مراجع قضایی, وکیل حقوقی

تفاوت مطالبه با طرح دعوی در پرداخت خسارت تصادفات

تفاوت مطالبه با طرح دعوی با مطالبه خسارت

وقتی در یک تصادف مجروح می شوید، خیلی چیزها به یکباره اتفاق می افتد. این مورد می تواند طاقت فرسا باشد، به خصوص اگر شخص دیگری مقصر باشد. از آنجایی که صورتحساب ها شروع می‌شود و شما در تلاش برای فهمیدن همه چیز هستید، طبیعی است که گزینه های خود را بررسی کنید.

در این مورد نیز این مسئله مطرح می شود که آیا باید درخواست مطالبه داد یا طرح دعوی کرد؟

اشتباه گرفتن این دو مورد «مطالبه و طرح دعوی» یا استفاده از اصطلاحات به جای یکدیگر آسان است، اما آنها یکسان نیستند.

درک تفاوت بین مطالبه با طرح دعوی قضایی می تواند به شما در تصمیم گیری بهترین اقدام پس از آسیب کمک کند.

تعریف مطالبه و طرح دعوی

مطالبه، درخواست قانونی برای جبران خسارت مانند درخواست از یک شرکت بیمه برای پرداخت به دنبال حادثه است؛ ولی طرح دعوی اقدام حقوقی است که در دادگاه تصمیم گیری می شود و یک طرف شاکی، از طرف دیگر خوانده برای جبران خسارت شکایت می کنند.

برخی از پرونده ها بهتر است از طریق روند دعاوی حل و فصل شوند، در حالی که برخی دیگر نیاز به اقدام قانونی مدنی برای رسیدن به حل و فصل دارند.

میزان غرامتی که به دنبال آن هستید، حقایق پرونده و میزان تلاشی که می‌خواهید برای این فرایند متعهد شوید، ممکن است همگی در تصمیم شما مؤثر باشند. همچنین احتمال دارد بخواهید با یک مشاور حقوقی مشورت کنید، به خصوص اگر پرونده پیچیده ای دارید.

برای ارتباط با محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری می توانید با شماره تلفن 09121584013 تماس حاصل فرمایید.

مطالبه خسارت محبوبه حجتیان

درک فرایند مطالبه و طرح دعوی

اگر تصادف کرده اید، ممکن است بتوانید از شرکت بیمه خسارت خود را مطالبه کنید. البته این روند تنها در صورتی پاسخ می دهد که طرف مقابل بیمه ای برای پوشش حادثه داشته باشد.

توضیح فرایند خسارت در رابطه با حادثه رانندگی و ادعای بیمه آسان‌تر است، زیرا این امر عادی است. مطابق قانون، صاحب خودرو ملزم به داشتن بیمه نامه هستند تا در صورت بروز حوادث فرد بتواند خسارت خود را از شرکت بیمه دریافت کند.

با این حال، ممکن است بیمه تمام خسارات شما را پوشش ندهد. بنابراین اگر یکی از طرفین برای ایجاد حادثه سهل انگاری کرده باشد و اگر صدمات شما به اندازه کافی شدید باشد، ممکن است بتوانید علیه آنها شکایت کنید.

ثبت طرح دعوی

شما باید بلافاصله شرکت بیمه را از قصد خود برای ثبت دعوی مطلع کنید. با این حال، شما زمان کمی برای توضیح آنچه اتفاق افتاده و ارائه ادعای واقعی خود دارید. بهتر است زمانی که تصویر واضحی از خسارات، جراحات و هزینه کل همه چیز دارید، شکایت کنید.

در همین راستا زمانی که شرکت بیمه ادعای شما را دریافت کرد، آن را بررسی می کند.

پیشنهاد اولیه برای خسارت

احتمالاً در ابتدای پرداخت خسارت، یک پیشنهاد تسویه اولیه بسیار پایین دریافت خواهید کرد، در این مرحله می توانید یک پیشنهاد متقابل را بپذیرید، رد کنید یا ارائه دهید. پذیرش این پیشنهاد معمولاً شامل امضای توافقنامه ای است که بر اساس آن حق دریافت پول آینده مربوط به حادثه را نخواهید داشت. ارائه پیشنهاد متقابل معمولا بهترین انتخاب است.

ممکن است تا زمانی که پیشنهاد نهایی آنها را دریافت کنید، مقداری طول بکشد. همچنین اگر پیشنهاد نهایی را رد کنید، نیاز به طرح دعوی خواهید داشت.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله وکیل دعاوی چیست و آیا به آن نیاز دارید؟ پیشنهاد می شود. 

جبران خسارت تصادف محبوبه حجتیان

دلایل طرح دعوی

افراد به دلایل بسیاری تصمیم به طرح دعوی حقوقی صدمات شخصی می کنند. برخی از دلایل رایج عبارت است

  • رد پیشنهاد شرکت بیمه، امتناع از مذاکره عادلانه یا توقف کامل مذاکرات
  • خسارات و هزینه هایی پرداخت شده، بیش از پوشش بیمه شما یا طرف مقابل است.

توجه به این نکته مهم است که اغلب دعاوی آسیب های شخصی فقط به نفع افرادی است که صدمات جدی و متعاقب آن خسارات مالی متحمل شده اند. بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند که مراحل رسیدگی به دعاوی خود را طی کنند. البته رسیدگی به دعاوی مربوط به جراحات شخصی زمان زیادی طول می‌کشد (گاهی اوقات چند سال) با این حال، در برخی موارد، این مورد تنها راه حل است.

ارائه طرح دعوی

برای اقدام بیشتر، شما باید یک دعوی قضایی را با یک ادعا شروع کنید. فرایند رسمی زمانی شروع می شود که شما یک شکایت را به دادگاه ارائه دهید. سپس طرف مقابل یک نسخه از پرونده را از دادگاه دریافت خواهد کرد.

مذاکره، داوری و میانجی گری

طرف مقابل که اکنون متهم است، می تواند دو روش پاسخ شما را دهد.یک مورد اینکه می تواند درخواست کند تا مسائل را به صورت خصوصی توسط داور یا شخص ثالثی حل و فصل کنید. یک مورد دیگر اینکه متهم می تواند به ادعای شما پاسخ ندهد و منتظر اعلام نظر دادگاه بماند.

فرایند دادخواهی

در این مرحله پرونده شما به دادگاه می رود، جایی که هر دو طرف پرونده همراه با طرح دعوی، مسائل خود را به قاضی ارائه می کنند. در نهایت قاضی در مورد جبران خسارت تصمیم می گیرد.

دعاوی مربوط به جراحات شخصی می تواند پیچیده باشد و شامل چند مرحله از مذاکره و دعوی قضایی باشد. همچنین ممکن است به نفع شما باشد که از مشاور حقوقی برای رسیدگی به برخی از پیچیدگی ها استفاده کنید و مطمئن شوید که بهترین نتیجه ممکن را به دست می آورید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله نحوه تنظیم لایحه با بهترین وکیل حقوقی پیشنهاد می شود.

وکیل حقوقی قصور پزشکی

بهترین وکیل دعاوی حقوقی

یک وکیل دعاوی می تواند دارایی ارزشمندی برای شما باشد که قبل از طرح دعوا و در حین دعوا در کنار شما داشته باشید.

همچنین باید برای شما مهم باشد که وکیل مناسب برای موقعیت منحصر به فرد خود را پیدا کنید. برای انجام این کار، باید زمانی را صرف بررسی در مورد یک وکیل با تجربه کنید. همچنین قبل از تصمیم گیری برای طرح دعوی، باید با یک وکیل ملاقات کنید و نسبت به تسلط بر قوانین و مسائل حقوقی آن آگاهی کامل به دست آورید.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی، ملکی، قرارداد، خانواده، کیفری و امور مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قانونی مسائل خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوب برسید.

برای کسب اطلاعات لازم می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری تماس گرفته و با راهنمایی وی درباره امور حقوقی، تمام مسائل خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *