طلاق, وکیل خانواده

طلاق از طرف زوجه

طلاق از سمت زن

طلاق از طرف زوجه

در این مطلب با عنوان طلاق از طرف زوجه به این سوالات به صورت کامل پاسخ خواهیم داد:

  1. ترک کار و زندگی توسط شوهر به مدت بیشتر از ۴ سال
  2. عدم پرداخت نفقه توسط زوج به زوجه
  3. تنظیم دادخواست طلاق از طرف زوجه‌ در شرایط وجود عسر و حرج
  4. طلاق در صورت داشتن حق طلاق چگونه است؟
  5. شروط مندرج در عقدنامه
  6. آیا زوجه به دلیل خیانت زوج حق طلاق دارد؟
  7. برای تنظیم دادخواست طلاق از طرف زوجه چه مدارکی نیاز است؟
  8. آیا در طلاق از طرف زوجه مهریه زائل می‌شود؟
  9. حضانت فرزندان در طلاق از طرف زن چگونه است؟

قبل از شروع مطالعه این مقاله، مطلب زیر را حتما مطالعه کنید:

مهریه چیست

 

مقدمه

درخواست طلاق از طرف زن

درخواست طلاق از طرف زن

همه ما آگاه هستیم به این موضوع که ازدواج همیشه نتیجه مطلوب ندارد و در برخی موارد زن و یا شوهر و یا هر دو به این نتیجه می‌رسند که ادامه زندگی برایشان امکان‌پذیر نمی‌باشد. از این رو در احکام الهی طلاق به عنوان راهی برای برطرف شدن این نیاز بشر معرفی می‌شود. در قوانین کشور نیز حکم طلاق مشروعیت دارد و به عنوان یک امر طبیعی مورد قبول واقع می‌شود.

د‌ر اینجا وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان در تهران به بررسی و توضیح این موضوع می‌پردازد.

د‌‌ر شرع مقدس اسلام این مرد است که می‌تواند در هر زمان که بخواهد و به هر دلیلی اقدام به طلاق زن نماید و حقی در اسلام برای طلاق از طرف زوجه تعیین نشده است. از آنجا که قوانین و مقررات کشور ما نیست بر پایه شهر و مقدسات دین اسلام می‌باشد، همچنین در قانون مدنی نیز حق طلاق با مرد می باشد به جز در موارد خاص.

وکیل خبره محبوبه حجتیان در تهران اظهار می‌نماید که اگر زنی تصمیم به طلاق گرفت و دادخواست طلاق تنظیم کند، اما شرایط لازم که در قانون مدنی از آن یاد شده جهت طلاق را نداشته باشد درخواست وی رد می‌شود. این در صورتی است که مرد در هر زمان و به هر دلیلی که تمایل به ترک همسر و طلاق را داشته باشد بدون هیچ دلیلی این حق را دارد و می‌تواند همسر خود را طلاق بدهد.

در حالیکه اگر یک زن بخواهد درخواست طلاق دهد باید شرایط خاصی را ثابت کرده و دلایل محکمی را ارائه نماید. طرح این موضوع در زمانی که مرد رضایت جهت طلاق را ندارد مسیر سختی را می‌طلبد تا به نتیجه دلخواه برسد. در این زمینه بهتر است با مشاوره گرفتن از وکیل خبره اقدام نمود.

شرایط حق طلاق

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان در تهران شرایط مورد نیاز جهت حصول نتیجه مطلوب را برای شما خواننده محترم ذکر می‌نماید. اگر دلایل شما کافی و لازم نیست درخواست طلاق را مطرح نکنید.

بنا به گفته محبوب حجتیان وکیل پایه یک دادگستری، در قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران شرایط و مواردی تعبیه شده که اگر وجود آن به اثبات برسد، زن می‌تواند حق طلاق داشته باشد. همچنین با اثبات دلایل محکم حق طلاق به وی داده می‌شود. این شرایط خاص به شرح زیر می باشند:

1. ترک کار و زندگی توسط زوج به مدت بیشتر از ۴ سال

اولین مورد برای طلاق از طرف زوجه ترک کار و زندگی است. اگر همسری بدون هیچ دلیلی به مدت بیش از چهار سال زندگی و محل کار خود را ترک کند و اطلاعی از دلیل غیبت بین باشد به زبان ساده‌تر گفته می‌شود که مفقود الاثر می‌باشد. در این شرایط قانون به زن حق طلاق می‌دهد و زن می‌تواند درخواست طلاق خود را تنظیم کند. همچنین به دلیل عدم حضور همسر به مدت بیش از چهار سال و مفقودالاثر بودن وی درخواست طلاق قبول می‌شود.

در این مورد دادگاه حق طلاق را به زوجه می‌دهد و موارد حقوقی و مالی وی از جمله: نفقه، مهریه و حضانت فرزندان را بنا به شرایط تعیین می‌کند. این بدان سبب است که ارجاع به داوری در شرایطی امکان پذیر می‌باشد که امید به سازش در رابطه دو طرف وجود داشته باشد.

اما از آنجا که زوج مفقودالاثر می‌باشد، این امکان وجود ندارد. لذا دادگاه خود به مورد رسیدگی کرده و حکم طلاق را صادر می‌نماید.

برای خواندن مورد دوم ابتدا مطلب پیشنهادی زیر را بخوانید:

نفقه چیست

2. عدم پرداخت نفقه توسط زوج به زوجه

یکی دیگر از مواردی که در قوانین مدنی حق طلاق را به زوجه می‌دهد، عدم پرداخت نفقه از طرف زوج به زوجه می‌باشد. پرداخت نفقه از وظایف زوج محسوب می‌شود. این بدان جهت است که در قوانین مدنی مرد رئیس خانواده محسوب شده و وظیفه تامین معاش بر عهده او می‌باشد.

این بدان معناست که اگر زوج به علت تنگدستی توان پرداخت نفقه را به زوجه نداشته باشد، زن حق تنظیم دادخواست طلاق را دارد و می‌تواند به دلیل عدم پرداخت نفقه از سوی زوج دادخواست طلاق بدهد. در قوانین مدنی پرداخت نفقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

تا آنجا که اگر زوج از پرداخت نفقه امتناع نماید، مجازات کیفری از سه ماه و یک روز تا پنج ماه برای زوج تعیین می‌گردد. وکیل پایه یک دادگستری محبوب حجتیان در این باره بیان می‌دارد که برای تنظیم دادخواست طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه از طرف زوج باید مراحلی را طی نمود که این مراحل بدین شکل می‌باشند.

در مرحله اول زن و یا وکیل وی در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام به تنظیم دادخواست ترک نفقه از سوی شوهر کرد و نفقه زوجه را مطالبه می‌نماید. دادخواست در دفتر خدمات قضایی ثبت و به دادگستری ارسال می‌شود. دادگستری پس از بررسی ادعای زوجه در صورت اثبات عدم پرداخت نفقه توسط زوج، میزان نفقه را مشخص نموده و هدف پرداخت نفقه تعیین شده را صادر می‌نماید.

در این شرایط اگر زوج از پرداخت نفقه خودداری نمود ولی امکان اجبار زوج در پرداخت نفقه وجود نداشت، زوجه می‌تواند درخواست طلاق نماید. لازم به ذکر است که عدم پرداخت نفقه در این مدت مقید به زمان و مدت خاصی نیست. همچنین عدم پرداخت نفقه و عدم امکان اجبار زوج به پرداخت نفقه حتی با حکم دادگاه در اثبات حق طلاق به زن کافی بوده و زن می‌تواند حق طلاق بگیرد.

پرداخت نکردن نفقه

پرداخت نکردن نفقه

3. تنظیم دادخواست طلاق توسط زوجه در شرایط وجود عسر و حرج

یکی دیگر از مواردی که زن می‌تواند با اثبات آن حق طلاق را داشته باشد و طلاق از طرف زوجه اتفاق بیوفتد، وجود عسر و حرج است که به معنی خرج در زندگی زناشویی می‌باشد.

در مفهوم عسر و حرج تعریف دقیقی وجود ندارد و به صورت یک مفهوم عام بوده و شرایط خاصی را در بر می‌گیرد. اما بنا به تعریف کلی، عسر و حرج به حالتی گفته می‌شود که تحمل زندگی مشترک برای زوجه سخت بوده و غیر قابل تحمل می‌باشد.

البته باید در نظر داشت در بسیاری موارد بانوان فکر می‌کنند که در شرایط استرس و حرج واقع شده است و دادخواست طلاق تنظیم می‌کند. این در حالی است که دادگاه این شرایط را قبول نکرده و رد دادخواست طلاق می‌کند. حال این سوال مطرح می‌شود که چه شرایطی سبب وجود و اثبات عسر و حرج از سوی زن می‌باشد به گونه‌ای که دادگاه درخواست طلاق وی را بپذیرد.

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان در تهران در پاسخ به این سوال بیان می‌نماید که در صورت وجود و اثبات شرایط زیر برای زن حق طلاق پذیرفته می‌شود:

  • وجود سختی و مشقت برای زوجه در زندگی مشترک
  • اثبات اعتیاد زوج به مواد مخدر به گونه‌ای که باعث آسیب بنیان خانواده باشد.
  • رها شدن زوجه و زندگی مشترک توسط زوج
  • حکم زندان برای زوج به مدت حبس حداقل بیش از ۵ سال
  • زد و خورد زوجه توسط زوج و فحاشی زوج
  • معاشرت‌های نادرست زوج، بد اخلاقی و رفتار نادرست با زوجه
  • ابتلاء زوج به بیماری‌های سخت و بیماری‌های مسری

مطالب مرتبط:

انواع طلاق

4. طلاق در صورت داشتن حق طلاق زن چگونه است

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای اقدام به تقاضای طلاق و طی کردن مراحل آن داشتن حق طلاق توسط زوجه می‌باشد.

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان در تهران بیان می‌کند که اگر عسر و حرج توسط دادگاه تشخیص داده شود، به گونه‌ای که ادامه زندگی برای زوج سخت و غیرقابل تحمل باشد حکم طلاق صادر می‌شود. همچنین دادگاه زوج را محکوم طلاق زوجه می‌نماید.

دادگاه علاوه بر صدور حکم طلاق تکلیف حقوق مالی زوجه از جمله نفقه، مهریه و نیز تکلیف حضانت فرزندان و چگونگی ملاقات با آنها را مشخص می‌نماید.

حق طلاق چیست؟

حق طلاق یک اصطلاح عرفی وکالت در طلاق می‌باشد. زیرا حق طلاق به طور منحصر به فرد به مرد داده می‌شود. این بدین معناست که تنها مرد می‌تواند به زن وکالت دهد که هر زمان خواست خود را مطلقه نماید. همچنین حق طلاق قابل انتقال از مرد به زن نیست. اما در عرف از آن به حق طلاق یاد می‌شود.

وکالت در طلاق را می‌توان پیش از آنکه عقد نکاح میان زوج و زوجه جاری شود دریافت کرد و هم در زمان زندگی مشترک دریافت نمود. برای داشتن وکالت در طلاق توسط زوجه باید نکاتی را در نظر داشت که این نکات بدین صورت می‌باشد:

  1. وکالت در طلاق یا باید به صورت یک عقدنامه مجزا از عقد نکاح در محضر تنظیم شود و یا اینکه در عقدنامه ازدواج با توافق دو طرف قید شود.
  2. وکالت در طلاق ضمن عقد نکاح باید حتما در زمان عقد نکاح به زوجه اعطا شود. این در حالی است که وکالت طلاق محضری را می‌توان در هر زمانی با مراجعه به دفترخانه تنظیم و دریافت نمود.
  3. وکالت در طلاق می‌تواند به صورت حتمی و مطلق اعطا شود و یا با وجود و اثبات شرایط و به صورت مشروط باشد. به عنوان مثال می‌توان در ضمن اعطای وکالت طلاق قید نمود که در صورتی که زوج به مواد مخدر اعتیاد داشته باشد و یا همسر دیگری اختیار کند و یا هر چیز دیگری زوجه حق دارد به وکالت از مرد خود را مطلقه نماید.
  4. در برخی موارد زوج به شرط بخشیده شدن مهریه توسط زوجه و یا اینکه حضانت فرزندان را به او بسپارد اقدام به دادن وکالت برای طلاق به زوجه می‌نماید.
  5. زمانی که زوج و زوجه در طلاق به توافق رسیده و برای اینکه نیاز به حضور زوج نباشد به وسیله وکالت در طلاق اقدامات طلاق توسط زوجه انجام می‌شود.
حق طلاق

حق طلاق

حتما بخوانید:

وکیل طلاق

5. شروط مندرج در عقد نامه

در عقدنامه ۱۲ شرط قید شده است که با امضاء آن توسط هر دو، در صورت تخلف زوج از آن زوجه حق طلاق دارد.

  1. در صورت پرداخت نکردن نفقه از سویی زوج به مدت حداقل شش ماه زوجه حق طلاق دارد. ‏این در شرایطی است که امکان اجبار برای پرداخت نفقه وجود ندارد.
  2. به دلیل سوء رفتار و سوء معاشرت زوج تحمل ادامه زندگی برای زوجه وجود نداشته باشد.
  3. امکان ابتلا شدن زن به بیماری‌های خطرناک که زوج به آن مبتلا است و نبود شرایط ادامه زندگی زناشویی
  4. در مواردی که امکان فسخ نکاح وجود نداشته باشد و به اثبات رسیده باشد که زوج مجنون است.
  5. در مواقعی که زوج مجرم بوده و حکم قطعی مجازات حبس برای مدت ۵ سال یا بیشتر و یا جزای نقدی
  6. در صورتی که مرد از شغلی ممنوع شده باشد و دادگاه حکم آن را صادر کرده است. اما زوج به حکم بی توجهی کند.
  7. اعتیاد زوج به مواد مخدر به گونه‌ای که به اساس زندگی خلل وارد شده و زندگی را برای زن سخت کند و دادگاه تشخیص دهد.
  8. رها شدن زندگی و زوجه توسط زوج بدون هیچ عذر موجه که در این گونه موارد تشخیص عذر موجه بر عهده دادگاه می‌باشد.
  9. محکومیت قطعی مرد به دلیل انجام جرم مغایر با شان و حیثیت خانوادگی زن که این در شرایطی است که دادگاه موقعیت زن و عرف و دیگر موازین را تشخیص می‌دهند.
  10. در صورت عقیم بودن زوج و یا داشتن عیب دیگری که مرد با گذشتن 5 سال از داشتن فرزند محروم است.
  11. مفقودالاثر بودن زوج به مدت مدید. به گونه‌ای که حتی ۶ ماه بعد از مراجعه زوجه به دادگاه برای طلاق هیچ خبری از وی نباشد.
  12. در صورت ازدواج مجدد زوج بدون اجازه همسر اول و یا اینکه دادگاه تشخیص دهد مرد میان همسران خود عدالت را اجرا نمی‌کند.

6. آیا زوجه به دلیل خیانت حق طلاق دارد؟

با توجه به آنچه در متن بالا ذکر شد، زوجه تنها در زمانی می‌تواند اقدام به درخواست طلاق نماید که یکی از شرایط را داشته باشد. همچنین شرط مذکور را در دادگاه بتواند به اثبات برساند. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا به دلیل خیانت زوجه می‌تواند درخواست طلاق تنظیم کرده و این درخواست در دادگاه قابل قبول است یا خیر؟

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان در ادامه به توضیح این مطلب می‌پردازد:

یکی از از موارد ذکر شده اثبات عسر و حرج برای ادامه زندگی توسط زوجه می‌باشد. اگر زوجه بتواند ثابت کند که خیانت زوج موجب عسر و حرج در ادامه به زندگی شده و تحمل زندگی برای او سخت و دشوار است دادگاه درخواست طلاق او را می‌پذیرد. همچنین حکم طلاق را صادر می‌نماید. حال این که برای اثبات رابطه نامشروع همسر خود ابتدا باید آن را در دادسرا ثابت کند.

سپس حکم صادره در دادسرا به دادگاه خانواده تحویل دهد. دادگاه خانواده موضوع را بررسی کرده و حکم نهایی را صادر می‌نماید.

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان بیان می‌دارد در نظر داشته باشید که برای اثبات رابطه نامشروع عکس، فیلم و پیام به عنوان مدرک مورد قبول دادگاه محسوب نمی‌شود و این موضوع باید به روش دیگری به اثبات برسد. پیشنهاد وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان، این است که قبل از هرگونه اقدام در زمینه طلاق از طرف زوجه با کارشناسان حقوقی موسسه حجتیان مشورت نمایید.

مطالب مشابه:

طلاق غیابی

طلاق از طرف زوجه

طلاق از طرف زوجه

7. در تنظیم دادخواست طلاق توسط زوجه چه مدارکی نیاز است؟

  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • سند ازدواج رسمی در صورت نبود اصل سند رونوشت سند در دفترخانه وجود دارد.
  • هرگونه مدرکی که برای اثبات ادعای زن نیاز است.

8. آیا در طلاق از طرف زن و مهریه زایل می‌شود؟

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان بیان می‌دارد بسیاری از بانوان نگران این موضوع هستند که آیا با دادخواست طلاق مهریه به آن‌ها تعلق میگیرد یا خیر.

لازم به ذکر است مهریه حق مالی زن بر مرد می‌باشد و فرقی نمی‌کند دادخواست طلاق از طرف زن باشد و یا مرد. در هر دو صورت حق مالی زن بوده و باید پرداخت شود. مگر اینکه زوجه خود آن را ببخشد و این مطلب که دادخواست طلاق از سوی زن باعث ضایع شدن حق بی می‌گردد باطل است. علاوه بر این دادخواست طلاق از طرف زن مانع از پرداخت دیگر حقوق زنان نیز نمی‌گردد. از جمله نفقه و اجرت المثل.

این بدان معناست که تا زمانی که زن در زوجیت مرد قرار دارد و زن ناشزه نشده باشد از وظایف زناشویی خود تخلف نکرده باشد مرد موظف است نفقه و اجرت المثل را پرداخت نماید. در خصوص اجرت المثل و میزان آن کارشناس دادگستری با در نظر داشتن میزان توانایی مالی مرد برای پرداخت آن تصمیم می‌گیرد و دادگاه حکم آن را صادر می‌نماید.

بیشتر بخوانید:

لایحه دفاعیه طلاق

9. حضانت فرزندان در طلاق از طرف زن چگونه است؟

حکم حضانت فرزندان به طور کلی به این صورت است که حضانت فرزندان چه دختر و چه پسر تا ۷ سالگی با مادر است. پس از آن حضانت دختران تا ۹ سالگی و پسران تا ۱۵ سالگی که به بلوغ رسیدن با پدر می‌باشد. سپس خود فرزند تصمیم می‌گیرد که با کدام یک قرار به ادامه زندگی نمایند. لازم به ذکر می‌باشد که این در صورتی است که  قاضی اول مصلحت کودک را در مورد حضانت در نظر می‌گیرد.

یعنی اگر پدری اعتیاد داشته باشد و یا خشونت وی به کودک آسیب وارد کند، حضانت فرزند را به مادر او واگذار می‌کند.

توصیه آخر این است که به هیچ عنوان مشاوره حقوقی قبل از ازدواج رو به هیچ عنوان دست کم نگیرید.

سخنان پایانی

طلاق از طرف زن دارای معایب و مزایایی می‌باشد که محبوبه حجتیان آن را این گونه بیان می‌کند. درست است که در طلاق از طرف زن حقوق مالی او از بین نمی‌رود و زن می‌تواند حقوق خود را به طور کامل دریافت نماید.

اما چون مرد رضایتی به طلاق ندارد و در برخی موارد زن برای اثبات عسر و حرج پروسه سختی را در پیش دارد ممکن است برای ایجاد توافق مهریه و یا بخشی از آن را ببخشد. تا زمانی که زن مدارک لازم جهت اثبات ادعای خود را به دادگاه ارائه نکند دادگاه درخواست او را نمی‌پذیرد. در صورت وجود ادله مدارک مورد نظر با دقت بررسی و مورد تحقیقات کامل قرار می گیرد.

بنا به نظر وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان، اگر دنبال راه سریع‌تر برای طلاق گرفتن هستید، طلاق توافقی راه کم هزینه‌تر و آسان‌تری است. وی توصیه می‌نماید در طلاق از طرف زن یک وکیل متخصص در این زمینه را با خود همراه داشته باشیم. زیرا برای اثبات عسر و حرج نیاز به دلایل محکمی است که تنها یک وکیل خبره می‌تواند پرونده را پیگیری کند.

از آنجا که حق طلاق با مرد است و زن‌ها فقط با اثبات شرایط خاص می‌تواند درخواست طلاق بدهند مراحل طلاق پیچیده و زمان‌بر خواهد بود. به همین دلیل کمک گرفتن از یک وکیل خبره کار را برای شما آسان‌تر خواهد کرد.

د‌‌‌ر خصوص هزینه وکالت حق الوکاله و میزان آن با توافق دو طرف تعیین می‌گردد. د‌‌‌‌ر تنظیم قرارداد وکالت غیر می‌شود اگر این موضوع قید نشود بر اساس تعرفه اعلامی از سوی قوه قضاییه حق الوکاله محاسبه خواهد شد. د‌‌‌‌‌‌‌ر پرونده‌های طلاق توافقی هزینه مشاوره و حق الوکاله به طور معمول کمتر از زمانی است که زوج رضایت به طلاق ندارد و در اثبات شرایط طلاق نیاز به مدارک و دلایل محکم است.

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *