وکیل ملکی, الزام و تنظیم سند رسمی

شروط ضمن عقد کدامند؟

شروط دوازده گانه ضمن عقد کدامند؟

شروط ضمن عقد چیست؟

براساس اصل آزادی قراردادها هر دو طرف قرارداد میتوانند در محدوده شرع و قانون به نحوی دلخواه قرارداد فیمابین خود را تنظیم کنند و ضمنا شروط و تعهداتی که خلاف قانون و شرع نیست را برای آن در نظر بگیرند .

ازدواج هم نوعی قرارداد است که بین دو نفر منعقد می شود و می توان برای آن شروطی را در نظر گرفت . یکی از امکاناتی که قانونگذار در اختیار زوج ها قرار داده تا بواسطه آن ازدواج را به شرایط مدنظرشان نزدیکتر کنند شروط دوازده گانه ضمن عقد می باشد .

این شرط ها به ایجاد تساوی بین مرد و زن کمک می نماید و توصیه می شود که خانم ها در هنگام عقد ازدواج از همسر خود بخواهند که این شروط را حتما امضا نمایند .

ما در این مقاله قصد داریم به تفصیل به توضیح شروط ضمن عقد بپردازیم . وکیل حجتیان شما را به مطالعه این مقاله دعوت می نماید .

شروط دوازده گانه ضمن عقد

شروط ضمن عقد ازدواج از سال 1360 توسط قانونگذار پیش بینی شد و امکان این را به زوجین داد تا با مطالعه و آگاهی از شروط آنها را در حین عقد امضا نمایند .

براساس ماده 1119 قانون مدنی زوجین می توانند علاوه بر شروط دوازده گانه ضمن عقد ، شروط شرعی و قانونی دیگری هم در حین ازدواج بگذارند و آن را در عقدنامه ذکر نمایند .

طبق قانون مدنی زوجه از حق طلاق ، انتخاب شغل بدون رضایت شوهر ، تعیین محل سکونت و … برخوردار نمی باشد ولی می توان این شروط را در هنگام عقد گذاشت و برای ایجاد برابری در ازدواج باید علاوه بر آن شروط دوازده گانه ضمن عقد سایر حقوق هم برابر بین زوج و زوجه برقرار باشد .

شروط ضمن عقد برای زنان با شروط ضمن عقد برای مردان تفاوت دارد و هرکدام از طرفین میتوانند برای دیگری در حدودی که قانون تعیین کرده و جایی که خلاف شرع و مقررات نباشد حقوق و تعهداتی در نظر بگیرند .

مثلا زن می تواند اجازه کار ، اجازه تحصیل ، اجازه خروج از کشور و … را از همسر خود بعنوان شروط ضمن عقد دریافت کند .

مطلب مرتبط:

شرایط ازدواج بدون اجازه پدر

شروط دوازده گانه ضمن عقد - شروط ضمن عقد

شروط دوازده گانه ضمن عقد شامل چه مواردی می شود ؟

شروط 12 گانه ضمن عقد که بصورت چاپی در سند ازدواج درج شده و زن و مرد آنها را امضا می کنند به قرار زیر است که  تحقق نیافتن آنها از دلایل محکمه پسند طلاق از طرف زن است.

  1. سوء معاشرت و سوء رفتار زوج به حدی که امکان زندگی را برای زوجه مختل نماید .
  2. عدم پرداخت نفقه از طرف زوج و در حالی که اجبار به پرداخت هم میسر نباشد .
  3. ابتلای زوج به بیماریهای صعب العلاج
  4. محکومیت زوج به مجازات حبس برای پنج سال یا بیشتر
  5. اعتیاد مرد به طوری که زندگی را برای زوجه دشوار نماید
  6. جنون در حالتی که فسخ نکاح میسر و ممکن نباشد مثل جنون ادواری
  7.  ترک زندگی مشترک توسط شوهر بدون عذر موجه
  8. عدم اجرای دستور دادگاه برای منع اشتغال زوج در کاری که با حیثیت خانوادگی زوجه در تعارض باشد .
  9. اگر زوج بدون اجازه زوجه همسر دوم بگیرد .
  10. اگر زوجه از زوج بدلیل عقیم بودن او پس از پنج سال همچنان صاحب فرزند نگردد .
  11. چنانچه زوج مفقودالاثر شود و پس از شش ماه از رجوع زن به دادگاه هم پیدا نشود .
  12. محکومیت قطعی زوج بدلیل جرمی که خلاف حیثیت و شان خانوادگی زوج باشد .

ضمانت اجرایی شروط ضمن عقد چیست ؟

برای این که شروط ضمن عقد ضمانت اجرا داشته باشد بایستی در سند ازدواج قید شده و مورد قبول و امضاء طرفین قرار گیرد . توصیه می شود زوجین پس از ثبت ازدواج به دفتر اسناد رسمی رفته و شروط دوازده گانه ضمن عقد را در دفتر اسناد رسمی هم ثبت کنند .

اگر پس از ثبت ازدواج زوج و زوجه بخواهند شروط و توافقاتی با هم داشته باشند می توانند به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و تعهدات و توافقات تازه را ثبت نموده و امضا نمایند .

این شرط ها دیگر جزء شروط ضمن عقد نبوده بلکه شروطی اند که در ادامه به عقد اضافه شده اند . پس زمان تنظیم شروط ضمن عقد فقط در هنگام وقوع عقد می باشد و بعد از آن هم طرفین میتوانند برای ثبت رسمی شرط های مورد توافق از مراجع قانونی ذیصلاح اقدام کنند 

برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری با ما تماس بگیرید.

شروط دوازده گانه ضمن عقد - ضمانت اجرایی شروط ضمن عقد

سایر شروط قابل درج در عقدنامه کدامند ؟

  • شرط اشتغال
  • شرط تحصیل
  • حضانت فرزندان
  • شرط وکالت مطلق زوجه در طلاق
  • شرط وکالت زوجه جهت اجازه خروج از کشور
  • شرط تقسیم اموال بین زوجین بعد از طلاق

مزایا و معایب شروط ضمن عقد

شروط 12 گانه ضمن عقد مزایا و معایب ، موافقان و مخالفانی دارد . بطور کلی قانون مدنی ما درخصوص حقوق زنان دچار مشکلاتی می باشد که زوجین میتوانند در حین ثبت ازدواج با شروط ضمن عقد این خلاءها را پر نموده و تبعیض هایی که برعلیه زنان صورت می گیرد را جبران نمایند .

با این حال در قبول شروط ضمن عقد بایستی به حقوق مردان هم توجه کرد و طوری بین زوجین توافق ایجاد شود که هیچ یک دچار ضرر و زیان نشوند .

بعضی افراد معتقدند که در ازای دریافت حقوق برابر زن باید از مهریه خود بگذرد ولی این موضوع ابدا از سوی وکلا توصیه نمی گردد چرا که مهریه در مواردی نظیر ارث کارکردهای خودش را دارد و زنان بهتر است مقداری مناسب و معقول از مهریه را داشته باشند .

لزوم مشاوره با وکیل درخصوص شروط ضمن عقد

اگر قصد ازدواج دارید حتما قبل از امضا نمودن شروط ضمن عقد در سند ازدواج با یک وکیل باتجربه و متخصص در این امر مشورت کنید تا براساس توافقات خود و همسرتان شروطی را تنظیم نمایید که اگر مشکلی برای زندگی مشترک پیش آمد هر دوی شما در شرایط مساوی قرار بگیرید و اگر خانم هستید حقی از شما در این خصوص زائل نشود .

وکیل طلاق با تجربه که پرونده های زیادی در زمینه طلاق داشته می تواند کمک زیادی در این خصوص به شما بکند زیرا مشکلاتی که زوج و زوجه در پروسه طلاق دارند را می توانستند با تنظیم شروط ضمن عقد مناسب به آسانی حل نمایند .

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان آماده ارائه مشاوره حقوقی به شما برای تنظیم شرایط ضمن عقد مناسب می باشد . برای دریافت مشاوره حقوقی وکیل حجتیان می توانید با شماره 09121584013 تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *