وکیل کیفری, قتل قصاص اعدام

قتل و مجازات آن

قتل و مجازات آن

قتل و مجازات آن

وقتی شخصی جان شخص دیگری را بگیرد و سبب سلب حیات از وی شود، جرم قتل واقع می شود. این جرم در گروه جرائم علیه اشخاص جای می‌گیرد. در این مقاله ما قصد داریم تا در مورد قتل و مجازات آن برای شما مطالبی را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

قتل  براساس نوع وقوع آن به چند دسته تقسیم می شود:

1- قتل عمد

قتل عمد سه حالت دارد.

حالت اول

حالتی است که در آن فرد قصد کشتن فرد دیگری را دارد. اعم از اینکه رفتاری که وی انجام می‌دهد از نظر عرف کشنده باشد یا خیر. تشخیص اینکه چه رفتاری کشنده یا غیر کشنده است با عرف می‌باشد. در این حالت صرف قصد کشتن در رفتار فرد کافی است تا عمل قتل عمدی محسوب شود.

حالت دوم

حالتی است که فرد قصد کشتن شخص دیگر را ندارد اما عمل وی عرفا کشنده محسوب می‌گردد. مانند اینکه فردی بدئن قصد کشتن شخص دیگری را هل بدهد و بر اثر اصابت سر وی با شئ یا مکانی وی کشته شود. مهم در این حالت این است که فرد به کشنده بودن رفتار خویش آگاه است.

حالت سوم

در این حالت فرد نه قصد کشتن دارد و نه عمل وی از لحاظ عرف کشنده محسوب می‌شود. اما وقوع این عمل نسبت به یک شخص خاص که شرایط خاصی دارد مانند کهولت سن، بیماری و… به لحاظ عرفی کشنده محسوب و سبب مرگ او می‌شود. در اینجا علم وآگاهی شخص اول (قاتل) به وضعیت خاص شخص مقتول است که باید ثابت شود که قاتل می‌دانسته است که مقتول در وضعیتی خاص به سر می‌برد که عمل وی منجر به مرگ او خواهد شد.

در غیر این صورت قاتل است اصل بر عدم آگاهی قاتل است و اگر نتوان علم و آگاهی او را ثابت کرد قتل عمدی محسوب نمی‌شود.

تشخیص اینکه چه نوع قتلی واقع شده و حقوق خانواده مقتول و قاتل به چگونه است با کمک وکیل محبوبه حجتیان در تهران سهل و آسان می‌گردد. از سوی دیگر اثبات چگونگی قتل و یا نحوه اعمال حقوق قاتل و استفاده از فرصت‌های مورد نظر قانون‌گذار با استفاده از وکلایی در تهران امکان‌پذیر می‌باشد. وکیل در تهران که سال‌ها تجربه دعاوی کیفری و نحوه رسیدگی در دادسرا و دادگاه را دارند.

قتل عمد

قتل عمد

با مطالعه پرونده‌ کیفری با سایر وظایف وکیل کیفری بیشتر آشنا شوید. به دلیل اینکه کلاهبرداری و مجازات آن هم یکی از جرائم کیفری می‌باشد و مربوط به وکیل کیفری است.

مجازات قتل عمد

در هر سه حالت ذکر شده در جرم قتل عمد مجازات قصاص نفس است. یعنی اولیای دم مقتول ( ورثه‌ی شخص مقتول به جز زوجه و زوج ) می‌توانند خواهان قصاص قاتل شوند. در مواردی دو طرف می‌توانند صلح کنند یا به جای قصاص دیه برای مقتول اخذ کنند.

در این صورت قاتل یک سال فرصت دارد دیه را به خانواده مقتول پرداخت نماید. علاوه بر پرداخت دیه فرد به 3 تا 10 سال حبس نیز محکوم می‌گردد.

همچنین شما می‌توانید با مطالعه مقاله شرایط قصاص در قتل نفس، از شرایط آن مطلع شوید.

قتل غیر عمد

قتل غیر عمد به دو گروه شبه عمد و خطای محض تقسیم می‌شود.

این نوع از قتل نیز سه حالت دارد.

  • حالت اول

حالتی است که شخص قصد کشتن شخص دیگری را ندارد. اما قصد انجام رفتاری را دارد که آن فعل و رفتار به لحاظ عرف کشنده محسوب می‌شود. مانند آنچه در تصادفات رانندگی و مرگ در اثر اشتباهات پزشکی اتفاق می‌افتد.

  • حالت دوم

حالتی است که مشخص نیست به موضوع جهل داشته، مثلا قصد فعلی برای حیوان داشته اما بعدا معلوم می‌شود انسان بوده است.

  • حالت سوم

شبیه حالت اول است. یعنی حالتی که شخص مرتکب تقصیری می‌شود، اعم از اینکه مقررات را رعایت نکرده و یا در عمل خود مهارت کافی نداشته است.

سوال:

مهدورالدم چه کسی است؟؟

پاسخ:

برای دانستن جواب این سوال مطلب مهدورالدم را حتما بخوانید.

مجازات قتل غیر عمد

قتل شبه عمد قصاص ندارد اما شخص مرتکب باید دیه را پرداخت نماید. بعضی از قتل‌های شبه عمد مانند قتل ناشی از تصادفات رانندگی مجازات حبس نیز دارد.

غیر عمد

غیر عمد

قتل خطای محض

قتل خطای محض، حالتی است که نه شخص قصد کشتن دارد و نه اصلا قصد انجام رفتاری را دارد اما به طور اشتباهی و خطا قتل رخ داده است که سه حالت دارد:

  • حالت اول

وقتی مرگ در خواب یا بیهوشی واقع شود. مثل شخص خوابیده بر اثر غلتیدن موجب کشتن فردی دیگر شود.

  • حالت دوم

کشته شدن توسط صغیر یا مجنون

  • حالت سوم

در واقع تعریف جرم قتل خطا است. یعنی شخص نه قصد انجام رفتار کشنده داشته و نه قصد کشتن. اما در اثر اشتباه، این اتفاق رخ داده مثل اینکه شکارچی به قصد شکار تیری را رها کرده اما به انسان برخورد نموده است. تفاوت این قتل با قتل شبه عمد این است که در قتل شبه عمد قاتل قصد انجام کاری را داشته ولی نسبت به موضوع جاهل بوده است اما در این حالت مرتکب قصد هیچ‌گونه رفتار و فعلی را نداشته است.

مجازات خطای محض

مجازات خطای محض

مجازات قتل

قتل خطای محض مانند قتل شبه عمد مستوجب پرداخت دیه است. با این تفاوت که در شبه عمد خود مرتکب موظف به پرداخت دیه می باشد اما در خطای محض عاقله‌ی مرتکب ملزم به پرداخت دیه‌ می‌باشند. عاقله یعنی بستگان و خویشاوندان ذکور نسبی قاتل به ترتیب طبقات ارث مثل: پدر، پدر بزرگ، فرزند پسر، برادر ، عمو، دایی و…

مواردی که قتل عمدی متحقق شده ولی موجب قصاص نفس نیست

  • قاتل پدر یا جدّ پدری مقتول باشد (ماده 220 ق. م. ا)

قانونگذار در ماده 220 ق.م.ا. می گوید: پدر یا جد پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمی‌شود و به پرداخت دیه قتل به ورثه‌ی مقتول و تعزیر محکوم خواهد شد.
بنابر ماده 209 این قانون، هرگاه مرد مسلمانی عمداً زن مسلمانی را بکشد محکوم به قصاص است. بنابراین باید ولی زن قبل از قصاص قاتل نصف دیه مرد را به او بپردازد.

  • قاتل دیوانه یا نابالغ باشد (ماده 221,  ق . م . ا)

هر گاه دیوانه یا نابالغی عمدا کسی را بکشد خطا محسوب و قصاص نمی‌شود. بلکه باید عاقله‌ی آن‌ها دیه‌ را به ورثه مقتول بدهند.

  • مقتول دیوانه باشد ( ماده 222 ق . م . ا )

هرگاه عاقل، دیوانه‌ای را بکشد قصاص نمی‌شود، بلکه باید دیه را به ورثه مقتول بدهد.

  • قاتل مست باشد (ماده 224, ق . م . ا)

قاتل مست بوده و بکلی مسلوب الاختیار شده و قبلاً برای چنین کاری خود را مست نکرده باشد.

  • قاتل خواب آلود و بیهوش باشد (ماده 225 ق.م .ا)

هرگاه کسی در حال خواب یا بیهوشی شخصی را بکشد قصاص نمی‌شود، فقط به دیه ورثه مقتول محکوم می‌شود.

  • (تبصره 2 ماده- 295)

قاتل به اعتقاد مهدورالدم بودن یا استحقاق قصاص عمداً دیگری را کشته باشد.

هر گونه دعوی کیفری، امور بیمه‌ای و مطالبه دیه از ادارات بیمه، وضعیت زندانیان ناشی از وقوع جرم قتل اعم از عمد و غیر عمد را به وکیل محبوبه حجتیان در تهران بسپارید. همچنین موسسه حقوقی حجتیان دوره های آموزشی ویژه هم برای متقاضیان برگزار می‌کند.

برای اینکه ویدئوهای حقوقی خانم حجتیان را ببینید، می‌توانید به کانال یوتیوب ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *