وکیل خانواده, مهریه

آشنایی با قانون مهریه

آشنایی با قانون مهریه

مهریه و نفقه حقوقی است که به طور تقریبی می توان بیان کرد که در جامعه کنونی ایران غیر قابل وصول شده است و برای گرفتن این حق مسلم باید تلاش بسیار داشت و زمان زیادی گذاشت تا به آن دست یافت.

مهریه همانند سایر موارد مدنی و برای دفاع از حقوق خانواده دارای قوانین خاص خود است. برای اجرای آن باید با قانون مهریه آشنا بود و نسبت به آن آگاهی کامل داشت تا بتوان در مورد آن اقدام کرد. در اغلب موارد این کار را باید به وکلای حقوقی این (همان وکلای خانواده) که در این زمینه تخصص دارند، سپرد. با این کار می توانید خیال خود را از بابت این کار آسوده کنید و مطمئن باشید که از حق شما برای گرفتن مهریه دفاع خواهد شد.

مهریه چیست؟

به میزان مبلغ، سکه، زمین، طلا یا هر مورد با ارزشی که در هنگام عقد نکاح دائمی یا موقت از طرف مرد، به عنوان هدیه به زن مشخص می شود، مهریه می گویند. در مهریه که به صورت رسمی در سند ازدواج قید شده است، مرد متعهد می شود که در هر زمان زن درخواست کند، باید آن را پرداخت کند.

دو نوع مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالستطاعه است که هر کدام براساس قانون مهریه در هنگام اجرا با هم متفاوت است.

ممکن است مرد در هنگام درخواست زن، توانایی پرداخت آن را نداشته باشد، بنابراین در آن هنگام براساس قانون مهریه با آن برخورد خواهد شد. لازم به ذکر است که در اکثر موارد، مردها از پرداخت مهریه به خصوص در هنگام جدایی با وجود توانایی مالی، خودداری می کنند و اظهار می دارند که از توانایی مالی برخودار نیستند که در این موارد نیز حتما باید بررسی های قانونی صورت گیرد. اگر ثابت شود که برخلاف اظهار آنها، توانایی مالی داشته، باید بر اساس قانون مهریه، تمام مورد تعیین شده به عنوان مهریه به زن پرداخته شود.

مقاله مرتبط: وکیل طلاق توافقی

وکیل خانواده

آشنایی با قانون مهریه

با توجه به اینکه مهریه یک زن چه چیزی است، قوانین مربوط به آن با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراین هنگام تعیین مهریه و درخواست برای اجرای مهریه باید به این موارد نیز توجه ویژه داشت. هنگامی که مبلغ به عنوان مهریه تعیین می شود، براساس نرخ روز محاسبه می شود، این نوع مهریه هم از طریق دادگاه و هم اداره ثبت قابل اجرا و پیگیری است.

در ایران امروزی که بیشتر مهریه زنان سکه است، هنگام اجرای مهریه تعداد آن را مورد بررسی قرار می دهند، به این صورت که با توجه به قانون جدید فقط برای 110 سکه آن اجراییه از طریق دادگاه یا اداره ثبت صادر می شود و فقط برای این تعداد آن را ممنوع الخروج می کنند.

قانون مهریه در هنگام پرداخت آن، با توجه نوع مهریه عندالمطالبه و عندالستطاعه تفاوت بسیاری دارد، به این صورت که در مهریه عندالستطاعه امکان جلب و ممنوع خروج کردن همسر وجود ندارد. فقط برای اموالی که به نام وی ثبت شده است، می توان اقدام کرد، در غیر این صورت مهریه قابل وصول نخواهد بود.

در عقد نکاح موقت هنگامی در دفاتر ازدواج ثبت شود، از طریق دادگاه قابل پیگیری است؛ ولی چون سند رسمی محسوب نمی شود، نمی توان آن را از اداره ثبت اسناد پیگیری کرد.

در هنگام زندگی زناشویی نیز، زن می تواند برای پرداخت مهریه درخواست دهد، زیرا حق مسلم اوست؛ ولی با توجه به شرایط زندگی باید این کار انجام دهد و ممکن است به صلاح زندگی و فرزندان و خانواده او نباشد، هر چند که مرد توانایی مالی بالایی داشته باشد.

در نهایت اگر تصمیم قطعی برای گرفتن مهریه خود را داشته باشید، می توانید به صورت شخصی از طریق درخواست در دفاتر الکترونیکی قضایی به دادگاه خانواده تقاضا داد یا اینکه از طریق اداره ثبت اقدام کنید. همچنین می توان با استفاده از وکلای خانواده مانند محبوبه حجتیان، وکیل پایه دادگستری اقدام به درخواست مهریه کنید.

مقاله مرتبط: مطالبه مهریه

بخشنامه قوه قضاییه برای اجرای مهریه

با توجه به بخشنامه مربوط به اجرای مهریه قوه قضاییه، زنانی که تقاضای درخواست مهریه دارند، می توانند به جای مراجعه به دادگاه و درخواست مهریه، به دفتر ثبت مربوط به زمان عقد خود مراجعه کنند و از طریق این دفاتر درخواست اجرای مهریه را داشته باشند. سپس از طریق اداره ثبت اسناد و املاک برای این کار اقدام نهایی خود را انجام دهند.

درواقع می توان بیان کرد که این بخشنامه، باعث افزایش پرونده های قضایی، افزایش کار قوه قضایه، ثبت و در نهایت فرار مردان ایرانی از تعهدشان نسبت به مهریه شده است.

در حقیقت بخشنامه اجرای مهریه هیچ نتیجه مثبتی جز افزایش هزینه های دولت و سردرگمی زنان و وکلای آن را همراه نداشته است.

مقاله پیشنهادی: قسط بندی مهریه چگونه است

وکیل خانواده

وکالت برای درخواست مهریه

بعد از کسب اطمینان برای دریافت مهریه می توانید از  موسسه حقوقی حجتیان، که تجربه و دانش لازم برای رسیدگی به پرونده خانوادگی را دارند، کمک بگیرید.

وکلای موسسه حقوقی حجتیان، روند قانونی برای این نوع پرونده ها را درک می کند و به شما یاری می رسانند تا در پرونده خود موفق باشید.

موسسه حقوقی حجتیان به سرپرستی وکیل پایه یک دادگستری، محبوبه حجتیان اداره می شود که تمام موارد مربوط به مسائل خانواده مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، طلاق، ملاقات فرزند، حضانت، ترک انفاق، تمکین و داوری در این موسسه انجام می شود.

همچنین تمام مسائل مربوط به قانون کار و حوادث آن، موارد کیفری و سایر موارد حقوقی توسط ایشان انجام می گیرد.

موسسه حقوقی حجتیان در سال 1389 شروع به کار کرده است. از زمان شروع به کار این موسسه تا به حال سرمایه این گروه اعتماد و اطمینان به موکلان کاردان و با تجربه است که بهترین سرمایه برای آنها است. در همین راستا موسسه حقوقی حجتیان بر خود می‌بالد که در تمام سال های فعالیت حقوقی خود پایبند به قسم خود بوده است. همچنین برای دفاع از موکلان و احقاق حق آنها، از هیچ تلاشی دریغ نکرده که نتیجه آن هم جز موفقیت و اعتبار این گروه حقوقی نبوده است.

شما می توانید با این موسسه تماس گرفته و با استفاده از کارشناسان امور حقوقی و وکلای با تجربه، تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

1 نظر در “آشنایی با قانون مهریه

  1. setare گفت:

    سلام در چه صورت مهریه به زن تعلق نمیگیره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *