وکیل ملکی, اثبات بیع, الزام و تنظیم سند رسمی, خلع ید

عدم انجام تعهد مشارکت در ساخت

عدم انجام تعهد مشارکت در ساخت - وکیل حجتیان

با افزایش شهرنشینی و تبدیل بافت فرسوده به ساختمان های بلند روز به روز شاهد افزایش پرونده های قضایی مربوط به اختلاف میان سازنده و مالک هستیم . اختلافاتی که از عدم آگاهی یکی از طرفین قرارداد و انعقاد ناآگاهانه قرارداد به وجود آمده است .

در این مقاله قصد داریم به عدم انجام تعهد مشارکت در ساخت بپردازیم ولی قبل از آن بایستی اطلاعاتی در مورد قرارداد مشارکت در ساخت به دست بیاوریم .

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان آماده است تا به سوالات و ابهامات شما در این زمینه پاسخ گفته و شما را در حل اختلافات خود در پرونده های از این دست یاری دهد . پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید .

قرارداد مشارکت در ساخت چیست ؟

این قرارداد بین صاحب زمین یا دارنده خانه کلنگی که توان مالی و اجرایی ساخت بنا را ندارد و سازنده ساختمان که می تواند شخصی حقیقی یا حقوقی باشد برای احداث آپارتمان بسته می شود و پس از اتمام کار تعداد واحدها به نسبتی که در قرارداد منعقد می گردد بین سازنده و صاحب ملک تقسیم می شود .

پیشنهاد می کنیم مقاله باید و نبایدهای تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت را مطالعه نمایید . 

عدم انجام تعهد مشارکت در ساخت - قرارداد مشارکت در ساخت

عدم انجام تعهد مشارکت در ساخت

برخی افراد تصور می کنند که اگر طرفین قرارداد به تعهدات خود پایبند نبوده و به آن عمل نکنند میتوانند قرارداد را فسخ نمایند و از قید تعهد متقابل خود خلاص شوند و با این تصور باعث بروز اختلاف های زیادی می شوند خصوصا این موضوع در مورد قرارداد مشارکت در ساخت وجود دارد .

سازندگان بنا اغلب اطلاعات بیشتری از عموم مردم در مورد مسائل احداث ساختمان دارند و در نتیجه در تنظیم قراردادها اختلافات شدیدی معمولا پس از پایان کار به وجود می آید که بسیار فرساینده است .

ذکر این نکته لازم است که در صورت توافق طرفین قرارداد و همچنین تصریح در قرارداد اگر عدم انجام تعهدی از طرف یکی از طرفین رخ داد الزام متخلف به انجام تعهد و همچنین جبران خسارات وارد شده براساس قرارداد را می توان در مراجع قضایی طرح کرد و تقاضای رسیدگی نمود .

باید خاطر نشان کرد که اثبات خسارت و نوع آن معمولا دشوار است و اغلب از توان افراد عادی بجز وکلا خارج می باشد مخصوصا خسارتی که از نوع عدم النفع باشد .

عدم النفع خسارتی است که به دلیل بی استفاده و راکد ماندن یا عدم سوددهی از آنچه که می توانسته برای فرد سودمند بوده و منافع مالی داشته باشد به او وارد شده است .

مثلا در قرارداد مشارکت ساختمان اگر ساختمان چند ماه زودتر و در موعد مقرر آماده می شد مالک می توانست آن را اجاره داده و از اجاره بهای آن استفاده نماید در صورتی که آماده نبودن آپارتمان به او خسارت وارد کرده است .

پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله نحوه تنظیم قرارداد با وکیل حقوقی حرفه ای را از دست ندهید . 

عدم انجام تعهد مشارکت در ساخت - تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

در برابر عدم انجام تعهد مشارکت در ساخت چه کار باید کرد ؟

طبق ماده 227 قانون مدنی بایستی ابتدا دادخواست الزام تعهد داد و یا طبق ماده 222 قانون مدنی خواهان برای اجرای حکم محکومیت متعهد از طرف دادگاه کسب اجازه کند تا عملی که متعهد باید انجام می داده را خود انجام داده و او را به پرداخت هزینه های آن محکوم نماید .

مثلا اگر سازنده ساختمان ساخت آن را نیمه کاره رها کرده باشد و برای تکمیل آن نیاز به هزینه باشد مالک بایستی دادخواست الزام متعهد به انجام تعهد را به دادگاه تقدیم کرده و پس از دریافت مجوز از دادگاه با هزینه خود ملک را کامل کرده و بعد سازنده را محکوم به پرداخت هزینه نماید .

لزوم استفاده از وکیل برای تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت چیست ؟

وکیل دادگستری جهت تنظیم این گونه قراردادها با علم به مقررات موجود می تواند با استفاده از خیار تخلف شرط از مقدار اختلافات کم کرده و اگر عدم انجام تعهد از سوی متعهد صورت گرفت اختیار فسخ معامله را برای موکلش منظور کرده و یا اینکه بر طبق ماده 236 قانون مدنی فسخ معامله را در قرارداد قید کند ( بصورت شرط نتیجه یا انفساخ )

پس وکیل می تواند در قرارداد شرطی را قرار دهد که اگر سازنده بنا به تعهدات خود که در قرارداد قید شده عمل نکند و یا کار را در زمان مقرر تحویل ندهد قرارداد بصورت خودبخود و به صورت شرط نتیجه فسخ می شود .

در این وضعیت حتی نیازی به اعلام فسخ قرارداد از طرف مالک نیز نخواهد بود و معامله بصرف تخلف از شرایط انفساخ می یابد . در این حال دادخواست اولیه که بر مبنای انفساخ قرارداد (مشارکت در ساخت) است به دادگاه تقدیم می گردد . بعضی افراد تصور می کنند که تنظیم کردن قرارداد مشارکت در ساخت کار راحتی است و نیازی به گرفتن وکیل ندارد .

اغلب مراجعان به دادگستری در مورد اختلافات قرارداد بین مالک و سازنده در خصوص مشارکت در ساخت همان هایی هستند که همین تصور را داشتند و قراردادی را تنظیم کرده اند که به دلیل بروز مشکلات و اختلافات در آن بایستی سالها دوندگی کنند تا بتوانند حق خود را بدست آورند .

محبوبه حجتیان ، وکیل پایه یک دادگستری

وکیل محبوبه حجتیان در زمینه های مختلف حقوقی ، ملکی ، قرارداد ، وکیل خانواده ، کیفری و امور مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قانونی مسائل خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوب تری برسید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات لازم می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی درباره امور حقوقی ، تمام مسائل خود را برطرف کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *