وکیل کیفری, کلاهبرداری

کلاهبرداری های مهاجرتی

راه های جلوگیری از کلاهبرداری های مهاجرتی

کلاهبرداری ‌های مهاجرتی می‌توانند برای شما هزینه داشته باشند، پیامدهای مهاجرتی جدی ایجاد کنند یا منجر به سرقت هویت شوند که تأثیر بلندمدتی بر رفاه مالی شما خواهند شد. متأسفانه بسیاری از عوامل باعث می شود که مهاجران هدف مکرر کلاهبرداران باشند. بسیاری از مهاجران در مورد روند مهاجرت نگران هستند، مطمئن نیستند که واجد شرایط دریافت ویزاها هستند و با انواع روش های مهاجرت آشنا نیستند.

اگر در مورد اینکه آیا فردی که ادعا می کند از توانایی اخذ ویزا یا اقامت برخوردار است، مطمئن نیستید، حتما قبل از انجام هر کاری درباره آن فرد یا شرکت تحقیق کنید یا این کار به یک وکیل مهاجرت بسپارید.

شیوه های رایج کلاهبرداری های مهاجرتی

کلاهبردارانی هستند که در تمام مراحل فرآیند مهاجرت، مهاجران را هدف قرار می دهند. در ادامه چند کلاهبرداری رایج و نحوه جلوگیری از آنها آورده شده است.

1- دفاتر مهاجرتی غیررسمی

یکی از رایج ترین کلاهبرداری‌های مهاجرتی شامل افراد بی‌صلاحیت و بی‌وجدان می‌شود که به مهاجران در ازای دریافت هزینه‌ای هنگفت، پیشنهاد می‌دهند تا مدارک افراد را برای اخذ ویزا یا اقامت به کشورهای مختلف ارسال می کنند؛ اما هرگز مدارک را ثبت نمی‌کنند یا برای مزایای مهاجرتی درخواست می‌کنند که مشتریانشان واجد شرایط نیستند؛ زیرا اغلب مشکلات مهاجرت بیشتری را برای قربانیان خود ایجاد می کنند.

یکی از تاکتیک‌های تبلیغاتی فریبنده‌ای که توسط بسیاری از این افراد استفاده می‌شود، این است که خود را دفتر مهاجرتی معتبر می نامند. دفاتر مهاجرتی رسمی و معتبر اغلب به فردی اطلاق می‌شود که دارای سطح بالای مدارک بین المللی و مهاجرتی و مجوز از سازمان های مربوطه باشد. همچنین از وکلای مهاجرتی در این دفاتر استفاده می شود تا از تمام حقوق فرد متقاضی برای مهاجرت دفاع شود.

ولی دفاتر مهاجرتی غیررسمی برای خودنمایی از عنوان وکیل مهاجرتی استفاده می کنند، در حالی که درواقع آموزش حقوقی کمی دارند یا اصلاً آموزش قانونی ندارند. هیچ نوع مجوز قانونی برای انجام کارهای مهاجرت را ندارند. طبق قانون تنها دو نوع ارائه دهندگان خدمات مهاجرتی مجاز وجود دارند که مجاز به ارائه مشاوره حقوقی در مورد پرونده مهاجرتی هستند و از طرف متقاضیان با کشورهای مختلف ارتباط برقرار می کنند.

اگر تصمیم دارید با یک وکیل مهاجرت کار کنید، او باید حداقل مجوز وکالت داشته باشد و در زمینه مهاجرت تجربه های لازم را داشته باشد.

حتی پس از اینکه بررسی کردید تا مطمئن شوید که با یک ارائه دهنده خدمات قانونی مجاز کار می کنید، همیشه ایده خوبی است که قبل از شروع به کار، فرایند، جدول زمانی و ساختار هزینه آنها را بررسی کنید.

2- وب سایت های مهاجرتی و افراد 

نوع عمده دیگر کلاهبرداری های مهاجرت، افراد و وب سایت هایی هستند که وانمود می کنند از سازمان های دولتی یا اداره مهاجرت و گمرک مجوز دارند.

هنگامی که کلاهبرداران جعل هویت خود را به دروغ رابط با سفارت های مختلف معرفی می کنند، اغلب با قربانی تماس می گیرند، ایمیل می زنند یا به او مراجعه می کنند و به او می گویند که مشکلی در وضعیت مهاجرت او وجود دارد. سپس کلاهبرداران در ازای دریافت هزینه ای، مشکل را رفع می کنند. ممکن است کلاهبرداران به دروغ تهدید کنند که عدم پرداخت هزینه منجر به رد درخواست اقامت یا حتی اخراج می شود.

در حالی که این کلاهبرداری‌های فریبنده اغلب بر دریافت یک پرداخت فوری تمرکز می‌کنند، کلاهبرداری‌هایی نیز وجود دارند که به سادگی اطلاعات شخصی مانند نام، تاریخ تولد، شماره تامین اجتماعی و آدرس را جمع‌آوری یا تأیید می‌کنند که همه آنها می‌توانند برای سرقت اطلاعات قربانی استفاده شوند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله وکیل مهاجرت پیشنهاد می شود.

وکیل مهاجرتی

انواع کلاهبرداری های مهاجرتی

در ادامه برخی از کلاهبرداری های مهاجرتی خاص که در سال های اخیر گزارش شده است:

کلاهبرداری تلفنی: قربانی یک تماس تلفنی دریافت می کند که به نظر می رسد از شماره خط تلفن سفارت است؛ اما شماره تلفن واقعی پنهان است. در یکی از نسخه‌های این کلاهبرداری «جعل»، کلاهبردار می‌گوید که از سوی سفارت مورد تقاضا تماس گرفته است. سپس اطلاعات شخصی را درخواست می کند یا درخواست پرداخت می کند. به یاد داشته باشید که هیچ سفارت خانه ای اطلاعات شخصی را از طریق تلفن درخواست نمی کند و هرگز از شماره خط تلفن خود برای تماس های خروجی استفاده نخواهد کرد.

تهدیدات برای رد ویزا یا اقامت: در تلاش برای اخذ پول نقد ترس از رد ویزا یا اقامت، افراد کلاهبردار به در خانه های افراد مهاجر در کشورهای مختلف می روند، به آنها حکم جعلی ارائه می‌دهند یا در خیابان‌ها به آنها حمله می‌کنند و تهدید می‌کنند که در صورت عدم پرداخت مبلغ، آنها را اخراج خواهند کرد. در صورتی که همه افراد باید بدانند در صورت حکم به اخراج از کشوری از آنها می خواهند که در سفارت حاضر شوند و در برخی از موارد خاص با ارائه مدارک هویتی مشخص به صورت حضوری برای اخراج افراد اقدام می کنند.

برنده شدن ویزای کشورهای مختلف: قربانی ایمیلی دریافت می کند که جعل هویت از سوی وزارت خارجه است و ادعا می کند که در قرعه کشی ویزا کشوری برنده شده است. این کلاهبرداری معمولاً از قربانی می‌خواهد که به روش های مختلف برای آنها پول واریز شود تا اخذ ویزای آنها انجام شود. در حالی که وزارت خارجه واقعی هرگز این کار را به صورت غیر رسمی انجام نمی‌دهد.

وب‌سایت‌های کلاهبرداری: قربانی تشویق می‌شود مدارک مهاجرتی را ثبت کند و هزینه‌های را از طریق وب‌سایت بپردازد. این نوع وب‌سایت‌های مهاجران را به این باور می‌رسانند که هزینه‌ای برای تشکیل پرونده در سفارت خانه مورد تقاضا می‌پردازند، در حالی که این پول به حساب کلاهبردارانی که وب‌سایت را اداره می‌کنند، واریز می شود. وب‌سایت‌های کلاهبرداری گاهی اوقات ادعا می‌کنند که فرم‌های مهاجرت را مستقیماً ارسال می‌کنند و قربانیان را به این باور می‌رساند که مدارک مهاجرتی آنها توسط سفارت خانه ها پردازش می‌شود، در حالی که به صورت واقعی هرگز ارسال نشده است و آنها ارتباطی با سفارت خانه نخواهند داشت.

راه های کشف کلاهبرداری های مهاجرتی

خوشبختانه، تشخیص کلاهبرداری های مهاجرتی چندان دشوار نیست، اگر بدانید به دنبال چه چیزی باشید. در ادامه چند نشانه مهم وجود دارد که نشان می دهد با یک کلاهبردار سر و کار دارید:

یک خبر زمانی خیلی خوب است که واقعیت داشته باشد: برای مثال اگر وکلای دیگر گفته اند که شما واجد شرایط دریافت گرین کارت نیستید، اما این یکی می گوید مشکلی نخواهد داشت، ممکن است کلاهبرداری باشد. به همین ترتیب باید بدانید که با چندین برابر پول به این نوع وکلا نمی‌توانید اقامت کشورهای مختلف را بگیرید.

هرگونه ضمانت را باور نکنید: وکلا و نمایندگان واجد شرایط مهاجرت می دانند که هر مورد منحصر به فرد است و هرگز ضمانت مطلقی وجود ندارد که متقاضی اقامتی را که به دنبال آن است، دریافت کند.

هیچ توضیحی در مورد فرآیند یا واجد شرایط بودن شما وجود ندارد. کلاهبرداران اغلب به سادگی قول می دهند که شما یک اقامت با شرایط ویژه دریافت می کنید، بدون اینکه توضیح دهند که چگونه فرایند آن انجام می شود یا چرا شما در وهله اول واجد شرایط هستید.

برقراری ارتباط به گونه ای که مراکز رسمی و معتبر هرگز نخواهند داشت. اول از همه، هر وب‌سایت یا آدرس ایمیل رسمی باید با دامنه های رسمی تمام شود، اگر این طور نباشد و وب‌سایت یا ایمیل ادعا می‌کند که از طرف سفارت خانه یا وزارت خانه است، احتمالاً کلاهبرداری است. همچنین باید بدانید که سازمان های رسمی مهاجرتی هرگز با شما تماس نخواهند گرفت تا اطلاعاتی در مورد پرونده شما درخواست کند.

پرداخت های عجیب و غریب فقط یک کلاهبردار به روشی عجیب از شما می خواهد که هزینه ای را پرداخت کنید.

گزارش یک کلاهبرداری

اگر قربانی کلاهبرداری شده اید یا فردی که فکر می کنید، کلاهبردار است با شما تماس گرفته است، باید فوراً آن را به پلیس فتا گزارش دهید. همچنین اگر ایمیل مشکوکی دریافت کردید، به آن پاسخ ندهید، بلکه آن را با پلیس فتا در جریان بگذارید تا بتوانند آن را بررسی کنند.

گزارش یک کلاهبرداری مهاجرتی تأثیری بر درخواست شما نخواهد داشت و اغلب می تواند به صورت ناشناس انجام شود. این کار درستی است تا مقامات دولتی بتوانند به طور مؤثرتری از هدف قرار دادن قربانیان آینده کلاهبرداران جلوگیری کنند. شما می توانید با هوشیاری و استفاده از عقل سلیم از وکلای مهاجرتی بی وجدان و سایر کلاهبرداری های مهاجرتی جلوگیری کنید. انجام این کار به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که روند مهاجرت شما به خوبی انجام می شود، بیش از آنچه که لازم است پرداخت نمی‌کنید و اقامتی را که طبق قانون واجد شرایط آن هستید، دریافت می‌کنید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله آشنایی با خدمات موسسه حقوقی پیشنهاد می شود.

وکیل مهاجرتی محبوبه حجتیان

ضرورت استفاده از وکیل مهاجرت

وکیل مهاجرت باتجربه ویژگی بسیاری دارد؛ ولی یکی از ویژگی های مهم آن که موجب می شود به عنوان بهترین وکیل شناخته شود، آگاهی به قوانین حقوقی و بین المللی کشورهای مختلف است. استفاده از وکیل مهاجرت در بسیاری از موارد یکی از ضرورت هایی مهم برای فردی است که قصد مهاجرت به خارج از کشور با دلایل مختلف را دارد.   این کار موجب موفقیت بیشتر در روند پرونده خواهد شد؛ زیرا این نوع وکلا با تسلط کافی بر قوانین می توانند به بررسی موارد مختلف در زمینه مهاجرت بپردازد و تمام روند قضایی را با موفقیت کامل پشت سر بگذارند و به نتیجه دلخواه برسند. 

از آنجایی که بررسی مسائل حقوق بین الملل بسیار حائز اهمیت است، داشتن یک متخصص حقوقی مورد اعتماد می تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که در طول هر فرایند قانونی به درستی از حقوق شما محافظت می شود. بنابراین پیشنهاد می شود از محبوبه حجتیان  استفاده کنید.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی مانند طلاق غیابی، طلاق توافقی، مهریه، نفقه، اجرت المثل و سایر موارد مربوط به خانواده تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است. در همین راستا موجب به نتیجه رساندن پرونده های مختلف و ایجاد کارکرد کاملا تخصصی در این عرصه شده است.

محبوبه حجتیان تمام موارد مربوط به مسائل خانواده مانند ملاقات فرزند، حضانت، ترک انفاق، تمکین و داوری را انجام می دهد.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی در امور مربوط به خانواده تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *