مهریه, وکیل خانواده

چگونگی قسط بندی مهریه

چگونگی قسط بندی مهریه

در هنگامی که مرد توانایی پرداخت مهریه همسر خود را به صورت کامل نداشته باشد، می تواند درخواست قسط بندی مهریه را داشته باشد. البته این کار بعد از بررسی شرایط مالی وی امکان پذیر خواهد بود.

قسط بندی مهریه همان طور که از نام آن مشخص است، پرداخت مهریه به صورت اقساط است و در زمانی که اثبات شود مرد توانایی مالی نداشته و میزان درآمد آن صرف هزینه های خانواده می شود. همچنین قادر به پرداخت مهریه به صورت کامل نیست و از لحاظ ثبتی ملک یا خودروی به نام او در چند سال اخیر نبوده باشد، براساس قانونی درباره آن تصمیم گیری می شود.

مهریه چیست؟

مهریه، حقی است که در هنگام جاری شدن عقد نکاح برای زن در نظر گرفته می شود. مهریه می تواند پول، سکه، ملک یا هر مال منقول یا غیرمنقولی باشد. در هنگام ثبت عقد نکاح در دفاتر ازدواج، نحوه پرداخت مهریه که به صورت عندالمطالبه یا اینکه عندالستطاعه باشد، مشخص می شود.

به عبارتی دیگر می توان بیان کرد مهریه حقی است که همواره برعهده مرد است و باید پرداخت شود.

در هر صورت با توجه به نوع پرداخت مهریه، زن می تواند در هر زمانی که تمایل دارد، چه در زمان زندگی با مرد و چه در زمان جدایی نسبت به دریافت آن اقدام کند. البته اغلب در زمانی که زن و مرد تصمیم به جدایی می گیرند، زن برای دریافت مهریه درخواست قانونی می دهد و درصدد است که از حق خود در این مورد دفاع کند.

همچنین در هنگام درخواست طلاق توافقی، معمولا در مورد مهریه نیز توافق صورت می گیرد و در اکثر موارد زن از گرفتن مهریه صرف نظر کرده و گاهی به ازای دریافت مهریه، زن درخواست حق حضانت یا ملاقات را انتخاب می کند، در صورتی که پرداخت مهریه حتی در طلاق توافقی، جزو مواردی که باید انجام شود و باید از حقوق زنان در این مورد نیز دفاع شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله طلاق توافقی پیشنهاد می شود.

وکیل حقوقی طلاق

چگونگی پرداخت مهریه

در هنگام دادخواست برای طلاق از مواردی که باید قبل از جدایی مورد بررسی قرار گیرد، مسائل مالی مانند نفقه و مهریه است که براساس قانون در هنگام جدایی تکلیف آنها باید مشخص شده و از سوی مرد با توجه به شرایطی که دارد، پرداخت شود.

برای ارائه دادخواست پرداخت مهریه می توان آن را از سوی دفاتر ثبت اسناد پیگیری کرد یا اینکه درخواست خود را به دادگاه خانواده از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت رساند. همچنین می توان از وکیل طلاق برای تنظیم و پیگیری دادخواست در این موارد استفاده کرد.

قسط بندی مهریه

زمانی که زن برای دریافت مهریه اقدام می کند، اگر مرد توانایی پرداخت مهریه به صورت منقول یا غیرمنقول را داشته باشد و به اثبات برسد که این توانایی مالی را دارد، باید آن را به صورت کامل به زن پرداخت کند.

اغلب در زمانی که مرد اظهار دارد که توانایی مالی ندارد (در اصطلاح قانونی به آن اعسار می گویند)، براساس مدارک و اظهارات زن و بررسی شرایط اقتصادی مرد، قاضی دادگاه خانواده در این مورد حکم صادر می کند که توانایی دارد یا اینکه برای پرداخت مهریه، باید قسط بندی انجام شود.

برای اثبات عدم توانایی مرد در پرداخت مهریه به جز بررسی اسناد و مدارک ثبتی اموال، استشهادنامه و حضور دو نفر شاهد الزامی است.

لازم به ذکر است که برای تقسط مهریه، در قانون هیچ گونه میزان و ملاکی به صورت ثابت مشخص نشده است، تنها براساس وضعیت مالی مرد و میزان مهریه، قاضی پرونده، برای قسط بندی مهریه تصمیم گیری خواهد کرد.

در این موارد برای هر طرف دعوی (چه زن و چه مرد) وجود یک وکیل خانواده با تجربه ضرورت پیدا می کند تا تصمیم گیری برای پرداخت مهریه و قسط بندی، آن طور که طرفین تمایل دارند، صورت گیرد و به نتیجه مطلوب برسد.

اعتراض به قسط بندی مهریه

در هنگام صدور حکم، هر دو طرف (زن یا مرد) می توانند نسبت به حکم درباره قسط بندی مهریه اعتراض داشته باشند. زن نسبت به قسط بندی کردن مهریه یا میزان قسط مهریه با توجه به توانایی مالی مرد می تواند اعتراض خود را به قاضی با تنظیم دادخواست اظهار کند. مرد نیز می تواند نسبت به میزان قسط برای پرداخت و عدم توانایی در میزان مشخص شده، اعتراض داشته باشد.

در هر دو مورد استفاده از مشاوره یک وکیل طلاق با تجربه در زمینه پرداخت مهریه پیشنهاد می شود؛ زیرا با کمک ایشان می توان یک اعتراض محکمه پسند ارائه داد و به نتیجه مطلوب رسید.

الزامات در قسط بندی مهریه

هنگامی که براساس مدارک به اثبات می رسد که مردی توانایی پرداخت مهریه به طور کامل را ندارد و قاضی تشخیص می دهد که برای پرداخت مهریه قسط بندی انجام شود، باید طبق تاریخ معین و میزان مشخص شده از سوی قاضی به صورت اقساط مهریه به حساب زن واریز شود.

بنابراین اگر مرد در تاریخ مشخص شده، مهریه را پرداخت نکند، از سوی دادگاه با صدور ابلاغیه به او اخطار داده می شود، اما بعد از اینکه به ابلاغیه توجهی نکرد، زن می تواند با حکم از سوی دادگاه اجرای احکام، نسبت به بستن حساب، توقیف اموال و در نهایت جلب مرد اقدام کند.

لازم به ذکر است که برای پرداخت مهریه، حتی اگر مرد هیچ کاری نداشته و به نوعی بیکار محسوب شود و ماهانه درآمد نداشته باشد، براساس قانون باید مهریه را پرداخت کند، فقط از سوی قاضی میزان قسط آن بسیار اندک تعیین می شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله ضرورت استفاده از وکلای خانواده پیشنهاد می شود.

وکیل خانواده

ضرروت استفاده از وکیل حقوقی در گرفتن مهریه

در هنگام درخواست گرفتن مهریه مانند سایر مسائل خانوادگی مواردی پیش می آید که استفاده از یک وکیل خانواده با تجربه ضرورت پیدا می کند. گاهی تنها با یک وکیل می توان این کار را انجام داد؛ زیرا آنها به موارد حقوقی مربوط به خانواده آگاهی و تسلط کامل دارند، بنابراین پیشنهاد می شود برای این کار از وکلای خانواده باتجربه کمک بگیرد. 

محبوبه حجتیان، وکیل پایه دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی مانند طلاق غیابی، طلاق توافقی، مهریه، نفقه، اجرت المثل و سایر موارد مربوط به خانواده تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است. در همین راستا موجب به نتیجه رساندن پرونده های مختلف و ایجاد کارکرد کاملا تخصصی در این عرصه شده است.

محبوبه حجتیان تمام موارد مربوط به مسائل خانواده مانند ملاقات فرزند، حضانت، ترک انفاق، تمکین و داوری را انجام می دهد.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی در امور مربوط به خانواده تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *