن را به دادگاه معرفی کند. بنابراین تعهد می دهد که فیش حقوقی یا پرونده کسب خود را به عنوان ضمانت اجرای تعهد در اختیار دادگاه قرار دهد

همچنین کفیل شخصی است که متعهد می شود، هر زمان بازپرس یا قاضی متهم را احضار کردند، بتواند آن را بدون هیچ تاخیر معرفی کند و بعد از اینکه به کفالت خود عمل کرد، ضمانت اجرا (فیش حقوقی یا جواز کسب) به وی برگردانده خواهد شد.

در صورتی که کفیل سیاسی نتواند به تعهد خود عمل کند، شاکی خصوصی یا دولتی او می تواند یک چهارم از حقوق آن را براساس قانون و جرمی که انجام شده، با تشخیص قاضی پرونده مسدود کند یا اگر پروانه کسب باشد، آن را باطل کند. این موارد شرایطی است که کفیل مجبور خواهد شد به تعهد خود پایبند باشد.

همچنین به محض اینکه متهم به دادگاه معرفی کند، دیگر نیاز به اجرای گذاشتن موارد ضمانتی نبوده و مسئولیتی متوجه کفیل نخواهد بود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله وکیل پایه یک دادگستری پیشنهاد می شود.

کفالت سیاسی چیست؟

در برخی از موارد وقتی متهم در زمان مشخص شده، در دادگاه حاضر نشود، حکم جلب را به کفیل می دهند تا بتواند دستور آن را بگیرد و متهم را مجبور به حضور در دادگاه کند. همه این موارد مربوط به زمانی که متهم حاضر به رفتن به دادگاه نمی شود.

در جرایم سیاسی این موارد حساسیست بیشتری دارد؛ زیرا وثیقه های بالای 200 میلیون تومان است، از زندانی های سیاسی برای قرار تامین وثیقه و سند گرفته می شود. اغلب برای مبالغ تا 50 میلیون از کفیل استفاده می شود، البته تمام این موارد به تشخیص و تصمیم قاضی پرونده بستگی دارد و روند ثابت قانونی برای آن وجود ندارد.

بنابراین فردی که می خواهد از یک مجرم سیاسی کفالت کند، با بقیه موارد تفاوتی ندارد، هر شخصی نیز که فیش حقوقی و پروانه کسب دارد، می تواند این کار را انجام دهد. در ضمن دادگاه و قضات در کمتر مواردی کفالت بازنشستگان را می پذیرند، در اکثر موارد کفالت افرادی که مشغول به کار هستند، مورد پذیرش قرار می گیرد، البته این مورد نیز با توجه به نظر قاضی متفاوت است، در برخی موارد نیز امکان استفاده از کفالت بازنشستگان وجود دارد.

تنظیم لایحه، دادخواست و شکواییه خود را به محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری بسپارید و از روند موفقیت آمیز پرونده خود مطمئن باشید.

کفالت سیاسی

مقاله پیشنهادی: خصوصیات بهترین وکیل 

قرار تامین کیفری چیست؟

در بخش مجازات ها وقتی از شخصی اعلام جرم می شود، زمانی که شاکی خصوصی دارد یا مدعی العموم اعلام می کنند که شخصی جرمی را انجام داده است، براساس نوع جرم برای متهم در دادسری عمومی یا دادسرای انقلاب پرونده تشکیل می شود و توسط دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد. سپس وقتی بررسی به پایان می رسد و برای بازپرس مشخص می شود که واقعا جرمی واقع شده است، یک ظن قوی علیه متهم ایجاد شده، آن را احضار می کنند و قرار تامین کیفری صادر می شود.

قرار تامین کیفری در قانون آیین دادرسی کیفری به صورت کامل بیان شده است که عبارت است از:

1- قرار ضمانت

با این قرار متهم می تواند با گذاشتن وثیقه به ارزشی که دادگاه تعیین می کند، به مدت مشخص تا زمانی که حکم نهایی صادر شود، آزاد باشد.

2- قرار کفالت

شخصی به عنوان کفیل، ضامن متهم می شود. در اصطلاح حقوقی به کسی گفته می شود که با گذاشتن یک ضمانت اجرایی (مانند فیش حقوقی و جواز کسب) تعهد می دهد هر زمان که دادگاه اعلام کرد، فرد متهم را به دادگاه معرفی کند و متهم باید در زمان مشخص شده در دادگاه حاضر شود. در اغلب موارد این نوع کفالت برای جرم های تا مبلغ 50 میلیون تعیین می شود، البته با توجه به نظر قاضی پرونده متفاوت است و احتمال اینکه برای پرونده های با جرم های سنگین تر استفاده شود، وجود دارد.

3- قرار بازداشت موقت

زمانی که فرد متهم نتواند هیچ از کدام قرارهای مشخص شده را انجام دهد، به صورت موقت بازداشت خواهد شد و تا زمانی که حکم نهایی برای او صادر شود، در بازداشت موقت خواهد ماند.

به عبارتی می توان بیان کرد که اگر متهمی نتواند قرارهای تامین را آماده کند (وثیقه، ضامن و کفیل نداشته باشد)، به ناچار بازداشت خواهد شد تا زمانی که بتواند قرارهای تعیین شده را تامین کند.

این موارد قرارهای تامین کیفری است که در قانون وجود دارد. البته بر اساس نوع جرم، شدت یا ضعف آن، آثاری که بر جای گذاشته است، شاکی و شخصیت متهم درجه این قرارها متفاوت است و بازپرس یک قرار را انتخاب می کند. این موارد برای تمام جرایم کیفری وجود دارد.

چنانچه فرد متهم بتواند قرار را تامین کند، برای مثال وثیقه یا اگر ضامنی می خواهد، بتواند آن را تامین کند، در این موارد متهم با توجه به قرارهای تعیین شده، آزاد می شود تا زمانی که به پرونده رسیدگی و حکم نهایی آن صادر شود.

برای رسیدگی به پرونده های سیاسی می توانید از وکیل کیفری با تجربه استفاده کنید و مطمئن باشید که روند پرونده شما به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

محبوبه حجتیان وکیل کیفری

تاثیر وکیل کیفری بر موفقیت پرونده سیاسی 

وکیل رسمی دادگستری محبوبه حجتیان، تجربه و دانش لازم را برای ارائه مشاوره کیفری در مورد نحوه دفاع در برابر اتهامات سیاسی و کیفری را دارد. ایشان روند قانون کیفری را درک می کند و به شما یاری می رساند تا برای محاکمه خود آماده شوید.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری در زمینه های مختلف کیفری، ملکی، قرارداد، خانواده، مشاوره حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قضایی پرونده خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوبی برسید.

ایشان تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است و با به نتیجه رساندن پرونده های مختلف با کارکرد کاملا تخصصی، رویکردی متفاوتی را در این عرصه به وجود آورده است.
تالیف کتاب های مختلف، انجام دوره های آموزشی برای وکلا و کارآموزان و ایجاد بسترهای جدید کاری و خدمات حقوقی برخی از فعالیت های محبوبه حجتیان است. ایشان تمام این کارها را از صمیم قلب و فقط در آرزوی روزهایی سرشار از امید به آینده و گسترش عدالت واقعی و ترقی های بزرگ در عرصه حقوق انجام داده است.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی ایشان برای امور کیفری تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *