وکیل خانواده, ازدواج

پیامد قانونی ترک منزل از سوی زن

ترک منزل از سوی زن

برای آگاهی از پیامد قانونی ترک منزل از سوی زن می توانید با محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری ارتباط برقرار کرده و در این زمینه مشاوره حقوقی لازم را دریافت کنید.

در زندگی زناشویی هنگام بروز مشکلات ممکن است که زن دیگر تحمل شرایط سخت زندگی را نداشته و مجبور به ترک خانه مشترک با همسر شود. در این موارد اگر دلایل قانع کننده وجود داشته باشد، مشکلی برای آن پیش نمی آید و باید دلیل خود در دادگاه مطرح کند و بتواند آن را ثابت کند؛ ولی اگر دلیل محکمه پسندی نداشته باشد، شوهر می‌تواند برعلیه او شکایت کند و از پرداخت نفقه آن جلوگیری کرده و حتی با رأی دادگاه می تواند زن دیگر را به عقد خود درآورد.

هنگامی که در بین زن و مرد عقد نکاح جاری شود، هر دو نفر به مواردی متعهد می شود که باید آنها را انجام دهند. یکی از این موارد ساکن شدن زن در محلی است که مرد مشخص می کند و زندگی با وی در یک خانه است. بنابراین زمانی که زن بدون اجازه و هیچ دلیل قانع کننده ای، برای مدتی نامعلوم اقدام به ترک خانه مشترک می کند، مطابق با قانون با وی رفتار خواهد شد.

البته در زمانی که مشکلاتی مانند نداشتن امنیت روانی، اعتیاد مرد و موارد اخلاقی وجود داشته باشد و ترک منزل از روی اجبار باشد، قانون از حقوق زن به طور کامل دفاع خواهد کرد. در این مورد نیاز یک وکیل خانواده ضرورت پیدا می کند و با کمک آن خواهد توانست حقانیت خود را به اثبات برساند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله طلاق فوری پیشنهاد می شود.

وکیل حقوقی خانواده

قوانین ترک منزل از سوی زن چیست؟

هنگامی که زن قصد ترک خانه مشترک با همسر را دارد، باید بداند که اگر دلیل قانع کننده نداشته باشد، مرد می تواند بر علیه او شکایت کند. همچنین از حقوقی مانند نفقه دیگر برخوردار نخواهد بود، زیرا یکی از موارد برای پرداخت نفقه، تمکین زن از همسر است. بنابراین در زمان عدم تمکین از سوی زن، نفقه به او تعلق نخواهد گرفت.

همچنین ترک منزل از سوی زن، اگر بدون اطلاع و دلیلی محکمه پسند باشد، مطابق با حکم فرار زن شوهردار با آن رفتار خواهد شد.

لازم به ذکر است که اگر زن بتواند دلیل قانع کننده برای دادگاه مطرح کند و با کمک وکیل مسلط به قوانین حقوقی خانواده بتواند اثبات کند که در خانه مرد امنیت جانی و روانی ندارد. مطابق با قانون و نظر قاضی دادگاه رأی صادر خواهد شد که مرد باید برای همسر خود در مکان دیگر مسکن تهیه کرده و نفقه (تمام هزینه های زندگی) آن را پرداخت کند.

در ضمن اگر ترک منزل از سوی زن با دلایلی منطقی و امور متعارف باشد، مرد به هیچ عنوان نمی توان نسبت به کار آن اقدامی انجام دهد و قانون به طور کامل از وی حمایت خواهد کرد.

پیامد ترک منزل از سوی زن

همان طور که بیان شد، اگر زنی بدون هیچ دلیل موجهی، اقدام به ترک منزل همسر خود کند، مطابق با قانون مرد می تواند نسبت به این کار زن، با تنظیم دادخواست برعلیه وی شکایت کند.

در قانونی مدنی، حکم قانونی برای خروج زن از منزل و فرار آن از خانه شوهر مشخص شده است که موجب آن پیامدهای خروج زن از منزل عبارت است از:

  • با اثبات خروج زن یا فرار آن و عدم تمکین بدون هیچ دلیلی از سوی مرد، مطالبه نفقه از سوی زن از بین می رود و به هیچ عنوان نمی توان نسبت به آن اقدامی داشته باشد.
  • تنصیف اموال در هنگام طلاق با اثبات خروج زن بدون دلیل دیگر وجود نخواهد داشت.
  • مرد می تواند به علت عدم تمکین و عسر و حرج به علت مجرد بودن برای ازدواج مجدد انجام دهد و با رأی دادگاه، نسبت به ازدواج مجدد اقدام کند.
  • ترک منزل از سوی زن به هیچ عنوان مجازات کیفری نخواهد داشت؛ زیرا هیچ کس و حتی قانون نیز نمی توان زن را به اجبار مجبور به تمکین کند و او حق دارد که برای زندگی خود تصمیم بگیرد و نخواهد که زندگی مشترک را ادامه دهد. فقط در این مورد مرد می تواند از دادگاه درخواست ازدواج مجدد داشته باشد.
  • در هنگام ترک خانه از سوی زن و درخواست او برای طلاق، مرد نمی تواند با اثبات عدم تمکین وی، از پرداخت مهریه خودداری کند.

موارد حقوقی مربوط به اجازه مرد برای ترک زن از منزل

بر اساس قانون مواردی وجود دارد که زن می توان به هیچ اجازه ای اقدام به ترک منزل (ترک موقت یا دائمی) کند که این موارد عبارت است از:

  • ضرر جانی یا مالی به او می رسد.
  • مرد قادر به پرداخت هزینه های زندگی نبود و زن مشغول به کار شود.
  • در هنگام جاری شدن عقد نکاح، قید شده باشد خروج به هر دلیل نیازی به اجازه ندارد.
  • قبل از ازدواج، زن کارمند بوده است و بعد از ازدواج بخواهد به کار خود ادامه بدهد.
  • برای انجام امور درمانی نیاز به خروج از منزل داشته باشد.
  • کسب علم، انجام وظایف دینی و ملاقات با پدر و مادر

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله چگونگی پرینت مکالمات همسر پیشنهاد می شود.

وکیل قانونی طلاق

ضرورت استفاده از وکیل خانواده

در هنگام ترک منزل از سوی زن مانند سایر مسائل خانوادگی مواردی پیش می آید که استفاده از یک وکیل خانواده با تجربه ضرورت پیدا می کند. گاهی تنها با یک وکیل می توان مشکل خانوادگی خود را حل کرد؛ زیرا آنها به موارد حقوقی مربوط به خانواده آگاهی و تسلط کامل دارند، بنابراین پیشنهاد می شود برای این کار از وکلای خانواده باتجربه کمک بگیرد. 

محبوبه حجتیان ، وکیل پایه دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی مانند طلاق غیابی، طلاق توافقی، مهریه، نفقه، اجرت المثل و سایر موارد مربوط به خانواده تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است. در همین راستا موجب به نتیجه رساندن پرونده های مختلف و ایجاد کارکرد کاملا تخصصی در این عرصه شده است.

محبوبه حجتیان تمام موارد مربوط به مسائل خانواده مانند ملاقات فرزند، حضانت، ترک انفاق، تمکین و داوری را انجام می دهد.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی در امور مربوط به خانواده تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *