وکیل خانواده

اصلاح یا تغییر مشخصات شناسنامه

اصلاح یا تغییر مشخصات شناسنامه

شناسنامه از سوی مراجع قانونی صادر شده و تحت عنوان یک سند رسمی شناخته می شود. بنابراین اصلاح یا تغییر مشخصات شناسنامه (نام خانوادگی، نام، محل تولد، سن) باید تحت نظارت مراجع قانونی و با حکم آنها صورت گیرد. این کار مطابق با تنظیم دادخواست از سوی متقاضی و تقدیم آن به دادگاه یا اداره ثبت احوال امکان پذیر است.

شناسنامه چیست؟

به مدرک هویتی هر شخص که در هنگام تولد از سوی سازمان ثبت احوال برای او صادر می شود، شناسنامه می گویند. به این صورت که از زمان تولد تا زمان مرگ براساس این سند رسمی هویت فرد شناخته خواهد شد.

در هنگام تولد مشخصات فردی مانند نام، نام خانوادگی، محل تولد و تاریخ تولد در شناسنامه ثبت می شود؛ ولی فرد می تواند در آینده نسبت به اصلاح یا تغییر مشخصات آن اقدام کند، البته شرایط خاص خود را می طلبد. همچنین مدارک قانونی مبنی بر اصلاح یا تغییر آن باید وجود داشته باشد تا براساس آن قانون درباره تغییر یا اصلاح آن تصمیم‌گیری کند.

چگونگی اصلاح یا تغییر مشخصات شناسنامه

ممکن است افراد مختلف نسبت به اصلاح یا تغییر مشخصات شناسنامه خود اقدام کنند، این افراد برای تغییر نام، نام خانوادگی، محل تولد و تاریخ تولد (سن) درخواست های مختلف دارند. در همین راستا می توان بیان کرد که برای هر کدام از تغییر و اصلاحات باید قانون مربوط به آن رعایت شود. همچنین باید شرایط و ویژگی ها لازم برای اصلاح یا تغییر مشخصات شناسنامه وجود داشته باشد، در غیر این صورت مراجع قانونی با درخواست شما موافقت نخواهد کرد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله مشاوره حقوقی رایگان پیشنهاد می شود.

محبوبه حجتیان مشاوره حقوقی

شرایط اصلاح یا تغییر مشخصات شناسنامه

با توجه به درخواست شما، شرایط اصلاح و تغییر مشخصات شناسنامه عبارت است از:

1- تغییر یا اصلاح نام

  • نام های دو کلمه ای
  • نام های بدون معنی و نامتناسب با جنس
  • حذف نام های نامتعارف
  • اصلاح اشتباهات املایی
  • تشابه نام با دیگر افراد خانواده
  • تغییر نام از عربی به فارسی
  • تغییر جنسیت
  • و…

به جز مواردی که بیان شد، ممکن است فردی به نام خود علاقه ای نداشته باشد و به طور کلی بخواهد نام خود را تغییر دهد، این فرد می تواند برای این کار اقدام کند، البته لازم به ذکر است اگر بخواهید نام مذهبی خود را تغییر دهید، تغییر آن بسیار سخت است، در اغلب موارد با آن مخالفت می شود و مراحل سخت تری را باید طی کرد.

برای تغییر یا اصلاح نام کوچک، افراد بالای 18 سال با در داشتن اصل شناسنامه و کپی آن می توانند با مراجعه به ثبت احوال منطقه خود نسبت به تغییر یا اصلاح آن اقدام کنند و راهنمایی های لازم را کسب کند. البته گاهی برای تغییر یا اصلاح نام کوچک باید به دادگاه مراجعه کند و از طریق دادگاه نسبت به تغییر آن تصمیم گیری صورت گیرد. برای افراد زیر 18 سال نیز باید با سرپرست آنها برای تغییر یا اصلاح نام کوچک به مراکز ذی ربط مراجعه کرد.

2- تغییر یا اصلاح نام خانوادگی

  • بدون معنی و نامتعارف
  • دو یا چند کلمه ای (نام شهر یا روستا انتهای نام خانوادگی باشد)
  • ترکیب با مشاغل (به جز نام خانوادگی در انتهای نام شغل باشد)
  • نام ایل یا طایفه
  • و…

در صورت داشتن شرایط و موافقت ثبت احوال، افراد بالای 18 سال با در داشتن اصل شناسنامه و کپی آن می توانند با مراجعه به دادگاه نسبت به تغییر یا اصلاح آن اقدام کنند و با ارائه نامه دادگاه به سازمان ثبت احوال، تغییر یا اصلاحات آن صورت خواهد گرفت.

برای افراد زیر 18 سال نیز باید سرپرست آنها برای تغییر یا اصلاح به مراکز ذی ربط مراجعه کند و تنها در زمانی که نام خانوادگی خود را تغییر یا اصلاح کند، امکان آن برای فرزندان وجود خواهد داشت. لازم به ذکر است در برخی از موارد، این مورد برای افراد بالای 18 سال به خصوص درباره زنان (حتی اگر ازدواج کرده باشد)، نیاز به تغییر یا اصلاح نام خانوادگی پدر است.

3- تغییر یا اصلاح سن

در هنگامی که فرد نسبت به سن، تقاضایی تغییر داشته باشد، این دادخواست خود را باید با در داشتن مدارک و اصل و کپی شناسنامه به اداره ثبت احوال یا دادگاه ارائه دهد. وقتی که درخواست تغییر سن کمتر از 5 سال باشد، باید برای ثبت درخواست به دادگستری مراجعه کند؛ ولی هنگامی که بالاتر از 5 سال است، احتمال دارد که برای آن کمیسیون تشکیل شود و به پزشک قانونی ارجاع داده شود، سپس براساس نظر دادگاه و پزشک قانونی، برای تغییر سن آن تصمیم گیری خواهد شد.

3- تغییر یا اصلاح محل تولد

زمانی که افراد نسبت به محل تولد، تقاضایی تغییر یا اصلاح درباره آن داشته باشند، با ارائه مدارک مستند می توانند دادخواست خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کند و از طریق دادگاه برای تغییر آن اقدام کنند.

تعویض نام از اسامی مذهبی به اسامی دیگر

داشتن اسم مناسب جز حقوق اولیه هر فردی بوده و مجوز تغییر اسم در قوانین صادر شده و افراد می توانند از این بستر قانونی در صورت احراز شرایط مورد نظر قانونگذار از آن استفاده کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله وکیل پایه یک دادگستری پیشنهاد می شود.

خدمات حقوقی محبوبه حجتیان

ضرورت استفاده از وکیل حقوقی 

برای انجام تمام موارد در اصلاح و تغییر مشخصات شناسنامه می توان از یک وکیل حقوقی استفاده کرد. بهره مندی از یک وکیل با تجربه حقوقی در این نوع موارد موجب موفقیت بیشتر خواهد شد، زیرا وکلا نسبت به قوانین حقوقی ثبتی آگاهی بیشتری دارند و با تسلط بر مسائل حقوقی مربوط به تغییر یا اصلاح مشخصات شناسنامه به راحتی می توانند مراحل قضایی را سپری کنند و به نتیجه مطلوب برسند.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی مانند تغییر یا اصلاح مشخصات شناسنامه، مسائل خانوادگی مانند طلاق غیابی، طلاق توافقی، مهریه، نفقه، اجرت المثل و سایر موارد مربوط به امور کیفری و جنایی تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است. در همین راستا ایشان موجب به نتیجه رساندن پرونده های مختلف و ایجاد کارکرد کاملا تخصصی در این عرصه شده است.

محبوبه حجتیان وکالت تمام موارد مربوط به مسائل حقوقی و کیفری را انجام می دهد.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی در امور مربوط به پرونده خود تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *