مراجع قضایی

وکیل تجدیدنظر کیست و چه می کند؟

وکیل تجدیدنظر

وکیل تجدیدنظر پرونده‌هایی را از دادگاه‌های بدوی مانند دادگاه‌های کیفری یا دادگاه‌های مدنی می‌گیرند و در مراجع بالاتر برای تجدیدنظر یا اعتراض ارائه می‌کنند.

درخواست تجدیدنظر هم در دادگاه ها و هم در دفاتر خدمات قضایی انجام می شود.

وکیل تجدیدنظر پرونده‌هایی را از دادگاه‌های بدوی که به پرونده‌های مدنی یا کیفری رسیدگی می‌کنند، می‌گیرند و به مراجع قضایی بالاتر اعتراض می‌کنند تا تصمیم قاضی دادگاه پایین‌تر را لغو کنند. این کار موجب تجدیدنظر رأی دادگاه می شود و تصمیم قاضی دادگاه بدوی در مورد تقاضای توقف در یک دعوای کیفری یا یک طرح دعوی در یک موضوع مدنی را بررسی می کند.

اگر یک قسمت بازنده از یک پرونده به مراجع قضایی بالاتر شکایت کند، آن طرف معمولاً خواهان یا تجدیدنظر نامیده می شود. اگر یک طرف برنده به درخواست تجدیدنظر در دادگاه بالاتر پاسخ دهد، آن طرف تجدیدنظر خوانده نامیده می شود. در هر صورت، وکیل تجدیدنظر مسئول ارائه یک گزارش مختصر برای استدلال در مورد ماهیت قانون است، زیرا این قانون در مورد حقایق اساسی ارائه شده در برابر قاضی دادگاه بدوی است.

تجدیدنظر چیست؟

تجدیدنظر بهترین راه برای یک طرف و اعتراض به تصمیم قاضی دادگاه بدوی است. درخواست تجدیدنظر در هر دو پرونده کیفری و مدنی قابل طرح است. یک مثال از تجدیدنظر کیفری زمانی اتفاق می‌افتد که یک متهم جنایی یک درخواست پیش از محاکمه را از دست می‌دهد، مانند درخواست رد شواهد یا درخواست برای ادامه دادرسی. همچنین در صورتی که متهم در محاکمه در مقابل هیئت منصفه محکوم شود، تجدیدنظر کیفری نیز صورت می گیرد.

متهم می تواند هم نسبت به حکم یا محکومیت و هم از حکم تجدیدنظرخواهی کند. اشتباهات در طول محاکمه انجام می شود، بنابراین روند تجدید نظر تضمین می کند که قضات دادگاه از قانون پیروی می کنند. برای مثال درخواست تجدیدنظر مدنی زمانی است که یک طرف می خواهد تصمیم قاضی را در مورد یک موضوع قانونی یا شواهد به چالش بکشد یا لغو کند. ممکن است دادگاه بدوی شواهدی را که باید حذف می شدند، اجازه دهد. در این نوع پرونده ها، شخص می تواند برای بررسی تصمیم به قضات تجدیدنظر شکایت کند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله درخواست تجدیدنظر چیست؟ پیشنهاد می شود.

تنظیم دادخواست

چگونگی تنظیم دادخواست با وکیل تجدیدنظر

در بیشتر موارد، وکیل تجدیدنظر بدوی باید قبل از محاکمه یا در حین دادرسی اعتراض کند تا موضوع را برای تجدید نظر حفظ کند. اعتراض هم در دعاوی کیفری و هم در امور مدنی ضروری است. به این دلیل که برای اعتراض به حکم یا تصمیم دادگاه بدوی به دادگاه تجدیدنظر، اعتراض ضروری است.

قضات دادگاه تجدیدنظر برای اینکه به دادگاه بدوی فرصتی برای تصمیم گیری قانونی در مورد موضوع داده شود، درخواست اعتراض را ارائه می دهند. برای مثال ممکن است وکیل دادگاه بدوی زمانی که وکیل مخالف یک سوال اصلی از شاهد می پرسد، اعتراض کند. اگر سؤال اصلی بر نتیجه محاکمه تأثیر بگذارد و اعتراضی صورت گیرد، تصمیم قاضی دادگاه بدوی مبنی بر اعتراف یا رد شواهد می تواند برای تجدیدنظر به مراجع قضایی دادگاه بالاتر ارائه شود تا تصمیم قاضی دادگاه بدوی بررسی شود.

در حالی که ایرادات برای حفظ یک موضوع برای تجدید نظر ضروری است، استثناهایی از این قاعده وجود دارد. برای مثال ممکن است برخی از تصمیمات قضات دادگاه بدوی توسط دادگاه تجدیدنظر در صورت وجود اشتباه آشکار مورد بررسی قرار گیرد. مسائل خطای آشکار نیازی به اعتراض همزمان در دادگاه بدوی ندارد. مسائل خطای آشکار به قدری شدید یا غیرمنصفانه هستند که به دادگاه تجدیدنظر اجازه می دهند حتی اگر اعتراضی وجود نداشته باشد، موضوع را بررسی کند. صرف نظر از یک موضوع خطای آشکار، در اکثر موارد مطمئن‌ترین راه برای بررسی تجدیدنظر و حفظ یک موضوع برای تجدیدنظر مدنی یا کیفری این است که مطمئن شوید که اعتراض مناسب در زمان موضوع مورد مناقشه صورت گرفته است.

وظایف وکیل تجدیدنظر

وکلای تجدیدنظر برای بررسی اشتباهات رخ داده در دادگاه بدوی، خلاصه ای را در دادگاه های تجدید نظر ارائه می کنند. خلاصه‌ها معمولاً به موضوعات واقعی ارائه شده در دادگاه بدوی، استانداردهای بررسی که دادگاه تجدیدنظر باید برای بررسی تصمیم یا حکم دادگاه بدوی استفاده کند و استدلال‌های حقوقی که تحلیل می‌کنند، چرا تصمیم دادگاه بدوی خطای قانونی است، تقسیم می‌شوند.

به طور معمول، ممکن است وکلای تجدیدنظر مسائلی را که خارج از سوابق تجدیدنظر باشد، مطرح نکنند. به عبارت دیگر، وکلای تجدیدنظر اغلب محدود به رونوشت رسیدگی‌هایی هستند که در دادگاه زیر انجام شده است. سوابق تجدیدنظر تنها چیزی است که می توان برای درخواست تجدید نظر استفاده کرد.

وکلای تجدیدنظر مجاز به ارائه مدارک جدید در دادگاه تجدید نظر نیستند. بنابراین، آنها فقط باید از حقایق، شواهد و موارد قانونی که به قاضی دادگاه بدوی ارائه شده است، برای ارائه گزارش یا طرح تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استفاده کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله وکیل مدافع کیفری کیست و چه وظایفی دارد؟ پیشنهاد می شود.

وکیل

ضرورت استفاده از وکیل تجدیدنظر

استفاده از وکیل تجدیدنظر، یکی از مواردی است که هر فرد می تواند برای تغییر حکم حقوقی و کیفری خود از آنها استفاده کند. این کار موجب موفقیت بیشتر در روند پرونده تجدیدنظر خواهد شد؛ زیرا این نوع وکلا با تسلط کافی بر قوانین می توانند به بررسی موارد مختلف بپردازد و تمام موارد مهم را به دادگاه تجدیدنظر ارائه دهند. بنابراین از آنجایی که حکم دادگاه تجدیدنظر بسیار حائز اهمیت است، داشتن یک متخصص حقوقی مورد اعتماد می تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که در طول این فرایند قانونی به درستی از حقوق شما محافظت می شود. بنابراین پیشنهاد می شود از خدمات موسسه حقوقی حجتیان استفاده کنید.

موسسه حقوقی حجتیان به سرپرستی وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان اداره می شود که تمام موارد مربوط به مسائل خانواده مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، طلاق، ملاقات فرزند، حضانت، ترک انفاق، تمکین و داوری در این موسسه انجام می شود.

همچنین تمام مسائل مربوط به قانون کار و حوادث آن، موارد کیفری و سایر موارد حقوقی توسط موسسه حجتیان انجام می گیرد.

موسسه حقوقی حجتیان در سال 1389 شروع به کار کرده است. از زمان شروع به کار این موسسه تا به حال سرمایه این گروه اعتماد و اطمینان به موکلان کاردان و با تجربه است. در همین راستا موسسه حقوقی حجتیان بر خود می‌بالد که در تمام سال های فعالیت حقوقی خود پایبند به قسم خود بوده است. همچنین برای دفاع از موکلان و احقاق حق آنها، از هیچ تلاشی دریغ نکرده که نتیجه آن هم جز موفقیت و اعتبار این گروه حقوقی نبوده است.

در همین راستا شما می توانید با این موسسه تماس گرفته و با راهنمایی کارشناسان امور حقوقی و وکلای با تجربه، تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *