وکیل خانواده, حضانت

شرایط حضانت فرزند و چگونگی سلب حضانت

حضانت فرزندش

به طور طبیعی مسئولیت حضانت فرزندان برعهده پدر و مادر است. اما زمانی که بین والدین اختلافاتی پیش می آید و منجر به جدایی می شود یا بر اثر حادثه ای مانند مرگ یا بیماری شرایط نگهداری از فرزند را ندارند و یا صلاحیت حضانت فرزند را نداشته باشند، به نوعی از والدین یا سرپرستان آن سلب حضانت می شود.

در زمانی که برای نگهداری فرزندان مشکلی پیش می آید، مطابق با قانون حمایت از خانواده، حضانت فرزندان برعهده افرادی خواهد بود که شرایط سرپرستی از آنها را داشته باشند. در ادامه به بررسی این شرایط می پردازیم و مواردی که مربوط به سلب حضانت است، توضیح داده می شود.

شرایط حضانت فرزند

در هنگام حضانت فرزندان، افرادی که سرپرستی آنها را برعهده می گیرند، باید دارای شرایط ویژه باشند که عبارت است از:

  • از افراد درجه یک (پدر، مادر، مادربزرگ، پدربزرگ) باشد. در صورت صلاحیت نداشتن این افراد سایر بستگان دارای توانایی می توانند این مسئولیت را بپذیرند.
  • توانایی مالی برای تامین هزینه های فرزند را داشته باشد.
  • دارای سلامت جسمی، عقلی و روانی باشد. کسی که حضانت فرزند را برعهده می گیرد باید دارای سلامت جسمانی باشد و بیماری واگیردار نداشته باشد. سلامت روانی و رفتاری از دیگر شرایط سرپرستی است.

انواع حضانت فرزند

همان طور که بیان شد برای نگهداری از فرزند فردی که حضانت او را برعهده می گیرد، باید شرایط آن را داشته باشد و بر همین اساس به آن حضانت داده می شود که همین مورد شامل حضانت موقت و حضانت دائمی خواهد شد.

حضانت موقت: زمانی که بین افرادی که تقاضای نگهداری از فرزند را دارند، اختلاف پیش آید، باید از دادگاه تقاضای رسیدگی به این مورد را داشته باشند. بنابراین قانون به موجب شرایط موجود به یکی از پدر یا مادر و یا افراد درجه یک که تقاضای حضانت فرزند را دارند، حضانت موقت می دهد تا زمانی که برای آن تعیین تکلیف نهایی انجام شود.

حضانت دائمی: این نوع حضانت بعد از مرگ یکی از والدین، به والد دیگر یا شخصی که صلاحیت حضانت را دارد، داده می شود. در این مورد بعد از بلوغ رسیدن فرزند، از سرپرست سلب حضانت نمی شود و امکان سرپرستی توسط فرد دیگری وجود ندارد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله وکیل حقوقی طلاق پیشنهاد می شود.

سلب حضانت فرزند

شرایط ملاقات با فرزند

در زمانی که حضانت به یکی از والد داده می شود، والد دیگر حق ملاقات با فرزند را خواهد داشت و به هیچ وجه نمی توان حقی را که دارد، از او سلب کرد، مگر در موارد که دادگاه تشخیص دهد و موجب آسیب رسیدن به فرزند شود.

در قانون ملاقات با فرزند، گاهی به صورت چند ساعت یا یک روز کامل در طول هفته یا ماه به والد اجازه ملاقات داده می شود. درباره همه این موارد با توجه به نظر قاضی پرونده برای آن تصمیم گیری خواهد شد.

حضانت فرزند بعد از طلاق

هنگامی که زن و شوهر تصمیم به جدایی از یکدیگر می گیرند، قبل از جدایی در صورت داشتن فرزند، باید وضعیت نگهداری از آن را مشخص کنند. به این صورت که اگر فرزند دختر است تا سن 9 سالگی و اگر پسر است تا سن 15 سالگی در سن حضانت قرار دارد و باید برای وضعیت آن تصمیم گیری می شود.

در اغلب موارد تا سن 7 سالگی نگهداری فرزندان برعهده مادر است؛ ولی در برخی از موارد اگر مادر توانایی سرپرستی فرزند را نداشته باشد، این وظیفه برعهده پدر خانواده است.

حضانت فرزند بعد از فوت والدین

در زمانی که یکی از والدین (پدر یا مادر) فوت می کند، حضانت فرزند برعهده دیگر خواهد بود. مگر در زمانی که هر دو والد بر اثر حادثه فوت کنند، سرپرستی فرزندان برعهده جد پدری و اگر ایشان وجود نداشته باشد، به ترتیب برعهده سایر بستگان درجه یک خواهد بود.

سلب حضانت فرزند از پدر یا مادر

پدر و مادری که حضانت فرزند را برعهده دارند، باید موارد بسیاری را رعایت کنند؛ در صورت عدم هر کدام از این موارد از آنها سلب حضانت خواهد شد. برخی از این موارد عبارت است از:

  • تغییر آدرس بدون اطلاع قبلی به والد دیگر
  • مانع شدن از ملاقات فرزند با والد دیگر و سایر بستگان درجه یک
  • بی احتیاطی در نگهداری از فرزند و آسیب رساندن به او
  • مبتلا شدن به بیمارهای روانی با تشخیص پزشک قانونی
  • رفتار پرخاشگرانه و خشونت آمیز
  • سوء استفاده از کودک
  • مجبور کردن کودک به کارهای غیر اخلاقی، گدایی و قاچاق
  • داشتن فساد اخلاقی

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله ملاقات با فرزند و حکم ممانعت از آن پیشنهاد می شود.

حضانت فرزندان

وکیل حضانت کیست؟

حوزه حقوق خانواده موضوعات مختلفی را در بر می گیرد، از جمله حضانت فرزند، طلاق، حمایت از همسر، ملاقات با کودک، حمایت از فرزند در مقابل سرپرستان است. بسیاری از حوزه‌های عملی در حقوق خانواده به یکدیگر مرتبط هستند و وکلای مجرب خانواده در وکالت از موکلانی با نیازهای متعدد به خوبی تبحر دارند. برای مثال فردی که طلاق می گیرد ممکن است با مسائل مربوط به حضانت، ملاقات، نفقه و نفقه فرزند نیز سر و کار داشته باشد. با استفاده از یک وکیل خانواده، می تواند مطمئن باشد که تمام نیازهای حقوقی او برآورده خواهد شد و او در هر روند قانونی آینده به طور منصفانه وکالت خواهد داشت.

پرونده های حضانت کودک می تواند موقعیت های بحث برانگیز باشد که احساسات زیادی را بین همه طرف های پرونده در بر می گیرد. روند قانونی حل و فصل پرونده های حضانت کودک می تواند چالش برانگیز و پیچیده باشد و اغلب باعث می شود والدین احساس ناامیدی، ترس و استرس داشته باشند. وجود وکیل حضانت در کنار شما نه تنها به کاهش استرس ناشی از دادرسی کمک می کند، بلکه می تواند تفاوت بزرگی در به دست آوردن نتیجه مطلوب از پرونده ایجاد کند.

وکلای حضانت می توانند بدون دخالت احساسات با طرف مقابل مذاکره کنند. این یک نکته مهم است، زیرا داشتن یک وکیل بی‌طرف برای مذاکره و دفاع از حق افراد، یک راهکار ارزشمند برای یک توافق موفق است. افرادی که از یک وکیل حضانت با تجربه و واجد شرایط در پرونده خود استفاده نمی کنند، ممکن است در گرفتن حضانت فرزندشان دچار مشکلات پیچیده ای شوند و شکست بسیار سختی را تجربه خواهند کرد.

حضانت کودک

ضرورت استفاده از وکیل حضانت 

در اکثر مواقع به دلیل اختلافات شدید بین والدین، استفاده از یک وکیل خانواده برای حضانت با تجربه ضرورت دارد. با این کار تصمیم گرفته می شود که کدام یک از والدین توانایی و شرایط حضانت فرزند را خواهد داشت.

موسسه حقوقی حجتیان به سرپرستی وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان اداره می شود که تمام موارد مربوط به مسائل خانواده مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، طلاق، ملاقات فرزند، حضانت، ترک انفاق، تمکین و داوری در این موسسه انجام می شود.

همچنین تمام مسائل مربوط به قانون کار و حوادث آن، موارد کیفری و سایر موارد حقوقی توسط موسسه حجتیان انجام می گیرد.

موسسه حقوقی حجتیان در سال 1389 شروع به کار کرده است. از زمان شروع به کار این موسسه تا به حال سرمایه این گروه اعتماد و اطمینان به موکلان کاردان و با تجربه است. در همین راستا موسسه حقوقی حجتیان بر خود می‌بالد که در تمام سال های فعالیت حقوقی خود پایبند به قسم خود بوده است. همچنین برای دفاع از موکلان و احقاق حق آنها، از هیچ تلاشی دریغ نکرده که نتیجه آن هم جز موفقیت و اعتبار این گروه حقوقی نبوده است.

در همین راستا شما می توانید با این موسسه تماس گرفته و با راهنمایی کارشناسان امور حقوقی و وکلای با تجربه، تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *