وکیل کیفری, ضرب و جرح

دفاع مشروع در ضرب و جرح

دفاع مشروع در ضرب و جرح - وکیل حجتیان

دفاع مشروع در ضرب و جرح : در مواقع عادی وقتی فردی آسیب جسمی به فرد دیگر بزند و یا منجر به قتل او شود ، او مرتکب عمل مجرمانه شده و طبق قانون با او برخورد می شود ولی اگر فرد برای دفاع از جان و آبروی خود و یا دیگری مجبور به ضرب و شتم ، جرح و قتل شود تکلیف چیست ؟

در این مطلب قصد داریم در مورد دفاع مشروع در ضرب و جرح و همچنین میزان دیه و مجازات آن بپردازیم . وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان آماده ارائه مشاوره حقوقی و وکالت شما در این زمینه می باشد .

دفاع مشروع در ضرب و جرح چیست؟

در قانون دفاع مشروع به این صورت تعریف شده است که اگر فردی در مقام دفاع از جان ، ناموس ، مال و آزادی خود و یا دیگری در مقابل هرگونه تجاوز و یا خطر فعلی یا قریب الوقوع و در جهت دفاع مرتکب رفتاری گردد که برطبق قانون جرم حساب می شود در صورتی که شرایط زیر را داشته باشد مجازات نمی گردد :

  • رفتار مرتکب شده جهت دفع خطر و تجاوز ضروری بوده است . یعنی رفتار مدافع برای دفع جنایت باید با عمل مهاجم تناسب داشته باشد مثلا اگر می توانسته تنها با مجروح کردن مهاجم او را از جنایت بازدارد نبایستی منجر به قتل او شود .
  • دفاع مستند به خوف عقلایی یا قرائن معقول باشد . یعنی موقعیتی که فرد در آن دست به دفاع مشروع زده بایستی واقعا از نظر عقلی خطرناک باشد و نیاز به دفاع وجود داشته باشد .
  • تجاوز و خطر به سبب تجاوز و اقدام آگاهانه خود فرد و دفاع فرد دیگر صورت نگرفته باشد . یعنی نباید خطر بواسطه عمل آگاهانه فرد مدافع صورت گرفته باشد .
  • توسل به قوای دولتی بدون فوت وقت ممکن نباشد یا دخالت آنها در دفع خطر موثر نباشد . یعنی اگر فرد در آن موقعیت منتظر رسیدن نیروی پلیس باشد وقت از دست می رود و فرد مهاجم برای او و یا دیگری خطر جانی ، مالی و آبروئی خواهد داشت .

همچنین در دفاع مشروع مرد یا زن بودن ، سن ، اخلاق و شخصیت فرد نیز در نظر گرفته می شود .

برای دریافت مشاوره از وکیل کیفری با موسسه حقوقی حجتیان در ارتباط باشید.

دفاع مشروع در ضرب و جرح - جرم ضرب و جرح

جرم ضرب و جرح چیست؟

در قانون ضرب به عملی گفته می شود که باعث کوفتگی ، ورم و درد بدون خونریزی در فرد شود و جرح به عملی که موجب خراش و زخم ، بریدگی ، خونریزی ، نقص یا قطع عضو ، شکستگی و … شود اطلاق می گردد . پس ضرب و جرح شامل اعضای بدن می شود و به هر آسیبی جز قتل که به بدن وارد شود می گویند .

در قانون مجازات اسلامی جرم ضرب و جرح به شرح زیر است :

“هر کس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضاء یا منتهی به مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی ‌علیه گردد در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد ، به مجازات 2 تا 5 سال حبس و در صورت درخواست مجنی علیه ، مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می شود. “

مطلب مرتبط: مهدورالدم

مجازات ضرب و جرح در دفاع مشروع چیست؟

اگر فعل یا ترک فعلی در اثر دفاع از جان و نفس ، مال ، آبرو ، ناموس و آزادی تن باشد این امر موجب مشروعیت بخشیدن به آن عمل است که در حالت عادی جرم محسوب می شده است .

در نتیجه مجازات دیه و حبس برای جرم ضرب و جرحی که در دفاع مشروع صورت گرفته ساقط می گردد و مدافع مجرم نیست و مسئولیتی نخواهد داشت .

دفاع مشروع در ضرب و جرح - دفاع مشروع چیست

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان

اگر در زمینه دفاع مشروع ، ضرب و جرح و سایر مسائل حقوقی نیاز به مشاوره و وکالت دارید می توانید با محبوبه حجتیان وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید . 

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی ، ملکی ، قرارداد ، وکیل خانواده ، کیفری و امور مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قانونی مسائل خود را بهتر سپری کرده و به نتیجه مطلوب تری برسید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *