وکیل کیفری

انواع قرار وثیقه کیفری در دادگاه و دادسرا

قرار وثیقه - وکیل محبوبه حجتیان

قرار وثیقه از قرارهای تامین کیفری است که در ازای آزادی متهم وثیقه ای مانند وجه نقد ، ضمانت نامه بانکی یا مال منقول و غیر منقول  گذاشته می شود و متهم پس از گذاردن قرار وثیقه تعهد می کند که هر زمانی که دادگاه صلاح دانست در مراجع قضایی حضور پیدا کرده و اگر متهم از حضور در مرجع قضایی ممانعت کند وثیقه به نفع دولت ضبط خواهد شد.

حال در مورد این قرار کیفری سوالاتی پیش می آید از جمله اینکه انواع قرار وثیقه چیست؟ آیا می توان به قرار وثیقه اعتراض کرد؟ به این سوالات در این مقاله پاسخ داده شده است، پس در ادامه با وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان همراه باشید.

انواع قرار وثیقه کیفری در دادگاه و دادسرا

1- وجه نقد

متهم یا شخص ثالث می تواند به میزانی که مقام قضایی بعنوان وثیقه تعیین می کند وجه نقد رایج را به حساب صندوق دادگستری واریز کند.

2- ضمانت نامه بانکی

با صدور ضمانت نامه بانکی ، بانک متعهد می گردد که چنانچه متعهد نتواند تعهدات موضوع ضمانت نامه را در موعد مقرر پرداخت نماید و یا از انجام درست تعهدات خود که در قرارداد ذکر شده خودداری نماید به محض اعلام دادسرا یا دادگاه ، بانک موظف است مبلغ قید شده در ضمانتنامه که وجه الضمان گفته می شود را تسلیم دادگاه نماید.

3- مال منقول

اموالی که امکان حمل و نقل و جابجایی آنها وجود دارد مانند اتومبیل و موتورسیکلت را که به آنها مال منقول می گویند، می توان به عنوان وثیقه معرفی کرد، به شرطی که ارزش آن از مبلغ تعیین شده توسط مقام قضایی کمتر نباشد. در این صورت بعد از دریافت مدارک خودرو و احراز مالکیت دستور توقیف خودرو صادر می شود و به پارکینگ های مجاز با مسئولیت وثیقه گذار معرفی می گردد و قبض پارکینگ در پرونده نگهداری شده و قرار قبولی وثیقه صادر می گردد .

4- اموال غیر منقول

اگر وثیقه شامل زمین ، ملک ، مغازه یا آپارتمان باشد ابتدا کارشناس ارزیابی نسبت به تعیین ارزش آن اقدام نموده و اگر ارزش آن از مبلغ تعیین شده برای وثیقه کمتر نباشد بعنوان وثیقه مورد قبول واقع شده و مراتب توقیف ملک اعلام می گردد و به اداره ثبت اسناد اعلام می شود تا پس از تایید و احراز مالکیت ملک نسبت به توقیف و منع نقل و انتقال آن اقدام شود.

مقاله پیشنهادی: نحوه تنظیم قرارداد با وکیل حقوقی حرفه ای

قرار وثیقه - انواع قرار وثیقه

موارد رفع اثر از قرار وثیقه

  • وثیقه گذار می تواند در هر مرحله ای از دادرسی با تحویل متهم به مرجع قضایی آزادی وثیقه خود را طلب نماید و مرجع مزبور هم بایستی بلافاصله نسبت به آزادی وثیقه اقدام نماید.
  • اگر از متهم رفع اتهام شود یا پرونده مختومه اعلام شود، وثیقه به صاحب آن مسترد خواهد شد.
  • اگر متهم در موعدهای تعیین شده حاضر شده باشد به محض شروع اجرای حکم یا تعلیق اجرای مجازات ، قرار تامین ملغی شده و وثیقه مسترد خواهد شد.

موارد ضبط وثیقه

  • اگر متهم در مواقعی که حضورش در مرجع قضایی الزامی بوده بدون عذر موجهی حاضر نگردد وثیقه او ضبط خواهد شد.
  • اگر شخص ثالثی کفالت متهم را به عهده گرفته و به جای او وثیقه سپرده است اگر متهم در مواقع لازم در مراجع قضایی حاضر نشود اخطار می گیرد تا ظرف 20 روز متهم را تحویل مرجع قضایی نماید و در صورت عدم انجام این کار وثیقه او ضبط خواهد شد.

و حال باید دید عذر موجه شامل چه مواردی می شود؟

  • بیمار شدن متهم یا بیماری سخت همسر، اولاد یا والدین او که مانع از حضورش شود.
  • دیر رسیدن یا نرسیدن احضاریه به دست متهم
  • فوت همسر یا یکی از نزدیکان تا درجه سوم از طبقه دوم
  • توقیف یا در حبس بودن متهم
  • بروز حوادثی نظیر سیل و زلزله که موجب عدم امکان تردد شود .
  • ابتلا متهم به بیماری های واگیردار
  • و سایر مواردی که به تشخیص بازپرس عرفا عذر موجه حساب می شود .

پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل دادگستری را از دست ندهید.

قرار وثیقه - رفع اثر قرار وثیقه

آیا متهم یا محکوم علیه می تواند به قرار وثیقه اعتراض کند؟

طبقه ماده 235 قانون آیین دادرسی کیفری اگر قرار وثیقه برخلاف مقررات و شرایط قانونی صادر شده باشد محکوم علیه می تواند به آن اعتراض کند.

آیا متهم یا محکوم علیه می تواند نوع وثیقه را معین کند؟

با توجه به انواع وثیقه که درباره آن توضیح داده شد، تعیین نوع وثیقه با خود متهم است و براساس مالی که به صورت منقول و غیر منقول دارد یا سپرده و ضمانت نامه بانکی می تواند یکی را به مرجع قضایی بخ عنوان وثیقه معرفی کند.

مهلت اعتراض به قرار وثیقه چند روز است؟

پس از صدور قرار وثیقه محکوم علیه یا متهم می تواند ظرف مدت 10 روز از زمان ابلاغ آن نسبت به اصل قرار منتهی به بازداشت و یا عدم پذیرش وثیقه اعتراض کند.

اگر متهم نتواند وثیقه ای را به مرجع قضایی معرفی کند، تکلیف چیست؟

اگر متهم وثیقه نداشته باشد و یا کسی را نتواند به عنوان وثیقه گذار پیدا کند تا زمان معرفی وثیقه بایستی به بازداشتگاه منتقل شود. لازم به ذکر است که در زمینه تهیه وثیقه افراد باید مواظب کلاهبرداران باشند تا در دام آنها گرفتار نشوند؛ زیرا یکسری از افراد به عنوان وثیقه گذار وجود دارند که

محبوبه حجتیان ، وکیل پایه یک دادگستری

وکیل محبوبه حجتیان در زمینه های مختلف حقوقی، ملکی، قرارداد، وکیل خانواده  کیفری و امور مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قانونی مسائل خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوب تری برسید.

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید.شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *