وکیل تجاری, وکیل کیفری

کفیل تجاری چیست و چه کاربردی دارد؟

کفیل تجاری محبوبه حجتیان

کفیل تجاری یک عنوان جدید در بازار تجاری بین المللی است. افراد و سرمایه گذارهایی که در سطح بین المللی فعالیت دارند، اصولا با این مورد در ارتباط هستند.

کفیل در معنای لغوی به معنای «ضامن» است. در اصطلاح حقوقی نیز کفیل کسی است که از شخصی ضمانت می کنند و مسئولیت یک کار را برعهده می گیرد. به عبارتی دیگر می توان بیان کرد که از دیدگاه حقوقی کفالت با ضمانت برابر است.

در قانون آیین دادرسی تنها به موارد قانونی کفیل تجاری پرداخته شده است. به این صورت که در رابطه با متهم، زمانی که نیازمند است که متهم در یک زمان مقرر در دادگاه حضور پیدا کند و در مواردی که امر مجرمانه خیلی مجازات سنگینی ندارد، قاضی از کفیل تجاری با عنوان ضامن استفاده می کند.

زمانی که برای یک جرم قرار تامین با کفیل مشخص می شود، شخصی که به عنوان کفیل به قاضی معرفی می شود، متعهد خواهد بود که فرد متهم را هر زمان که قاضی دادگاه بخواهد، به دادگاه معرفی کند، در غیر این صورت با توجه به قانون با او برخورد خواهد شد.

کفیل تجاری چیست؟

در امور کیفری بازپرس یا دادیار، زمانی که قرار کفالت را صادر می کند، شخص متهم باید یک فرد را به عنوان ضامن به دادگاه معرفی کند که هر زمان بازپرس نیاز به حضور متهم داشته باشد، کفیل بتواند شخص را در محضر دادگاه آماده کند.

موارد بیان شده، معنای کفالت است که در قانون از آن استفاده و به آن پرداخته شده است؛ اما در حال حاضر کفیل تجاری، در روابط تجاری نیز استفاده می شود.

شخص کفیل که یاری دهنده است، سعی می کند به عنوان حمایتگر وجود داشته باشد، همچنین از او به عنوان تاثیرگذار، حل و فصل کننده و مشاوره دهنده استفاده می‌شود.

در حال حاضر تاجران و سرمایه گذاران بسیاری در سطح بین المللی فعالیت دارند، به این صورت که در یک کشور خارجی سرمایه گذاری می کنند، اما اگر اطلاعاتی از قانون و نحوه تعامل و سرمایه گذاری آن کشور نداشته باشند، باید شخصی را به عنوان کفیل تجاری انتخاب کنند و با توجه به رهنمودهای آن قدم بردارند.

به نوعی می توان بیان کرد کفیل تجاری نوعی شریک است که با شخص تاجر و سرمایه گذار، قرارداد منعقد می کند و در بخشی از سود حاصل شریک می شود. سپس در ازای این شراکت، در راستای تسهیل امور تاجر یا شرکت سرمایه گذار در کشور دیگر گام برمی دارد.

برای مثال اگر شخصی در یک بانک در کشور امارات سرمایه گذاری کرده یا ضمانت نامه یا سپرده ای را در بانک این کشور قرار دهد و افتتاح حساب  کند. هنگامی که بخواهد سود حاصل از سپرده را دریافت کند یا در ازای قراردادهای مانند صادرات یا واردات، خرید کالا سرمایه گذاری در ملک و مسکن از ضمانت نامه خود استفاده کند. 

در این موارد اگر آن شرکت ایرانی یا یک تاجر ایرانی اطلاعاتی درباره دولت امارات نداشته باشد، با کمک کفیل تجاری در کشور امارات می تواند یک قرارداد مشارکت برای شخص سرمایه گذار یا تاجر منعقد کند. سپس اقدامات و روند سرمایه گذاری، دریافت پول، تسهیل و مشارکت، دریافت و اخذ سپرده یا سود برای شخص تاجر یا سرمایه گذار در کشور امارات انجام خواهد شد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کفیل سیاسی پیشنهاد می شود.

کفیل تجاری

ویژگی های کفیل تجاری

به طور کلی یک کفیل تجاری چند ویژگی مهم باید داشته باشد. نخست اینکه باید فن بیان موثر، مهارت بالا و تسلط کامل بر قوانین حقوق بین المللی داشته باشد. سپس سوابق کیفری و سوء سوابق اجتماعی نداشته باشد. همچنین بر قوانین تجاری و امور بانکی کشورهای مختلف تسلط کافی داشته باشد. در غیر این صورت فرد تاجر یا سرمایه گذار دچار ضرر و زیان خواهد شد.   

ضرورت استفاده از کفیل تجاری در مبادلات بین المللی

با استفاده از کفیل تجاری ریسک تجارت یا سرمایه گذاری کاهش پیدا خواهد کرد، بنابراین با شریک کردن شخصی در امور تجاری بین المللی، ادامه روند تجاری در کشور موردنظر با سرعت بیشتر انجام می شود و به راحتی می توانید به کارهای شخصی در کشور خود بپردازید. 

در مقابل کفیل تجاری در کشور محل سرمایه گذاری، به رسیدگی امور تجاری شما خواهد پرداخت و با تسلطی که نسبت به افراد، روابط، سیستم بانکی، قضایی و تجاری دارد، می‌تواند امور تجاری شما در سطح بین المللی را با بهترین صورت انجام دهد. سپس به امور سرمایه گذاری سرعت می بخشد و موجب کاهش ریسک در تجارت یا سرمایه گذاری شما شود.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری تمام موارد حقوقی مربوط به مسائل خانواده، موارد ملکی، قرارداد، کیفری و امور مهاجرت را انجام می دهد. 

برای ارتباط با محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری می توانید از طریق لینک زیر با ایشان تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *