وکیل حقوقی, حکم جلب فوری و توقیف اموال

نحوه توقیف اموال منقول و چگونگی رفع آن

توقیف اموال منقول - وکیل حجتیان

توقیف اموال منقول به معنی تصرف و بازداشت قانونی اموال و دارایی های محکوم علیه می باشد در صورتی که از پرداخت بدهی های خود ناتوان باشد یا از پرداخت آن سر باز زند .

اموال به دو دسته منقول و غیرمنقول تقسیم می شوند . اموال منقول به دارایی هایی گفته می شود که انتقال و جابجایی آنها امکان پذیر باشد . طلا ، سکه ، موتور ، ماشین و … از اموال منقول هستند .

اموالی نظیر آپارتمان و زمین که نقل مکان آنها امکان پذیر نیست جزء اموال غیر منقول بحساب می آیند . نحوه توقیف اموال منقول و غیرمنقول نیز با یکدیگر متفاوت است .

مثلا برای توقیف مال منقولی نظیر خودرو با انتقال آن به پارکینگ و تحویل نمودن قبض آن به متصرف ، توقیف انجام می شود در حالی که مالی غیر منقول نظیر آپارتمان ، مغازه و … با ریختن سرب و قیطان گداخته در درب ورود و یا نوارکشی به دور زمین یا ملک نسبت به توقیف آن اقدام می کنند .

در این مقاله به توقیف اموال منقول خواهیم پرداخت پس در ادامه با وکیل حجتیان همراه باشید .

توقیف اموال منقول چگونه صورت می گیرد ؟

خواهان باید لیستی از دارایی ها و اموال خوانده را به دادگاه ارائه کند تا با توجه به مقدار بدهی او دادگاه دستور توقیف اموال را صادر نماید . جهت توقیف اموال منقول باید کارشناس و ارزیاب به صورت برداری و قیمت گذاری اموال منقول اقدام کند که اجرت او را محکوم علیه بایستی پرداخت نماید .

بعد از درخواست توقیف اموال ماموری که اجرای حکم به عهده اوست باید سریعا به توقیف اموال اقدام کند . اگر مالی که معرفی شده ارزش بالاتری نسبت به بدهی خوانده داشته باشد و مال قابل تجزیه نباشد کل آن توقیف می گردد ولی در صورت تجزیه پذیر بودن تنها به میزان مطالبات خواهان توقیف می گردد .

مقاله پیشنهادی : نحوه تنظیم لایحه با بهترین وکیل حقوقی 

توقیف اموال منقول - چگونگی توقیف اموال منقول

نحوه توقیف اموال زوجین چگونه است ؟

در هنگام جدایی و طلاق اموال منقولی که در خانه زوجین مورد استفاده زن بوده به زن تعلق دارد و همین طور اموالی که عرفا مورد استفاده مرد باشد به مرد تعلق دارد .

مابقی لوازم مشترک حساب می شود و لیست این دارایی ها صورت برداری شده تا مالکیت هر کدام دقیقا مشخص گردد . سپس دارایی های محکوم علیه توقیف خواهد شد .

انواع توقیف اموال منقول

در توقیف اموال منقول دو روش فیزیکی و قانونی وجود دارد که به شرح زیر است :

– توقیف فیزیکی : فرد طلبکار درخواست توقیف دارایی را میدهد و محکوم علیه حق تصرف و جابجایی آن را ندارد .

– توقیف قانونی : دارایی های منقول محکوم علیه از نظر قانونی توقیف می شود و او نمی تواند با فروش آن دارایی از دین خود فرار کند .

پیشنهاد می کنیم مقاله وکیل آنلاین چه مزایایی دارد ؟ را مطالعه کنید . 

توقیف اموال منقول - انواع توقیف

نکات مهم در مورد توقیف اموال منقول

– اگر مال منقول در مکانی دربسته باشد مامور اجرای حکم می تواند با حضور مامور انتظامی درب را باز نموده و اموال را توقیف نماید . اگر هیچکس در محل حضور نداشت می توان با حضور نماینده دادستان اقدام به باز نمودن درب نمود .

– اموال منقول توقیفی بایستی در محل خود حفظ گردد مگر اینکه ضرورتی برای انتقال آن وجود داشته باشد که دراینصورت یک حافظ برای مراقبت از اموال منصوب می شود که او حق ندارد مال را به نفع خود استفاده نموده یا به دیگری ببخشد .

– اگر قبل از اجرای حکم شخصی ادعای مالکیت نسبت به اموال توقیف شده را نماید اگر بتواند ادعایش را ثابت کند دستور توقف پروسه توقیف اموال صادر می گردد .

– اگر مال منقول توقیفی به مزایده گذارده شد باید هزینه مزایده که نیم عشر دولتی (5 درصد از کل ارزش دارایی) می باشد را بحساب دادگستری واریز کرد .

– اگر مالی خارج از محل کار یا سکونت محکوم علیه باشد توقیف آن زمانی امکان دارد که دلیل کافی برای ثابت کردن مالکیت محکوم علیه بر آن مال و دارایی وجود داشته باشد .

اموال غیر قابل توقیف کدامند ؟

  • اثاثیه ضروری و مورد نیاز زندگی فرد بدهکار و افراد تحت تکفل او
  • آذوقه مورد نیاز بدهکار و افراد تحت تکفلش
  • تلفن مورد نیاز بدهکار
  • ابزار و وسایل کار که برای امرار معاش ضروری است
  • کتب علمی در افرادی که اهل تحقیق و علم هستند
  • تالیفات ، تصنیفات و ترجمه ها بدون رضایت مولف اثر
  •  و …

مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان

ضبط و توقیف اموال و دارایی های منقول حقی است که در قانون برای افراد به رسمیت شناخته شده تا از این راه بتوانند مطالبات خود را وصول نمایند . این فرآیند نکات حقوقی زیادی دارد که در صورتی که از آن آگاهی داشته باشید در زمان بسیار کمتری به نتیجه مطلوب خواهید رسید .

حضور یک وکیل با تجربه و متخصص در این زمینه می تواند روند دادرسی شما را تسریع کرده و از اطاله دادرسی شما جلوگیری نماید . جهت کسب اطلاعات و مشاوره حقوقی در زمینه توقیف اموال منقول و غیر منقول و رفع آن می توانید با محبوبه حجتیان وکیل پایه یک دادگستری با شماره 09121584013 تماس بگیرید .

بیشتر بخوانید : توقیف اموال غیر منقول و شرایط رفع آن

توقیف اموال منقول - اموال غیر قابل توقیف

محبوبه حجتیان ، وکیل پایه یک دادگستری

وکیل محبوبه حجتیان در زمینه های مختلف حقوقی ، ملکی ، قرارداد ، وکیل خانواده ، کیفری و امور مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قانونی مسائل خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوب تری برسید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات لازم می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی درباره امور حقوقی ، تمام مسائل خود را برطرف کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *