وکیل ملکی, اثبات بیع, الزام و تنظیم سند رسمی, خلع ید

انواع سند مالکیت چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع سند مالکیت

یکی از کارهایی که افراد قبل از خرید خانه باید انجام دهند، بررسی مدارک آن است. انواع مختلفی از سند ملکی وجود دارد و به همین دلیل است که افراد ممکن است دچار سردرگمی شوند. در این مقاله برای اطلاعات بیشتر توضیحاتی در مورد انواع سند مالکیت داده شده است تا فروش ملک با آگاهی کامل انجام شود.

با مطالعه این مقاله انواع سند ملکی را می شناسید و می توانید با خیال راحت ملک خود را خریداری کنید. همچنین باید بدانید که در صورت نیاز می توانید از خدمات مشاوره حقوقی محبوبه حجتیان برای امور ملکی استفاده کنید تا با کمک یک وکیل  ملکی حرفه ای با مشکلات حقوقی کمتری مواجه شوید.

سند چیست؟

تعریف سند این است که به هر سندی که بتوان در دعوی یا دفاع از آن استفاده کرد، سند می گویند. به طور کلی سند به دو نوع تقسیم می شود که شامل موارد زیر است.

1- سند رسمی

اسناد رسمی را می توان اسناد رسمی ثبت شده در اداره ثبت اسناد و املاک دانست که اسناد منگوله دار و اسناد تک برگه جزو اسناد رسمی محسوب می شوند.

2- سند عادی (یا قولنامه)

هر سند یا متنی که فاقد شرایط سند رسمی باشد و در محل و توسط شخص ذی صلاح تنظیم نشده باشد، سند عادی نامیده می شود. قراردادهای ملکی یکی از رایج ترین انواع اسناد عادی هستند.

برای ارتباط با محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری می توانید با شماره تلفن 09121584013 تماس حاصل فرمایید و از خدمات حقوقی ایشان بهره مند شوید.

سند تک برگ رسمی
سند مالکیت رسمی محبوبه حجتیان

انواع سند مالکیت

اسناد ملکی انواع مختلفی دارند که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد. برای آگاهی بیشتر درباره انواع سند مالکیت می توانید از مشاوره حقوقی افراد حرفه ای مانند وکلای املاک استفاده کنید.

1- سند قطعی

بهترین نوع سند برای خرید ملک، سند قطعی است. این نوع سند که سند تک برگی یا سند منگوله دار نیز نامیده می شود، توسط اداره ثبت اسناد و املاک هر شهر صادر می شود.

مشخصات سند  منگوله دار

محتویات سند منگوله دار توسط مسئولان اداره ثبت اسناد به صورتی دستی نوشته شده است. به همین دلیل، ممکن است متن در برخی از پاراگراف های سند قابل خواندن نباشد.

همچنین بهتر است بدانید که این نوع اسناد به صورت دست نویس است، به همین دلیل می تواند موجب مسائل حقوقی زیادی شود. سند منگوله دار حاوی آدرس کامل ملک، آدرس پستی و اطلاعات کامل مالک نیست و همین امر نیز می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

مشخصات سند تک برگ

هر سند بر اساس سیستم سازمان ثبت اسناد سازماندهی می شود. به همین دلیل تمامی مطالب تایپ شده و دیگر با مشکلاتی مانند جعل سند یا سوءاستفاده از آن مواجه نخواهید شد. این نوع اسناد دارای شماره دفتر الکترونیکی و شماره سریال است که از طریق آن می توان مالکیت و اصل بودن آن را مشخص کرد.

نقشه درج شده در گوشه سمت راست پایین سند تک برگ، موقعیت کامل ملک را نشان می دهد. علاوه بر این، این نقشه جنبه های مختلف ملک را نشان می دهد. یک سند حاوی مشخصات کامل مالک، آدرس ملک و آدرس پستی و هولوگرام ثبتی است.

2- سند قولنامه ای

مبایعه نامه یکی دیگر از اسناد رسمی است که به این سند قولنامه نیز می گویند. این نوع سند با نوشتن سند دست نویس بین خریدار و فروشنده تنظیم می شود. باید بدانید که ارزش و اعتبار قانونی این سند بسیار کمتر از سند قطعی است؛ اما همچنان از نظر قانونی معتبر بوده و در مراجع قضایی قابل استناد است.

3- سند شورایی

این سند در دوران گذشته بسیار رایج بود. در حال حاضر در جاهایی که نیازی به اخذ سند برای ملک نیست از این روش برای تهیه سند استفاده می کنند. برای تهیه سند شورایی از اسنادی استفاده می شود که به امضا و تایید دهیار، دهیاری، کدخدا و معتمدان روستا می رسد.

از همین سند می توان به عنوان سند خرید خانه استفاده کرد. باید بدانید که این مدارک جزو اسناد عادی طبقه بندی می شوند و کارایی لازم خود را دارند.

4- سند رهنی

اسناد ملکی می تواند به عنوان رهن برای افراد و مراجع مختلف صادر شود. این کار با تنظیم سند رهنی انجام می شود. در این زمان سند رهن بین مالک و کسی که رهن به نام او است، تنظیم می شود. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که خرید این نوع املاک ممنوع است؛ زیرا مرجعی که رهن به نام آن شده (مثلاً بانک) می تواند این کار را نپذیرد. در این صورت فروش ملک منتفی می شود و مشکلات زیادی برای فرد ایجاد می کند.

5- سند وقفی

اموالی که از طرف مالک برای امور خیریه، مذهبی و غیره وقف می شود، اموال وقفی است که برای آن سند وقفی صادر می شود. باید بدانید که هرگونه خرید و فروش مال وقفی باطل است و در صورت معامله، معامله آن باطل خواهد بود. به همین دلیل، با توجه به قوانین ملکی و اسناد، شما نمی توانید املاک وقفی شده را خریداری کنید. این املاک معمولا خرید و فروش نمی شوند و فقط اجاره داده می شوند تا درآمد حاصل از آن برای پروژه های برنامه ریزی شده، مصرف شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله وکیل ملکی حرفه ای خوب پیشنهاد می شود.

وکیل ملکی

6- سند اصلاحات ارضی و اسناد نسقی

طبق قانون اصلاحات ارضی به کشاورزانی که در زمین کشاورزی کار می کردند و به نام آنها نیست، حقی به نام نسق داده می شد. اقدامات آنها به نفع زمین است و به همین دلیل می توانند سند بگیرند. درواقع این سند به فرد حق کشاورزی در آن زمین را می دهد و مالکان نمی توانند مانع از این کار شوند.

7- اسناد ملکی مشاع

سند مشاع یکی دیگر از انواع اسناد ملکی است. قانون رایج در این اسناد به این معنی است که نه تنها یک نفر مالک خانه یا زمین است، بلکه افراد دیگری نیز سهم دارند. این نوع املاک معمولا دو نفر یا چند نفر مالک دارند، بنابراین در هنگام خرید باید اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید بدون هیچ مشکلی آن را بفروشید.

8- سند ملکی مفروز

کلمه مفروز، متضاد کلمه مشاع در قانون است. از نظر قوانین ثبتی به این معناست که شخص بخواهد سهم خود را از زمین یا زمین مشاع جدا کرده و بفروشد. باید بدانید که مسائل مربوط به این نوع سند ملکی بسیار سخت بوده و می تواند مشکلات مختلفی را برای افراد ایجاد کند.

9- سند ملکی المثنی

زمانی که سند ملک به دلایل مختلف مخدوش و در بسیاری از موارد دیگر مفقود می شود، مالک می تواند درخواست صدورت سند المثنی را از اداره ثبت داشته کند. مطابق با قانون اسناد، موارد صدور رونوشت به شرح زیر است:

  • اگر سند مالکیت مفقود شود. 
  • اگر سند ملک به طور جزیی یا کامل آسیب دیده باشد.
  • زمانی که سند مالکیت نزد فرد دیگر به جز مالک باشد و حتی با دستور خاصی قابل استرداد نباشد.

باید بدانید در صورتی که مالک به دلیل آسیب یا مفقود شدن سند مالکیت درخواست سند المثنی کند، باید آن را به صورت کتبی درخواست بدهد و گواهی چاپی تهیه کند.

درخواست صدور المثنی باید به امضای حداقل سه نفر برسد که هویت و امضای آنها توسط کلانتری محله یا یکی از دفاتر اسناد رسمی تایید شده و به اداره ثبت ارائه شود. سپس اداره ثبت فقدان سند را به دفتر اسناد رسمی اعلام می کند. بعد مالک باید آن را در یکی از روزنامه های رسمی منتشر کند. پس از اینکه برای اداره ثبت و اسناد محرز شد که سند مالکیت مفقود یا از بین رفته است و ادعایی درباره مالکیت سند وجود ندارد، اقدام به صدور المثنی سند مالکیت خواهد کرد.

در این مقاله درباره انواع سند مالکیت آگاهی لازم ارائه شد، آشنایی با این مسائل به شما کمک می کند تا بتوانید با مشکلات کمتر و راحت تر ملک مورد نظر خود را خریداری کنید. همچنین می‌توانید برای انجام امور ملکی خود از محبوبه حجتیان، بهترین وکیل ملکی در تهران کمک بگیرید و از مشاوره آن بهره مند شوید تا در آینده با مشکل حقوقی کمتری مواجه نشوید.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی، ملکی، قرارداد، خانواده، کیفری و امور مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قانونی مسائل خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوب برسید.

برای کسب اطلاعات لازم می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی درباره امور حقوقی، تمام مسائل خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *