وکیل بیمه, وکیل تجاری

انواع بیمه و بیمه سرنشین

انواع بیمه و بیمه سرنشین

‌انواع بیمه و بیمه سرنشین

امروزه اهمیت بیمه در زندگی اشخاص بر کسی پوشیده نیست. با توجه به‌ضرورت بیمه لازم است همگان در مورد بیمه اطلاعات لازم را داشته باشند. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم اطلاعات لازم در مورد انواع بیمه و بیمه سرنشین را به دست آورید. همچنین به‌صورت اختصاصی‌تر به بیمه سرنشین و موضوعات مربوط به آن می‌پردازیم.

مطالب مرتبط:

بیمه بیکاری

تعریف بیمه

به سازوکاری که در آن بیمه مجبور است جهت خسارات احتمالی بیمه شونده، مبلغ و یا خدمات مشخصی را تعیین و در صورت ایجاد این خسارات آن را به بیمه شونده پرداخت نماید، بیمه می‌گویند.

در قرارداد بیمه دو طرف وجود دارد بیمه شونده و بیمه گر که یک شخص حقوقی است. بیمه‌گر وظایف گوناگونی دارد ازجمله اینکه باید ریسک مشخصی از بیمه‌کننده را بپذیرد و در قبال انجام این تعهدات مبلغ مشخصی از بیمه شونده به‌عنوان حق بیمه دریافت می‌نماید. بیمه‌گذار نیز می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

طبق قانون بیمهٔ جمهوری اسلامی تعریف بیمه عبارت است از:

قراردادی که به‌موجب آن بیمه‌گر متعهد می‌شود درازای دریافت مبلغ یا مبالغی از بیمه شونده او را در صورت خسارت و یا حوادثی پشتیبانی کرده و وجه مشخصی را در قبال خسارت وی پرداخت و یا خسارتش را جبران نماید.

در ایران بیمه فعالیت خود را از سال 1314 آغاز نموده و اکنون انواع مختلفی از بیمه در حال فعالیت‌اند.

بیمه و انواع آن

بیمه انواع مختلفی را شامل است. اما در دسته‌بندی کلی به دودسته بیمهٔ اجتماعی و بیمهٔ بازرگانی تقسیم می‌گردد که هریک انواعی از بیمه را در زیرگروه خود جای می‌دهند. بسیاری از بیمه‌های اجباری و بیمه‌هایی که ازنظر قانونی الزام است در زیرگروه بیمه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد.

به‌عنوان‌مثال کارفرما ملزم است در قبال پرداخت حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی کارگر خویش را بیمه نماید. بیمه‌های اجتماعی بیشترین استفاده از سوی مردم را دارا می‌باشند. به همین دلیل سازمان تأمین اجتماعی مرجع مهمی در استفاده از بیمه‌ها برای مردم است. از تفاوت بیمه‌های اقتصادی با بیمه‌های اجتماعی تفاوت در حق بیمه است. در بیمه‌های اجتماعی حق بیمه به‌صورت درصدی از دستمزد پرداخت می‌شود. اما در بیمه‌های بازرگانی با توجه به ریسک حق بیمه تعیین می‌گردد.

چند نمونه از تقسیم‌بندی بیمه‌های بازرگانی به این صورت هست:

بیمه‌های دریایی در مقابل بیمهٔ غیر دریایی-بیمهٔ اموال در مقابل بیمهٔ اشخاص و بیمهٔ زندگی در مقابل بیمهٔ غیرزندگی. به‌جز دو بیمهٔ ذکرشده انواع دیگری از بیمه نیز مشغول فعالیت‌اند که به این شرح می‌باشند.

انواع بیمه

انواع بیمه

بیشتر بخوانید:

قرارداد بین کارفرما و کارگر

1. بیمه عمر

در این نوع بیمه پس‌ازآنکه بیمه‌گذار مبلغ مشخصی را طی مدت معینی به بیمه‌گر پرداخت‌نموده باشد در صورت فوت وی، یا ابتلای وی به بیماری خاص و یا پس از رسیدن به سن مشخصی، بیمه‌گر مبلغی را یکجا و یا به‌صورت ماهیانه به بیمه‌گذار و یا فرد مشخص‌شده‌ای از طرف وی پرداخت می‌نماید. بیمه عمر نیز شامل انواع متعددی هست که مردم لازم است خود در مورد انتخاب بهترین گزینه آن اطلاعات لازم را کسب نمایند.

2. بیمه حمل‌ونقل

در این نوع بیمه در صورت ایجاد خسارت برای کالا در حین حمل‌ونقل بیمه‌گر متعهد می‌شود خسارت بیمه‌گذار را تا حد معینی جبران نماید.

3. بیمه شخص ثالث

بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیهٔ موتوری در قبال اشخاص ثالث و خسارت‌های مرتبط با اشخاص ثالث را بیمه شخص ثالث می‌گویند. منظور از شخص ثالث فرد آسیب‌دیده در حوادث با وسایل نقلیه موتوری و غیره به‌جز راننده ونیز مسبب حادثه خواه درون وسیلهٔ نقلیه باشد یا خارج از آن.

4. بیمه آتش‌سوزی

در این نوع بیمه، بیمه‌گر متعهد می‌شود چنانچه در اثر آتش‌سوزی و یا صاعقه برای اموال، ساختمان و یا موارد ذکرشدهٔ دیگر در قرارداد بیمهٔ بیمه‌گذار آسیبی واردشده تمام یا قسمتی از اموال به دلیل این حادثه از بین برود مبلغی جهت جبران خسارت به بیمه‌گذار بپردازد. البته این بیمه شامل حوادثی از قبیل سیل، زلزله، تگرگ و سرقت نیز می‌شود.

بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی

مطالب برتر:

مطالبه ضرر و زیان جرم

5. بیمه درمان

این بیمه هزینه‌های ناشی از درمان سرپایی و یا بستری بیمار بیمه‌شده را تقبل می‌نماید. از متداول‌ترین بیمه‌های درمانی بیمه تکمیلی تامین اجتماعی را می‌توان نام برد. این بیمه شامل پرداخت تعرفه‌های درمانی بیشتری از سوی بیمه‌گر برای بیمه‌گذار هست. این نوع بیمه اجتماعی در بین مردم با نام بیمهٔ خدمات درمانی تأمین اجتماعی مشهور است.

6. بیمه کشتی

این بیمه خسارات واردشده به کشتی، محموله و ناحیهٔ درون دریا را جبران می‌نماید. به‌طورکلی این بیمه تنها دو درصد از انواع بیمه را شامل می‌شود و سهم اندکی از بازار بیمه‌های غیر عمر را به خود اختصاص داده است.

7. بیمه مهندسی

این بیمه نیز خود به زیرگروه‌های تقسیم می‌شوند مانند:

  • بیمه مهندسی تمام خطر پیمانکاران
  • بیمه عیوب اساسی و پنهان
  • بیمه ماشین‌آلات پیمانکاری
  • بیمه مهندسی تجهیزات الکتریکی
  • بیمه مهندسی تمام خطر نصب

لازم به ذکر است در این نوع بیمه تمام خطرات احتمالی- به‌جز مواردی که صریحاً استثنا شده‌اند- مشمول بیمه می‌باشند.

8. بیمه پول

چنانچه بیمه‌گر متعهد شود اگر اسکناس، چک‌بانکی و یا سکه‌های بیمه‌گذار در اثر صاعقه، آتش‌سوزی، انفجار و یا غیره از بین برود، خسارات وی را جبران نماید. به این نوع بیمه، بیمه پول می‌گویند.  خود این بیمه شامل دودسته پول در صندوق و یا در گردش است. که هریک تفاوت‌های مخصوص به خود را دارد.

9. بیمه بدنه اتومبیل

در این بیمه بیمه‌گر متعهد می‌شود در صورت وارد آمدن خسارت براثر واژگونی، صاعقه، آتش‌سوزی و غیره بر اتومبیل خسارت بیمه‌گذار را جبران نماید. بیمه بدنه اتومبیل شامل پوشش‌های اصلی بدنهٔ اتومبیل و پوشش‌های اختیاری است. چنانچه وسیلهٔ نقلیه و یا اشیا مختلف دیگری با اتومبیل برخورد نمایند یا ماشین واژگون شود و یا سقوط کند و یا براثر صاعقه و یا آتش‌سوزی و سرقت خسارت بر آن وارد آید بیمهٔ بدنهٔ اتومبیل خسارات وارده بر پوشش‌های اصلی ماشین را شامل می‌شود.

همچنین بیمه‌های تکمیلی سایر هزینه‌ها مانند شکستن شیشه، سرقت درجا و هزینه‌های ایاب‌وذهاب احداث طبیعی را نیز شامل می‌شود.

ویدئوی زیر را حتما ببینید

با موسسه حقوقی حجتیان آشنا شوید..

بیمه بدنه اتومبیل

بیمه بدنه اتومبیل

مطالب پر بازدید:

انواع طلاق

10. بیمه سرنشین و موارد مشمول آن

اگر راننده خودرو مقصر دچار آسیب شود از محل بیمه شخص ثالث نمی‌توان غرامت آن را پرداخت نمود. بلکه از محل بیمه تعهدات سرنشین و تا سقف تعین شدهٔ تعهدات در متن مندرج در بیمه‌نامه می‌توان آسیب‌های ناشی از قطع عضو و یا فوت و هزینه‌های پزشکی را دریافت نمود. اکثر تعهدات سرنشین همراه با بیمه‌نامه شخص ثالث در یک برگه ارائه می‌شود و به دریافت برگه جداگانه‌ای نیاز نیست.

نکات مهم در خصوص بیمه سرنشین

با توجه به ماهیت بیمه سرنشین و خسارات آن به‌تمامی رانندگان توصیه می‌شود برای خرید تعهدات قابل‌قبول و موردنظرشان اقدام نمایند تا بیمه‌گر به پرداخت بیشترین هزینه جبران خسارت ملزم شود. ازآنجاکه بیمه سرنشین ارتباطی با بیمه شخص ثالث ندارد و خسارات براثر قطع عضو یا فوت با دیه محاسبه نمی‌گردد. توصیه ما این است که سرنشین بیشترین سقف بیمه سرنشین را خریداری نماید تا در صورت بروز حادثه جبران خسارت کافی باشد.

بیمه سرنشین از لحظه ورود سرنشین تا زمان پیاده شدن وی از اتومبیل را شامل می‌شود.

چنانچه سرنشین پس از حادثه مدتی در بیمارستان بستری شود هزینه‌های درمان وی پس ا ز تأیید پزشک معتمد بیمه تا میزان تعهدات بیمه‌نامه برای هزینه‌های پزشکی که حداکثر ده درصد خسارت فوت و یا قطع عضو پرداخت می‌شود. چنانچه افراد حادثه‌دیده بیشتر از ظرفیت اتومبیل باشند، بیمه‌گر فقط به تعداد ظرفیت بیمه‌شده غرامت پرداخت خواهد نمود.

به همین دلیل شدیداً به رانندگان وسایل نقلیه توصیه می‌شود از سوار نمودن بیش از ظرفیت سرنشینان اتومبیل خودداری نمایند تا در موقع حادثه حداکثر جبران خسارت شود.

توضیحات

 طبق قانون تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری و ریلی (اعم از اشخاص حقیقی و یا حقوقی) موظف‌اند وسیله نقلیه خود را در قبال خسارت‌های بدنی و مالی که براثر حوادث مربوط به‌وسیله نقلیه تریلر و یدک‌کش آن و یا محموله‌های آن به افراد ثالث به وجود می‌آید نزدیکی از دفاتر بیمه معتبر، بیمه نمایند.

کلیه آسیب دیدگان وسایل نقلیه موتوری و یا ریلی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی و تمامی آسیب‌های وارده شامل جانی و یا مالی شامل بیمه شخص ثالث می‌شود. به‌جز راننده سرنشین مقصر حادثه که در صورت آسیب شامل این بیمه نیست.

خسارت مالی

خسارت‌های واردشده به‌تمامی اموال منقول و غیرمنقول شخص ثالث را خسارت مالی گویند. به هر زیان‌دیده‌ای که آسیب ببیند چه مالی چه جانی-به جز راننده مقصر- شخص ثالث می‌گویند.

خسارت جانی

به صدمات واردشده بر انسان و آسیب جانی بر وی خسارت جانی گویند نه بر حیوان. که شامل دیه جرح، دیه فوت، دیه نقص عضو و هزینه درمان است.

خسارت سرنشین

بیمه‌نامه سرنشین منحصراً مخصوص راننده وسیله نقلیه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *