وکیل خانواده, طلاق

طلاق یک طرفه از سوی مرد

طلاق یک طرفه از سوی مرد

هنگامی که یک یا هر دو زوج قادر به ادامه زندگی مشترک به عنوان یک زوج نباشند، طلاق یک راه قانونی برای آنها است. از لحاظ قانونی انواع طلاق وجود که از آن با عنوان طلاق یک طرفه و طلاق توافقی یاد می شود. بر همین اساس هنگامی که تقاضای جدایی از سوی مرد باشد، به آن طلاق یک طرفه از سوی مرد گفته می شود.

طلاق توافقی زمانی اتفاق می‌افتد که هر دو طرف توافق کنند، از یکدیگر جدا شوند و این نوع طلاق زمان کوتاه‌تری طول می‌کشد، زیرا هر دو طرف مایل به پایان دادن به زندگی مشترک هستند.

اما طلاق یک طرفه از سوی یکی از زوجین زمانی است که یکی از آنها نمی‌خواهد از دیگری جدا شود. طلاق غیابی اصطلاح دیگری برای طلاق یک طرفه است.

طلاق یک طرفه از سوی مرد چیست؟

طلاق یک طرفه زمانی رخ می دهد که یکی از طرفین به هر دلیلی از پایان دادن به ازدواج خودداری کند. همچنین هنگامی که یکی از شرکا زمینه طلاق داشته باشد و تمایل به فسخ ازدواج داشته باشد، طلاق یک طرفه نامیده می شود. همان طور که از نامش پیداست، زن و شوهر در طلاق یک طرفه برای به دست آوردن بیشترین منفعت از یک پرونده طلاق با هم رقابت می کنند، به خصوص در زمانی که طلاق یک طرفه از سوی مرد باشد، بنابراین پیشنهاد می شود که از یک وکیل طلاق برای انجام مراحل قانونی طلاق استفاده شود.

لازم به ذکر است که طلاق جزو حقوق مرد محسوب می شود، به این معنا که هر زمان که بخواهد می تواند همسر خود را با دلایل محکمه پسند طلاق دهد، البته در زمانی که اقدام به درخواست طلاق می دهد، باید تمام حقوق زن مانند مهریه و نفقه آن را پرداخت کند. همچنین تکلیف حضانت فرزند را مشخص کرده و تامین هزینه های فرزند، بعد از طلاق برعهده مرد خواهد بود.

برای ارتباط با محبوبه حجتیان بهترین وکیل طلاق می توانید با شماره تلفن 09121584013 بگیرید. 

وکیل طلاق یک طرفه

دلایل طلاق یک طرفه از سوی مرد

مطابق با قانون هنگامی که مرد درخواست طلاق را دارد، باید دلایل منطقی داشته باشد و بتواند با ارائه مدارک و شواهد در دادگاه آن را ثابت کند. برخی از این دلایل عبارت است از:

خیانت: هنگامی که یک زن با شخص دیگری به جز همسر خود ارتباط پیامکی، تلفنی، عاطفی یا جنسی برقرار می کند، این موارد یک رفتار غیرقانونی است و در ازدواج دلیل محکمی برای طلاق یک طرفه از سوی مرد است؛ زیرا با تعریف ازدواج مغایرت دارد. البته مطابق با قانون حکم برای هر کدام از این روابط متفاوت است.

خشونت و پرخاشگری: ظلم به هر نوع اختلال، آزردگی یا عذابی است که از سوی زن بر مرد وارد شود که ممکن است در زندگی منظم و آرام زوجین اختلال ایجاد کند. ظلم می تواند به شکل آزار جسمی یا عاطفی باشد. هر اقدام ظالمانه ای که زندگی یا سلامت مرد را به خطر بیندازد، زمینه ساز طلاق یک طرفه است. تحمل چنین ناراحتی‌ها، توهین‌ها و عذاب‌هایی در ازدواج عادی نیست و ممکن است زمینه‌ای برای طلاق یک طرفه باشد. البته این موارد در ایران بیشتر از سوی مردان جامعه اتفاق می افتد و در اندک مواردی این نوع رفتارها از سوی زنان سر می زند.

ترک منزل: هرگاه همسر بدون اطلاع دادن و دلیل موجه و بدون قصد بازگشت خانه خود را ترک کند، مرد می تواند درخواست طلاق دهد. همچنین وی باید بتواند ترک از منزل از سوی زن را ثابت کند تا دلیل موجهی برای طلاق یک طرفه تلقی شود.

بیماری روانی: اگر همسری دارای بیماری روانی باشد که زندگی مشترک با او را غیرممکن کند، می توان با کمک یک وکیل طلاق یک طرفه، دادخواست طلاق را به ثبت رساند. اگر بی ثباتی روانی یا هر بیماری روانی داشته باشید، حفظ یک ازدواج دشوار خواهد بود. این مورد اگر از قبل ازدواج وجود داشته باشد و مرد از آن بی اطلاع بوده باشد، یکی از دلایل فسخ نکاح خواهد بود.

بیماری‌های واگیر: اگر زن به بیماری مسری مبتلا باشد که می‌تواند از طریق تماس فیزیکی منتقل شود، حفظ رابطه دشوار خواهد بود. یکی از دلایل قابل قبول برای فسخ نکاح از طریق دادگاه، بیماری های واگیر است. بیماری مقاربتی و جذام، جزو بیماری های پوستی قابل انتقال است و دلیل محکمی برای مبارزه با طلاق است.

غیبت و فرض بر فوت: در صورتی که فرض بر این باشد که زن فوت کرده و اطرافیان آن اطلاعی از آن نداشته باشند، مرد حق دارد دادخواست طلاق بدهد. اگر فردی نخواهد منتظر بازگشت همسرش بماند و برای مدتی طولانی خبری از همسر خود نداشته، مجبور به این کار نیست و از لحاظ قانونی می تواند درخواست طلاق یک طرف بدهد که به آن طلاق غیابی نیز گفته می شود.

طلاق غیابی از سوی مرد

هنگامی که از زن هیچ آدرس و نشانی نباشد و مدت های طولانی مرد از آن خبری نداشته باشد، مرد می تواند درخواست طلاق غیابی را داشته باشد. برای انجام این کار با تنظیم دادخواست به دادگاه خانواده می توان آن را ثبت کرد و بعد از سپری کردن تمام مراحل طلاق، از سوی دادگاه طلاق به صورت غیابی صادر خواهد شد. البته در این مورد نیز حق اعتراض، تجدیدنظر و فرجام خواهی برای زن نیز وجود دارد و در هر مرحله به زن نیز فرصت دفاع داده خواهد شد.

شرط تنصیف اموال در طلاق از سوی مرد

هنگامی که مرد درخواست طلاق را داشته باشد، مطابق با بندهای مندرج در سند ازدواج به زن این حق داده می شود که اگر مرد تصمیم به جدایی بگیرد، باید تمام اموالی که بعد از ازدواج به دست آورده است، بین خود و همسرش تقسیم کند یا اینکه معادل نصف اموال را به زن خود پرداخت کند. البته اگر دادگاه تشخیص دهد که علت طلاق یک طرفه موارد اخلاقی یا سوء رفتار نباشد، مرد موظف است که نصف اموال خود را به همسر خود بدهد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله درخواست طلاق از سوی زوجه پیشنهاد می شود.

وکیل خانواده

چگونگی پرداخت مهریه در طلاق از طرف مرد

در انواع طلاق و مطابق با قانون تحت هر شرایطی مهریه به زن تعلق خواهد گرفت و هیچ گاه این حق قانونی از او سلب نخواهد شد، مگر این خود زن از حق خود بگذرد یا اینکه مرد آن را با فریب مجبور به این کار کند. بنابراین در طلاق از سوی مرد نیز پرداخت مهریه از مواردی است که باید از سوی مرد انجام شود.

مراحل طلاق یک طرفه از سوی مرد

ارائه دادخواست طلاق: مرد باید با ارائه دلایل و مسائل زندگی مشترک خود، با تنظیم لایحه درخواست خود را ثبت کند. پس از انجام مشاوره طلاق، می توان با استفاده از یک وکیل طلاق با تجربه یک دادخواست تنظیم کرد که شامل مسائل و مشکلات ناشی از ازدواج و دلایل آن باشد. پس از تقدیم دادخواست طلاق، دادگاه برای زن احضاریه می‌فرستد و به او اعلام می‌کند که همسرشان دادخواست طلاق داده است و جلسه ای برای رسیدگی به این مورد برگزار خواهد شد که هر دو باید در آن جلسه حضور داشته باشند تا بتواند از خود دفاع کند.

اما در صورت عدم حضور طرف مقابل (خوانده) در جلسه، دادگاه می تواند تنها بر اساس شهادت خواهان (مرد) و بررسی شواهد و دلایل موجود نسبت به صدور رأی اقدام کند.

حق اعتراض و تجدیدنظر: پس از ارائه مدارک طرفین یک حکم صادر می شود که خوانده می تواند نسبت به آن اعتراض داشته باشد. سپس برای این حکم، جلسه تجدید نظر برگزار خواهد شد، به صورتی که قاضی دادگاه دوباره به بررسی پرونده می پردازد. دادگاه تجدید نظر مهم ترین مورد برای تصمیم گیری از سوی قاضی دادگاه است. البته زمانی که از تجدیدنظر استفاده نشود، خوانده می توان از فرجام خواهی استفاده کرد.

حکم طلاق: پس از بررسی تمام دلایل توسط دادگاه، حکم قطعی طلاق یک طرفه صادر می شود. که با حضور در دفاتر رسمی طلاق این حکم قابل اجرا است.

ضروت استفاده از وکیل در طلاق یک طرفه

زمانی که یک زندگی مشترک به بن بست می رسد، اولین تلاش طرفین باید طلاق توافقی باشد؛ اما در صورت عدم امکان، زوجین می‌توانند به طلاق یک طرفه اقدام کند. برای دریافت مشاوره حقوقی صحیح از یک وکیل طلاق باید استفاده کرد تا نتیجه مطلوب رسید.

همچنین طلاق یک طرفه مستلزم صرف زمان و صبر زیاد است. همیشه عاقلانه است که برای دریافت مشاوره حقوقی مناسب با یک وکیل طلاق متخصص مشورت کنید.

محبوبه حجتیان وکیل پایه یک دادگستری تمام موارد مربوط به مسائل خانواده مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، طلاق، ملاقات فرزند، حضانت، ترک انفاق، تمکین و داوری را انجام می دهد.

همچنین در زمینه های مختلف مانند موارد ملکی، قرارداد، خانواده، کیفری و امور مهاجرت تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده و موجب به نتیجه رساندن پرونده های مختلف و ایجاد کارکرد کاملا تخصصی در این عرصه شده است.
تالیف کتاب های مختلف، انجام دوره های آموزشی برای وکلا و کارآموزان و ایجاد بسترهای جدید کاری و خدمات حقوقی بخشی از فعالیت های محبوبه حجتیان است که تمام این موارد  از صمیم قلب صرفا در آرزوی روزهایی سرشار از امید به آینده و گسترش عدالت واقعی و ترقی های بزرگ در عرصه حقوق انجام داده است.

برای طلاق یک طرفه نیز شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی در امور حقوقی تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *