وکیل کیفری, خیانت در امانت

خیانت در امانت چک و مجازات آن

خیانت در امانت چک - وکیل محبوبه حجتیان

امروزه یکی از اسناده تجاری که جایگزین پول نقد در معاملات شده چک است. از چک برای تضمین پرداخت وجه در موعدی مقرر ، ایفای تعهد و یا حسن انجام کار نیز استفاده می شود .

خیانت در امانت چک زمانی رخ می دهد که با وجود امانی بودن چک ، فردی که چک در نزد اوست اقدام به نقد کردن چک نموده و ضرر مالی به صاحب چک وارد می کند .

اثبات جرم خیانت در امانت چک راههای قانونی خاصی دارد که بایستی از آنها مطلع بود . یک وکیل باتجربه می تواند به شما در این زمینه کمک کند . وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان آمادگی دارد تا در پرونده های خیانت در امانت چک شما را یاری نماید .

جرم خیانت در امانت چک چیست ؟

برطبق ماده 674 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد :

“هرگاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از سه ماه تا یک سال و شش ماه محکوم خواهد شد. “

مجازات خیانت در امانت چک ضمانت

طبق ماده 674 قانون مجازات اسلامی سال 1392 و پیش از تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیزی) مجازات این جرم حبس از شش ماه تا 3 سال بود که حداقل یا حداکثر بودن آن به نظر قاضی پرونده بستگی داشت.

ولی در سال 1399 قانونگذار طبق قانون کاهش مجازات حبس تعزیزی ماده قانون را اصلاح نمود و جرم خیانت در امانت چک را جرمی قابل گذشت دانست که مجازات حداقل و حداکثر آن به نصف کم شد .

در واقع در قانون اصلاح شده جرم خیانت در امانت چک از حداقل 6 ماه به 3 ماه و از حداکثر 3 سال به یک سال و نیم کاهش یافت .

مشاوره حقوقی با بهترین وکلای دادگستری ، با ما تماس بگیرید

خیانت در امانت چک - جرم خیانت در امانت چک

مراحل شکایت و رسیدگی به خیانت در امانت چک

  • مراجعه حضوری به دفتر خدمات قضایی یا مراجعه به سایت sana.adliran.ir و ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت رمز عبور و نام کاربری از سامانه .
  • تنظیم شکوائیه جرم خیانت در امانت برمبنای نمونه شکوائیه های موجود و یا با کمک وکیل در برنامه ورد و ذخیره فایل آن بر روی رم ، سی دی و یا تلفن همراه .
  • مراجعه به نزدیکترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت شکوائیه و ارسال به دادسرای صالح .
  • در این مرحله پرونده جرم تشکیل می شود و دادسرا نیز تحقیقات مقدماتی را شروع می کند . اگر ادله برای اثبات جرم کافی باشد قرار جلب به دادرسی صادر شده و بعد از صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه کیفری دو ارسال می شود . اگر ادله کافی نباشد قرار منع تعقیب صادر می شود و در دادسرا پرونده مختومه می شود .

راههای اثبات خیانت در امانت چک

اقرار :

شخصی که جرم خیانت در امانت چک را مرتکب شده در محکمه به ضرر خود اقرار و اعتراف کند که مرتکب جرم خیانت در امانت چک شده است .

شهادت :

دو نفر یا بیشتر شهادت دهند که چکی که نزد شخص نقد کننده چک بوده امانتی بوده و او حق نقد کردن آن را نداشته است . این مورد برای پرونده هایی بیشتر استفاده می شود که شاکی سندی برای اثبات امانی بودن چک نداشته باشد .

علم قاضی :

قاضی با توجه به پرونده و موقعیت آن و همچنین امارات موجود شخصا به امانی بودن چک و ارتکاب خیانت در امانت پی ببرد .

مطلب مرتبط:

توقیف اموال

خیانت در امانت چک - اثبات خیانت در امانت

اثبات خیانت در امانت چک سفید امضاء

طبق ماده 673 قانون مجازات اسلامی مقرر میدارد :

“هرکس از سفید مهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده است یا به هر طریق به دست آورده سوء استفاده نماید به شش ماه تا یک سال و شش ماه حبس محکوم خواهد شد . “

طبق قانون فوق سوء استفاده از چک سفید امضاء هم موجب تحقق جرم خیانت در امانت می گردد ولی منوط به اثبات خیانت در امانت می باشد .

جهت اثبات جرم خیانت در امانت چک سفید امضاء شاکی باید از ادله اثبات دعوا ، اقرار ، شهادت و علم قاضی استفاده نماید و هر اماره ای که ثابت کند چک سفید امضا امانی بوده مثل استشهادیه محلی ، قرارداد مبنی بر امانی بودن چک و یا مدارکی که ثابت کننده تضمینی بودن چک باشد را به محکمه ارائه کند .

نمونه متن شکایت خیانت در امانت چک

مشخصات شاکی : نام ، نام خانوادگی ، کد ملی و آدرس شاکی

مشخصات مشتکی عنه : نام و نام خانوادگی ، کد ملی ، آدرس مشتکی عنه

موضوع شکایت : تقاضای صدور حکم مجازات خیانت در امانت چک

دلایل و منضمات : قرارداد ، رسید پرداخت ، شهادت شهود

شرح شکایت : با سلام ، ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب ، احتراما به استحضار میرساند اینجانب ………………………. مشتری جناب آقای ……………….. فرزند ………………… بوده و از ایشان ……………………….. خریداری می نمایم و در مورخ …………………… مطابق معمول اینجانب اقدام به خرید ……………………………. به مبلغ …………. از ایشان نموده ام.

به موجب قرارداد شفاهی قرار بر این شد که حداکثر تا 1 ماه بعد تا تاریخ ……………….. وجه اجناس را تسویه کنم و چک شماره ……………. عهده بانک ………………….. را از جانب تضمین ادای دین به ایشان سپردم تا در صورت عدم پرداخت وجه اجناس در موعد مقرر شده ، نسبت به نقد نمودن آن اقدام کند .

علیرغم پرداخت وجه اجناس توسط بنده در مورخ ……………… که مدارک آن نیز موجود است ایشان از استرداد لاشه چک اینجانب خودداری کرد و اقدام به نقد نمودن آن نموده است .

با توجه به شرح آنچه رفت از مرجع محترم تقاضای رسیدگی و صدور حکم مجازات خیانت در امانت چک را در خصوص مشتکی عنه دارم .

خیانت در امانت چک - نمونه شکوائیه

اثبات خیانت در امانت چک با کمک وکیل حقوقی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد اثبات خیانت در امانت چک امری حساس است که عدم اطلاع از راه های قانونی می تواند منجر به شکست در پرونده شده و شما را دچار خسارت های مالی کند . کمک از یک وکیل باتجربه می تواند جلوی ضررهای احتمالی شما را در این زمینه بگیرد . 

وکیل حجتیان ، یکی از بهترین وکلای با تجربه در دعاوی ملکی ، اداری ، خانواده ، کیفری و جنایی است که با استفاده از راهکارهای ایشان میتوانید روند قضایی پرونده خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوبی برسید .

تالیف کتاب های مختلف ، انجام دوره های آموزشی برای وکلا و کارآموزان و ایجاد بسترهای جدید کاری و خدمات حقوقی برخی از فعالیت های محبوبه حجتیان می باشد . 

شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی ایشان برای امور حقوقی ، تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید .

برای مشاوره حقوقی با بهترین وکلای دادگستری با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *