وکیل کیفری

جرم محاربه و مجازات آن چیست؟

جرم محاربه و مجازات آن چیست؟

مطابق با قانون جرم هایی که بر علیه آسایش عمومی و امنیت جامعه باشد، با عنوان جرم محاربه از آن نام برده می شود.

در واقع می توان بیان کرد زمانی که یک یا چند نفر اقدام به استفاده از اسلحه با قصد ترساندن برای سرقت اموال یا کشتن عموم مردم کنند و موجب آشوب در جامعه شوند، به این افراد محارب گفته می شود. این نوع جرایم جزو جرایم کیفری است و قانون برای این افراد جرم کیفری محاربه را در نظر می گیرد. مطابق با نظر قاضی پرونده مجازاتی مانند اعدام، صلب، تبعید و قطع دست و پا برای محاربه تعیین می شود.

برای دفاع از متهمان کیفری با جرم محاربه می توان از وکیل کیفری استفاده کرد، این اجازه از سوی دادگاه باید برای آن صادر شود. 

محارب کسیت؟

زمانی که فرد با استفاده از سلاح های سرد و گرم، اقدام به قتل، سرقت اموال، سلب آسایش عموم مردم و تجاوز به حریم افراد کند، با این کار موجب از بین رفتن امنیت جامعه خواهد شد که به این جرم محاربه گفته می شود و فردی که مرتکب آن شود، محارب است.

البته کسی که عموم مردم را مورد هدف قرار دهد؛ ولی موجب برهم زدن امنیت و آرامش افراد نشود، از لحاظ قانونی نمی تواند محارب باشد و جرم محاربه از سوی او صورت نگرفته است.

شرایط جرم محاربه چیست؟

برای تحقق این جرم شرایطی وجود دارد که حتما باید اتفاق افتاده باشد تا بتوان بیان کرد که مجرم مرتکب عمل محاربه شده است.   

همان طور که بیان شد همراه داشتن سلاح و استفاده از آن، برای تجاوز به حریم شخصی افراد و اموال آنها به قصد سرقت یا کشتن از مواردی است که در محاربه صورت می گیرد. این موارد باید جنبه عمومی داشته باشد و با هدف برهم زدن آرامش و امنیت جامعه اتفاق افتاده باشد.

لازم به ذکر است افرادی که برای مقابله با محارب دست به دفاع و استفاده از اسلحه می زنند، جرم محاربه را انجام نمی دهند. همچنین افرادی که موجب ناآرامی در جاده ها می شود و برای ترساندن و گرفتن مال و جان مردم جامعه از اسلحه استفاده می کنند، مطابق با قانون محاربه با آنها رفتار می شود و مجرم محسوب خواهد شد.  

تنظیم لایحه، دادخواست و شکواییه خود را به محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری بسپارید و از روند موفقیت آمیز پرونده خود مطمئن باشید.

جرم محاربه

جرم کیفری محاربه

محاربه جزو جرایمی است که بعد از اعلام رأی و صدور حکم دیگر تغییر یا تخفیفی برای مجازات آن در نظر گرفته نخواهد شد و به موجب قانون تمام جزییات حکم اجرا خواهد شد.

حد محاربه براساس قانون مجازات اسلامی مطابق با نظر قاضی پرونده یکی از موارد زیر است:

  • اعدام
  • صلب (اعدام صورت می گیرد؛ ولی اگر فرد بعد از سه روز زنده ماند، مجاز به ادامه زندگی است)
  • قطع دست راست یا پای چپ
  • نفی بلد (تبیعد به سرزمینی بدون امکانات زندگی و منطقه محروم و تحت نظارت دائمی)

سایر جرایم در حکم محاربه

برخی از جرایم هستند که در حکم محاربه است، این جرایم عبارت است از:

1- مطابق با قانون مجازات اسلامی زمانی که فردی یک گروه مجرمانه را هدایت کند، به عنوان محارب شناخته می شود. سپس برای آن حکم محاربه صادر شده و مطابق با رأی قاضی پرونده یکی از مجازات های محاربه  (اعدام، صلب، قطع دست یا پا، نفی بلد) برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

2- مطابق با قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح، اگر فردی گروهی را برای قصد براندازی و تغییر یا نابودی جمهوری اسلامی را ایجاد کند یا با افراد یا افرادی برای این منظور همکاری کند، این عمل در حکم محاربه است و مجازات کیفری محاربه برای آن اجرا خواهد شد.

اثبات جرم کیفری محاربه

  • اقرار فرد محارب عاقل و بالغ به انجام عمل محاربه
  • شهادت دو مرد بالغ (افرادی که مورد تهاجم محارب قرار گرفته اند، شهادت آنها مورد قبول نخواهد بود)
  • دانش قاضی پرونده و بررسی آن با توجه شواهد و مدارک موجود، گزارش ضابط، شاهدان ماجرا، بررسی محلی، فیلم دوربین مداربسته و…

تفاوت محاربه، باغی و افسد فی الارض چیست؟

کسی که با استفاده از سلاح موجب ترساندن افراد جامعه به قصد سرقت اموال یا گرفتن جانش مرتکب جرم شود، برای آن جرم کیفری محاربه در نظر گرفته خواهد شد. اما باغی به کسی گفته می شود که بر علیه امنیت سیاسی کشور به صورت مسلحانه اقدام کند. مفسد فی الارض نیز کسی است که مرتکب جرایمی مانند پخش مواد زیان آور و سمی، ایجاد مراکز فساد، آسیب رساندن به جان افراد جامعه، برهم زدن امنیت روانی کشور،  نظم اقتصادی می شود.

آشنایی با برخی از حکم های محاربه

اگر محارب کسی را به قتل برساند، حکم آن اعدام خواهد بود، اما اگر فقط تهدید کند و بترساند، حتی زمانی که حکم محارب برای آن صادر شده باشد، حکم اعدام ندارد، به این معنا که محاربی است که نباید اعدام شود و شامل سایر مجازات می شود.

درباره حکم محاربه می توان بیان کرد که اگر کسی توسط فردی کشته شود، حکم آن فرد این است که با اعدام مجازات شود، اما اگر فقط از سلاح برای ترساندن استفاده کرده باشد، حکم آن تبعید خواهد بود. همچنین اگر فردی در حین ارتکاب محاربه زخمی شده باشد، به همان مقدار که به فرد آسیب رسیده، با او برخورد خواهد شد، سپس آن را تبعید خواهند کرد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کفیل سیاسی پیشنهاد می شود.

وکیل کیفری

ضرورت استفاده از وکیل در جرم کیفری محاربه

محبوبه حجتیان، تجربه و دانش لازم را برای ارائه مشاوره کیفری در مورد نحوه دفاع در برابر اتهامات محاربه دارد. ایشان روند قانون کیفری را درک می کند و به شما یاری می رساند تا برای محاکمه خود آماده شوید.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری در زمینه های مختلف کیفری، ملکی، قرارداد، خانواده، مشاوره حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قضایی پرونده خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوبی برسید.

ایشان تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است و با به نتیجه رساندن پرونده های مختلف با کارکرد کاملا تخصصی، رویکردی متفاوتی را در این عرصه به وجود آورده است.
تالیف کتاب های مختلف، انجام دوره های آموزشی برای وکلا و کارآموزان و ایجاد بسترهای جدید کاری و خدمات حقوقی برخی از فعالیت های محبوبه حجتیان است. ایشان تمام این کارها را از صمیم قلب و فقط در آرزوی روزهایی سرشار از امید به آینده و گسترش عدالت واقعی و ترقی های بزرگ در عرصه حقوق انجام داده است.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی ایشان برای امور حقوقی تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *