وکیل قانون کار, وکیل بیمه, وکیل تجاری

قانون حوادث ناشی از کار

قانون حوادث ناشی از کار

حوادث ناشی از کار، شامل اتفاق و حادثه‌ای است که به صورت غیرقابل پیش بینی و در زمان انجام وظیفه و در محیط کار تحت تاثیر عوامل داخلی یا خارجی برای کارکنان پیش می‌آید که افراد را دچار آسیب‌های مانند مرگ، نقص عضو و… می‌کنند.

به عبارتی می توان بیان کرد که طبق قانون کار تامین اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، هرگاه فرد بیمه شده، در محیط کارگاه یا خارج  از آن (به حکم کارفرما در حال مأموریت) دچار حادثه‌ای شود، مشمول قانون حوادث ناشی از کار خواهد شد.

حوادث ناشی از کار در قانون کار و رفاه اجتماعی

براساس ماده 85 و 95 قانون وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی که درباره حفاظت فنی و بهداشتی کار به تصویب رسیده است، تمام کارگاه های بیمه تامین اجتماعی باید براساس آن این قوانین را رعایت کنند.

در ادامه ماده 85 و 95 قانون کار به طور کامل توضیح داده شده است.

 ماده 85 ـ  برای صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعمل هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی (برای تامین حفاظت فنی) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (برای جلوگیری از بیماری های حرفه ای و تامین بهداشت کار و کارگر و محیط کار) تدوین می‌شود، برای کلیه کارگاه ها، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است.

تبصره ـ کارگاه های خانوادگی نیز مشمول مقررات این ماده بوده و مکلف به رعایت اصول فنی و بهداشت کار هستند.

ماده 95 ـ مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما یا مسئولین واحدهای موضوع ذکر شده در ماده 85 این قانون خواهد بود. هر گاه بر اثر عدم رعایت مقررات مذکور از سوی کارفرما یا مسئولین واحد، حادثه ای رخ دهد، شخص کارفرما یا مسئول مذکور از نظر کیفری و حقوقی و نیز مجازات های مندرج در این قانون مسئول است.

تبصره 1 ـ کارفرما یا مسئولان واحدهای موضوع ماده 85 این قانون موظفند کلیه حوادث ناشی از کار را در دفتر ویژه ای که فرم آن از طریق وزارت کار و امور اجتماعی اعلام می شود، ثبت و مراتب را سریعا به صورت کتبی به اطلاع اداره کار و امور اجتماعی محل برسانند.

تبصره 2 ـ چنانچه کارفرما یا مدیران واحدهای موضوع ماده 85 این قانون برای حفاظت فنی و بهداشت کار، وسایل و امکانات لازم را در اختیار کارگر قرار داده باشند و کارگر با وجود آموزش های لازم و تذکرات قبلی بدون توجه به دستورالعمل و مقررات موجود از آنها استفاده نکند، کارفرما مسئولیتی نخواهد داشت. در صورت بروز اختلاف، رأی هیات حل اختلاف نافذ خواهد بود.

برای ارتباط با محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری می توانید با شماره تلفن 09121584013 تماس حاصل فرمایید و از خدمات حقوقی ایشان بهره مند شوید.

وکیل قانون کار

وظایف کارفرما در قانون حوادث ناشی از کار

ایمنی محیط کارگاه: براساس قانون، کارفرمایان موظف است که محیط کارگاه را به صورتی برای کارکنان فراهم کنند که از لحاظ ایمنی تمام امکانات بهداشتی و حفاظتی برای آنها مهیا باشد.

استخدام نیروی متناسب: کارفر موظف است که نیروی متخصص و با تجربه متناسب با کار را استخدام کند تا از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری شود. همچنین باید به جنسیت، سن و سلامت نیروی انسانی در هنگام استخدام نیز توجه لازم را داشته باشد.

آموزش صحیح: از آنجا که اغلب حوادث ناشی از کار در کارخانه ها و محیط های صنعتی اتفاق می افتد، بنابراین کارفرمایان باید تمام موارد لازم و کار با دستگاه را  به صورت کامل به کارکنان آموزش دهند و محیطی همراه با ایمنی کامل برای آنها فراهم آورد تا از هر لحاظ از جان کارکنان حفاظت شود.

نظارت کامل: کارفرما موظف است که به صورت مستقیم یا از طریق مسئول فنی و بهداشت خود بر کار کارکنان نظارت کند و مطمئن باشد که آنها موارد ایمنی و بهداشتی را رعایت می‌کنند.

تجهیزات کارآمد: کارفرما باید در هنگام تجهیز محیط کارگاه از وسایل و امکانات قابل استفاده و ایمن استفاده کنند تا بتواند به طور کامل  از نیروی کار (از لحاظ بهداشتی و ایمنی) محافظت کند.

ماده 91 قانون کار درباره وظیفه کارفرما به این صورت توضیح داده است:

ماده 91ـ کارفرمایان و مسئولان کلیه واحدهای موضوع ماده (85) این قانون مکلفند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تامین حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق الذکر را به آنان بیاموزند و در خصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت کنند.

افراد مذکور نیز ملزم به استفاده و نگهداری از وسایل حفاظتی و بهداشتی فردی و اجرای دستورالعمل های مربوط کارگاه هستند.

مسئولیت کارفرمایان در حوادث ناشی از کار

مطابق با قانون کار و رفاه اجتماعی، اگر ثابت شود که حادثه ناشی از کار به علت رعایت نکردن موارد ایمنی و بهداشتی از سوی کارفرما بوده، کارفرما موظف است تمام هزینه های فرد یا افرادی را که دچار حادثه شده و آسیب دیده اند، پرداخت کند و تمام مسئولیت های ناشی از حادثه برعهده ایشان است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله انواع وکیل دادگستری و وظایف آنها پیشنهاد می شود.

مشاوره حقوقی کار

وظایف کارکنان در  قانون حوادث ناشی از کار

رعایت نکات ایمنی و آموزشی: کارکنان نیز باید مطابق با آموزش های کارفرما و با رعایت نکات ایمنی کار خود را انجام دهند، چنانچه در حین انجام وظیفه هر کدام از این موارد را رعایت نکنند و حادثه ای برای آنها بیش بیاید، مطابق با قانون، کارفرما در قبال آنها مسئولیتی ندارد و مسئولیت حادثه پیش آمده برعهده خود او خواهد بود.

استفاده بهینه از وسایل کارگاه: مطابق با ماده 95 قانون کار، کارکنان وظیفه دارند که از وسایل و امکاناتی که در اختیار آنها قرار می گیرد، به نحو احسن استفاده کنند و تمام سعی خود را در نگهداری آنها داشته باشد. در غیر این صورت مسئولیت حوادث ناشی از کار برعهده خود آنها خواهد بود.

مسئولیت کارکنان در حوادث ناشی از کار

بنابراین مطابق با قانون کار و رفاه اجتماعی، اگر ثابت شود که حادثه ناشی از کار به علت رعایت نکردن موارد ایمنی و بهداشتی از سوی خود فرد بوده، وی موظف است تمام هزینه هایی را که به علت حادثه پیش آمده، پرداخت کند و تمام مسئولیت های ناشی از حادثه برعهده خود ایشان است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله وکیل حوادث ناشی از کار پیشنهاد می شود.

استفاده از مشاوره حقوقی در حوادث ناشی از کار

در زمانی که حادثه ای ناشی از کار پیش می آید، کارکنان دچار خسارت و آسیب می شوند، مطابق با قانون خسارت خود را از کارفرما دریافت می کنند یا در مواردی که فرد به علت حادثه در کار جان خود را از دست می دهد، خانواده وی درصدد گرفتن خسارت خواهند بود.

بنابراین باید براساس قانون با آنها رفتار شود، گاهی کارفرما به دلیل نقض قوانین و رعایت نکردن ایمنی، پرداخت خسارت را نمی پذیرد و آن را به بیمه تامین اجتماعی واگذار می کند. در این مواقع اثبات خسارت ناشی از حادثه کار، کار بسیار سختی خواهد بود و هر کسی از عهده آن بر نمی آید، بنابراین افراد می توانند با استفاده از یک وکیل حقوقی قانون کار که آگاهی کامل به موارد حقوقی در این زمینه دارد، مشکل خود را حل کنند.

یا در مواردی کارفرما تمام قوانین و موارد ایمنی و بهداشتی را رعایت کرده است؛ ولی خود افراد با رعایت نکردن موارد ایمنی باعث به وجود آمدن حادثه و آسیب به خود و دیگران شده اند، بنابراین باید مطابق با قانون با آنها رفتار شود؛ ولی اثبات این موارد از سوی کارفرما به علت تسلط نداشتن بر موارد حقوقی بسیار سخت می شود، بنابراین کارفرمایان نیز می توانند از مشاوره حقوقی استفاده کنند و با مشاوره گرفتن مسائل پیش آمده را حل کنند.

یک وکیل حقوقی می تواند به این افراد کمک کند؛ زیرا دلایل و استدلال های که مطابق با قانون درباره حوادث ناشی از کار مطرح می کند، مطابق با موازین قانون وزرات کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.

بنابراین پیشنهاد می شود در زمینه حوادث ناشی از کار از وکلای حقوقی مانند محبوبه حجتیان به عنوان بهترین وکیل قانون کار استفاده کنید.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی، ملکی، امور قراردادها، خانواده، کیفری و امور مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می دهد تا شما به عنوان موکل بتوانید روند قانونی مسائل خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوب برسید.

برای کسب اطلاعات لازم می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی درباره امور حقوقی، تمام مسائل خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *