وکیل حقوقی

چگونگی جداسازی یارانه

چگونگی جداسازی یارانه

افراد یک خانواده می توانند نسبت به جداسازی یارانه خود اقدام کنند. تقاضای جداسازی یارانه به علت ازدواج، فوت سرپرست، طلاق یا بد سرپرست بودن انجام می شود.

یارانه چیست؟

یارانه نوعی کمک نقدی از سوی دولت ها است. به این صورت که بر اساس تعداد نفرات خانواده با توجه به شرایط اقتصادی به آنها تعلق گرفته می شود. اغلب یارانه به حساب سرپرست خانواده واریز می شود، البته در مواردی که سرپرست صلاحیت نداشته یا اینکه فوت کرده باشد و یا اینکه زمانی که افراد خانواده ازدواج می کنند و خانواده جدید تشکیل می دهند و زمانی که از همسر خود طلاق می گیرند، می تواند باکمک وکیل حقوقی نسبت به جداسازی یارانه اقدام کرد.

جداسازی یارانه انواع مختلفی دارد که عبارت است از:

جداسازی یارانه بعد از ازدواج

هنگامی دو نفر تشکیل خانواده می دهند، می تواند بعد از ثبت عقد خود تقاضای جداسازی یارانه خود را داشته باشند.

برای این کار زن و مرد با داشتن اصل و کپی مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) و سند ازدواج باید به پلیس 10+ مراجعه کنند، سپس با معرفی آنها به بانک دارای حساب، یارانه نقدی آنها به حساب سرپرست خانواده واریز خواهد شد.

البته تقاضای جداسازی یارانه زمانی ممکن است که قبل از ازدواج هر دو نفر جزو یارانه بگیران بوده باشند.

جداسازی یارانه بعد از طلاق

بعد از طلاق زن می تواند نسبت به جداسازی یارانه خود اقدام کند، به این صورت که با ارائه اصل و کپی مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی و سند طلاق) به دفاتر پلیس 10+ این کار برای او انجام خواهد شد، سپس با معرفی به بانک دارای حساب، یارانه از حساب مرد جدا و در ماه جدید به حساب زن واریز خواهد شد.

جداسازی یارانه برای افراد بد سرپرست

زمانی که سرپرست یک خانواده شرایط سرپرستی (اعتیاد، مفقود شدن،  مهاجرت، شرایط روحی و روانی) را نداشته باشد و به دلایل مختلف زن و فرزندان جدا از او زندگی کنند، زن می تواند با ارائه دلایل و اثبات آنها در دادگاه به کمک وکیل خانواده درخواست حضانت فرزندان را داشته باشد و خود را به عنوان سرپرست خانواده معرفی کند. سپس با گرفتن گواهی از سوی دادگاه به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کند و برای جداسازی یارانه خود و فرزندان اقدام کند.

 جداسازی یارانه بعد از فوت سرپرست

بعد از صدور گواهی فوت سرپرست خانواده، یارانه اعضای خانواده قطع خواهد شد. بنابراین برای برقراری مجدد یارانه، زن می تواند برای دریافت یارانه اقدام کند. به این صورت که با ارائه مدارک شناسایی خود و فرزندان به دفاتر پلیس 10+ می تواند تقاضای جداسازی یارانه را داشته باشد.

لازم به ذکر است که جداسازی یارانه از سوی افراد مجرد امکان پذیر نیست، مگر در شرایط خاص، با توجه به رأی دادگاه این مورد امکان پذیر خواهد بود.

ثبت یارانه نوزاد بعد از تولد

بعد از تولد هر نوازد ایرانی به محض صدور شناسنامه، سازمان ثبت احوال آن را به سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام خواهد کرد و اطلاعات جدید خانواده ثبت خواهد شد. بنابراین در صورتی که خانواده فرزند جزو یارانه بگیران باشند، از ماه های آینده یارانه نوزاد به حساب سرپرست خانواده واریز خواهد شد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله مشاوره حقوقی رایگان پیشنهاد می شود.

وکیل خانواده

مشاوره حقوقی با محبوبه حجتیان

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری در زمینه های مختلف ملکی، قرارداد، خانواده، کیفری و امور مهاجرت مشاوره حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قضایی پرونده خود را بهتر سپری کنید تا به نتیجه مطلوبی برسید.

ایشان تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است و با به نتیجه رساندن پرونده های مختلف با کارکرد کاملا تخصصی، رویکردی متفاوتی را در این عرصه به وجود آورده است.
تالیف کتاب های مختلف، انجام دوره های آموزشی برای وکلا و کارآموزان و ایجاد بسترهای جدید کاری و خدمات حقوقی برخی از فعالیت های محبوبه حجتیان است. ایشان تمام این کارها را از صمیم قلب و فقط در آرزوی روزهایی سرشار از امید به آینده و گسترش عدالت واقعی و ترقی های بزرگ در عرصه حقوق انجام داده است.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی ایشان برای امور حقوقی  تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *