وکیل حقوقی, حکم جلب فوری و توقیف اموال

چند نکته پیرامون حکم جلب

حکم جلب

چند نکته پیرامون حکم جلب

ممکن است در امور قضایی حکم جلب فردی را گرفته باشید و ندانید باید چه اقداماتی در این خصوص انجام دهید. پس ما در این نوشته کوچک با عنوان چند نکته پیرامون حکم جلب به شما کمک می‌کنیم نکات ضروری که باید از آن مطلع باشید را در اختیار بگیرید.

جلب یعنی دستگیری فردی که متهم است و یا در دعاوی کیفری محکوم شده است. دستور جلب به عنوان فصل الخطاب دعاوی حقوقی و کیفری تلقی می‌شود. پس از قطعیت حکم و صدور اجراییه و عدم پرداخت مال از طرف محکوم علیه در دعاوی مالی و یا عدم اطلاع شاکی از اموال او. تا زمان اجرای حکم و یا پذیرفته شدن اعسار زوج در پرداخت مهریه، یا جلب رضایت شاکی، دادگاه می‌تواند به درخواست شاکی حکم جلب محکوم علیه را صادر نماید.

زمانی که دادگاه پس از بررسی ادله ی شاکی و انجام تحقیقات به این نتیجه برسد که دلایل کافی برای وقوع جرم و انجام آن به وسیله‌ متهم وجود دارد قرار جلب دادرسی وی را صادر و پس از تایید دادستان اقدام به صدور کیفر خواست می‌نماید.
در حالت دیگر زمانی که اتهام هنوز ثابت نشده ولی قاضی برای رسیدگی بیشتر در پرونده، دستور جلب متهم را صادر می‌نماید.

مطالب مرتبط:

سامانه ثبت من

انواع حکم جلب

جلب به دو نوع عادی و سیار تقسیم می‌گردد. زمانی که نشانی متهم مشخص باشد، جلب عادی است. همچنین قاضی جلب وی را به مراکز مشخص شده‌ای ابلاغ و آنان اقدام می‌نمایند. اما زمانی که آدرس محکوم‌علیه مشخص نمی‌باشد و یا وی متواری است، جلب سیار صادر می‌گردد. در این حالت قاضی جلب را به تمامی مراکز قضایی ابلاغ می‌نماید.

بیشتر بخوانید:

شکواییه

شهروندانی که حکم جلب متهمی را گرفته‌اند بهتر است نکات زیر را بدانند:

  1. شاکی باید به مهلت درج شده در جلب توجه نماید؛ زیرا اگر تاریخ آن منقضی شده باشد ماموران مجاز به اقدام نیستند.
  2. حکم صادره فقط در همان منطقه‌ی قضایی برای ماموران کلانتری لازم الجرا است. مگر آنکه جلب سیار باشد.
  3. در صورتی که در برگه‌ جلب، اشاراه‌ای به ساعت اجرای حکم نشده باشد، ماموران فقط از طلوع تا غروب آفتاب مجاز به اجرای حکم خواهند بود.
  4. چنانچه در برگه‌ جلب، دستوری در مورد ورود به منزل یا مخفیگاه محکوم‌علیه نشده، ماموران اجازه ورود نخواهند داشت. اصرار بیهوده نکنید!
  5. فقط شاکی یا وکیل قانونی وی می‌توانند جلب را به کلانتری ارائه دهند. حتما در این هنگام ارائه‌ اصل کارت ملی ایشان ضروری است.

برای اینکه ویدئوهای حقوقی خانم حجتیان را ببینید، می‌توانید به کانال یوتیوب ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *