ضرب و جرح, وکیل کیفری

ضرب و شتم

ضرب و شتم

ضرب و شتم

امروزه گاها بخاطر شرایط سخت زندگی و یا شرایط استرس متاسفانه شاهد منازعات بسیاری هستیم. گاهی نیز افراد زورگیر و خشن و معلوم‌الحال برای ایجاد رعب و وحشت و یا اخاذی به مردم مظلوم و بی پناه حمله ور می شوند و موجبات ضرب و شتم افراد را بوجود می‌آورند. خصوصا در شهر شلوغ و پر از مشکل تهران کمک یک وکیل کیفری می‌تواند ما را در رساندن به حق خویش در پرونده کیفری یاری رساند.

تعریف ضرب و شتم

ضرب و شتم در جمله جرایم علیه اشخاص است.

ضرب یعنی ضربه و به عملی می‌گویند که باعث کبودی و ورم بدون خونریزی شود.

جرح ، موجب از هم گسیختگی بافت‌های بدن می‌گردد و ایجاد بریدگی و پارگی را دارد .

جنایت بر عضو یعنی هر آسیب کمتر از قتل ، مانند قطع عضو ، جرح و صدمه‌های وارد بر منافع.

 

بیشتر بخوانید: قتل و مجازات آن

 

مجازات ضرب و شتم

طبق قانون مجازات اسلامی ضرب و شتم مجازاتی مثل قصاص ، دیه و حبس مرتکب را در پی دارد . نکته متمایز کننده این  جرم این است که ضرب و شتم جنبه عمومی نیز دارد . یعنی حتی اگر شاکی گذشت کند متهم باید وجهه‌ی عمومی مجازات جرم را تحمل نماید . در ادامه بحث بیشتر در این مورد مطلع خواهید شد.

اگر شدت جراحات وارد شده عمیق باشد و یا از سلاح سرد و یا گرم استفاده شده باشد ، قانون شخصا متهم را پیدا کرده و به جرم وی رسیدگی می‌نماید و شکایت شاکی برای رسیدگی به جرم در این مورد ضروری نیست.

مجازات ضرب و جرح

مجازات ضرب و جرح

 

مطالب مشابه:

شرایط قصاص در قتل نفس

 

ضرب و شتم عمدی و شرایط قصاص

چنانچه شخصی به قصد قطع یا جرح به عضوی از بدن شخصی ضربه وارد کند و یا اینکه قصدش این نباشد اما مثلا برای ترساندن و یا دور کردن وی از صحنه دعوا با چاقو یا سلاح به او حمله کند، اگر چه نیت عمدی نداشته اما چون عملش منجر به ضرب یا جرح طرف مقابل شده است، عمدی محسوب می‌گردد. همچنین شاکی می‌تواند تقاضای قصاص نماید.

البته اگر ضارب پدر یا جد پدری قربانی باشد، قصاص نمی‌شود. همچنین قربانی و مرتکب باید هر دو در عاقل بودن و دین مساوی باشند. ( در غیر این صورت قصاص نمی‌شود.)

در قصاص، تساوی اعضا باید رعایت شود. همچنین تساوی در سالم بودن و اصلی بودن اعضا ضرورت دارد. همچنین اگر امکان رعایت این موارد نبود مثلا در سوختگی‌های عمیق که امکان تساوی وجود ندارد و یا در شکستگی که احتمال وارد شدن ضربه‌ی بیشتر به مجرم می‌باشد ، قصاص ممکن نیست و از مرتکب دیه اخذ شده و به قربانی پرداخت می‌گردد.

بنابراین در شرایط ذکر شده و یا در ضرب و جرح غیر عمد و یا عمدی که قصاص ندارد، مرتکب به پرداخت دیه محکوم می‌گردد.

ضرب و شتم چه زمانی حبس در پی دارد؟

چنانچه صدمه وارد شده موجب نقص ، شکستن و یا از کار افتادن عضو قربانی شود و یا منتهی به مرض دائمی، فقدان یا نقص یکی از حواس و یا منجر به زوال عقل گردد و یا قاضی تشخیص دهد اقدام مرتکب باعث اخلال در نظم  و امنیت عموی شده است، علاوه بر پرداخت دیه مرتکب به حبس تعزیری ( 2 تا 3 سال حبس ) محکوم می‌گردد.

همچنین اگر ضربات وارد شده آسیب‌های ذکر شده را نداشته باشد اما ضارب از سلاح استفاده کرده باشد، 3 ماه تا 1 سال حبس دارد.

در منازعات دسته جمعی که منجر به قطع عضو قربانی شود، هر یک از شرکت کنندگان در منازعه به 2 تا 3 سال حبس محکوم می‌گردند. همچنین اگر باعث ضرب و شتم نیز شود، 3 ماه تا 1 سال حبس در پی دارد.

حبس برای ضرب و جرح

حبس برای ضرب و جرح

 

مقالات مشابه:

مهدورالدم کیست؟؟

ارش چیست؟

به مقدار مالی که به عنوان جبران خسارت مالی یا بدنی پرداخت می‌شود و در قانون اندازه مشخصی برای آن تعیین نشده، ارش می‌گویند.

ارش به چه صدماتی تعلق می گیرد؟

ضربهایی که موجب تورم سر و صورت یا بدن شود و یا باعث کبودی تن گردد دیه و ارش تغییر رنگ به آن افزوده می‌شود.

  • در مواردی که ضرب و شتم در دفاع از جان و مال و نماویس فرد و یا شخصی ثالث انجام پذیرد به شرط دارا بودن موارد ذیل دفاع مشروع نامیده می‌شود.
  • عمل وی متناسب با خطر باشد نه فراتر از آن.
  • دسترسی به هیچ یک از نیروهای انتظامی امکان پذیر نباشد و یا موجب تشدید خطر شود.
  • فرد ثالثی که دفاع از وی صورت گرفته خود قدرت دفاع نداشته باشد.

در کلانشهر تهران که بدلیل شرایط ساخت زندگی معمولا منازعات بیشتری صورت می‌گیرد ، وکیل مجرب می‌تواند به احقاق حقوق طرفین کمک شایانی کند.

صفحه  لینکدین  محبوبه حجتیان را حتما دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *