جرایم رایانه ای, سرقت و دزدی, کلاهبرداری, وکیل کیفری

جرایم رایانه ای چیست و چه مجازاتی دارد؟

جرایم رایانه ای چیست و چه مجازاتی دارد؟

در هنگامی که پرسیده می شود جرایم رایانه ای چیست؟ می توان بیان کرد که عملی است که توسط یک کاربر آگاه رایانه که گاهی اوقات «هکر» نامیده می شود، صورت می گیرد و به طور غیرقانونی اطلاعات خصوصی یک شرکت یا فرد را مرور یا سرقت می کند. گاهی اوقات، این شخص یا گروهی از افراد ممکن است مخرب باشند و کامپیوتر یا فایل های داده را از بین ببرند یا به شکل دیگری خراب کنند و به اطلاعات شخصی مانند حساب های بانکی افراد دست پیدا کنند.

 در برخی از موارد این نوع جرایم به عنوان جرایم سایبری، جرایم الکترونیکی یا جرایم فناوری پیشرفته شناخته می شود که با توجه به گستردگی این جرایم و تاثیر آن بر افراد و جامعه برخورد خواهد شد. لازم به ذکر است که براساس قانون مجازات سنگینی برای مجرمان رایانه ای در نظر گرفته شده است، به خصوص برای افرادی که موجب برهم زدن نظم عمومی و امنیت روانی جامعه شده اند.

چرا افراد مرتکب جرایم رایانه ای می شوند؟

در بیشتر موارد، شخصی برای به دست آوردن کالا یا پول مرتکب جرم رایانه ای می شود. حرص و طمع و ناامیدی انگیزه های قدرتمندی برای برخی از افراد است تا از طریق جرایم رایانه ای سرقت کنند. برخی از افراد نیز ممکن است مرتکب جرم رایانه ای شوند؛ زیرا توسط شخص دیگری تحت فشار قرار می گیرند یا مجبور به انجام این کار هستند و در ازای آن پول دریافت می کنند.

برخی افراد نیز مرتکب جرایم رایانه ای می شوند تا ثابت کنند که می توانند این کار را انجام دهند. فردی که بتواند با موفقیت یک جنایت رایانه ای را اجرا کند، ممکن است رضایت شخصی زیادی پیدا کند. این دسته از افراد که گاهی هکرهای کلاه سیاه نامیده می شوند، دوست دارند هرج و مرج ایجاد کنند و در زندگی افراد و شرکت ها ویرانی ایجاد کنند.

دلیل دیگری که گاهی اوقات افراد جرایم رایانه ای مرتکب می شوند، به علت هیجان و علاقه به این نوع کارهاست. آنها می خواهند یک کار هیجان انگیز و عجیب و غریب انجام دهند و برایشان مهم نیست که جرمی مرتکب شوند.

برای ارتباط با محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری می توانید با شماره تلفن 09121584013 تماس حاصل فرمایید و از خدمات حقوقی ایشان بهره مند شوید.

جرایم رایانه ای

نمونه هایی از جرایم رایانه ای

ارسال پیامک های جعلی: ارسال پیامک جعلی از سوی بانک و سایر سازمان و به دلایل مختلف برداشت از حساب و دسترسی به اطلاعات هویتی و بانکی افراد

تقلبات کلیکی: کلیک های تقلبی روی تبلیغات اینترنتی

نقض حق نسخه برداری: سرقت یا استفاده از مطالب دارای حق نسخه برداری شخص دیگری بدون اجازه

کرک کردن: شکستن یا رمزگشایی کدهایی که برای محافظت از داده ها طراحی شده اند.

خشونت سایبری: آزار و اذیت یا تعقیب دیگران به صورت آنلاین یا بخش عکس و فیلم خصوصی افراد

ایجاد بدافزار: نوشتن، ایجاد یا توزیع بدافزار (برای مثال ویروس ها و نرم افزارهای جاسوسی)

دستکاری داده ها: کلاهبرداری رایانه ای شامل جعل عمدی اعداد در ورودی داده ها

سرقت اطلاعات: سرقت اطلاعات شخصی یا محرمانه افراد مانند حساب های بانکی، پیام های خصوصی و…

انتشار اطلاعات: انتشار اطلاعات شخصی افراد بدون اجازه آنها

جاسوسی: جاسوسی از یک شخص یا تجارت

جعل: محصولات یا خدماتی که واقعی یا تقلبی نیستند. برای مثال یک آنتی ویروس جعلی و پشتیبانی فنی جعلی نمونه هایی از موارد جعلی هستند.

کلاهبرداری: دستکاری داده ها، برای مثال تغییر سوابق بانکی برای انتقال پول به یک حساب یا شرکت در کلاهبرداری از کارت اعتباری/ سرقت مقادیر اندکی پول از هر تراکنش

برداشت: جمع آوری اطلاعات مربوط به حساب در مورد افراد دیگر

سرقت هویت: سرقت اطلاعات هویتی افراد و اقدام به کلاهبرداری رایانه ای با آن

فروش غیرقانونی در بستر وب: خرید یا فروش کالاهای غیرقانونی به صورت آنلاین از جمله مواد مخدر، اسلحه و مواد روانگردان

سرقت مالکیت معنوی: سرقت اطلاعات عملی یا مفهومی که توسط شخص یا شرکت دیگری ایجاد شده است.

نقض حقوق مالکیت معنوی: نقض حقوق مالکیت معنوی هرگونه نقض حق چاپ، حق امتیاز یا علامت تجاری دیگران است.

انواع کلاهبرداری رایانه ای: فریب دادن مردم برای باور کردن چیزی که درست نیست/ فریب دادن افراد برای به دست آوردن اطلاعات خصوصی یا شخصی

جعل هویت: جعل هویت و اقدام به برداشت پول از حساب به صورت آنلاین

دسترسی غیرمجاز: دسترسی به سیستم هایی که اجازه دسترسی به آن وجود ندارد

خرابکاری: آسیب رساندن به هر سخت افزار، نرم افزار، وب سایت و…

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله شیوه های جدید کلاهبرداری پیشنهاد می شود.

مجازات جرم رایانه ای

قوانین حقوقی مربوط به جرایم رایانه ای چیست؟

جنایات در دنیای دیجیتال در سراسر جهان گسترش یافته و میلیاردها خسارت و میلیون ها جراحت به افراد وارد کرده است. برهمین اساس در کشور ایران نیز در سال 1388 قانون جرایم رایانه بعد از تصویب توسط نمایندگان مجلس، به قانون مجازات های اسلامی اضافه شد تا در صورت ارتکاب جرم توسط افراد جامعه، قاضی بتواند مطابق با قانون برای او تصمیم گیری کند.

هنگامی که یک هکر دستگیر می شود، احتمال اینکه به کسی که مجرم اصلی است و برای او کار می کند، دسترسی نداشته باشد. با این حال بعد از دستگیری هکر، اقدامات قانونی علیه او صورت می گیرد و به عنوان مجرم اصلی شناخته می شود.

قوانین و مقررات در جرایم رایانه ای دارای دامنه وسیعی بوده و با توجه به نوع جرم، افراد مجازات می شوند که در برخی از موارد سایبری به علت ایجاد ناامنی در جامعه، فرد به عنوان مفسد فی الارض شناخته می شود که حکم آن اعدام است.

راهکارهای قانونی برای قربانیان جرایم رایانه ای

اگر شما یکی از افرادی هستید که در دام کلاهبرداری های رایانه ای گرفتار شده اید، اول اقدام برای شما این است که با پلیس فتا که مربوط به جرایم رایانه ای است، اطلاع دهید و با اعلام کلاهبرداری از شما، سپس با یک مشاوره حقوقی مشورت کنید. برای این کار می توانید با یک وکیل حقوقی که در این زمینه تجربه دارد، طرح دعوی و تنظیم دادخواست را انجام دهید، بعد شکایت خود را در دادگاه ثبت کنید و از طریق وکیل خود پرونده را پیگیری کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

وکلای جرایم رایانه ای به علت دانش کافی به مسائل روز و آشنایی با انواع کلاهبرداری ها به علت داشتن پرونده های مختلف و تسلط بر قوانین، می توانند به شما در این زمینه راهکارهای قانونی و کاربردی ارائه دهند. برای بهره مندی از مشاوره حقوقی و رهایی از کلاهبرداران رایانه ای می توانید از محبوبه حجتیان به عنوان وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید و موجب موفقیت پرونده حقوقی خود شوید.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی، ملکی، قرارداد، خانواده، کیفری و امور مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قانونی مسائل خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوبی برسید.

برای کسب اطلاعات لازم می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری تماس گرفته و با راهنمایی وی درباره امور حقوقی، تمام مسائل خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *