وکیل خانواده, مهریه

مطالبه مهریه چیست؟

مطالبه مهریه

مهریه حق قانونی هر زنی بعد از جاری شدن عقد نکاح است که تنها در صورت بخشش از سوی زن، لزومی برای پرداخت از سوی مرد نخواهد نداشت. بنابراین در هر زمان که زن اراده کند می تواند نسبت به مطالبه مهریه خود اقدام کند.

برای مطالبه مهریه می توان از طریق دادگاه، سازمان ثبت اسناد، اظهارنامه از سوی زن به شوهر اقدام کرد.

البته با توجه به نوع مهریه که در زمان عقد مشخص می شود، برای پرداخت آن از سوی مرد قانون های متفاوتی وجود دارد.

روش های مطالبه مهریه

برای مطالبه مهریه در قانون مدنی روش های قانونی بسیاری وجود دارد، بنابراین هر شخص می تواند با مشورت با وکیل خانواده یکی از این راه ها را برای وصل مهریه خود انتخاب کند. در ادامه به بررسی روش های قانونی برای مطالبه مهریه می پردازیم.

1- مطالبه مهریه از طریق دادگاه

وصول مهریه از طریق دادگاه به این صورت است که اگر مردی دارای اموالی بوده و زن گمان کند که تا زمان تشکیل دادگاه و صدور رأی، ممکن است مرد بخواهد آن را بفروشد یا به فردی دیگر واگذر کند، این امکان برای زن وجود دارد تا بتواند قرار تامین خواسته داشته باشد که اموال مورد نظر تا زمان صدور حکم دادگاه به صورت موقت توقیف شود، البته با توجه به قانون جدید برای وصول مهریه از طریق اداره ثبت این مورد امکان پذیر است.

2- مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت

در این روش زن با مشورت وکیل خانواده برای وصول مهریه، باید به در دست داشتن سند ازدواج خود به دفترخانه محل ثبت عقد مراجعه و برای صدور اجراییه اقدام کند. سپس می تواند به اداره ثبت مراجعه و مهریه خود را مطالبه کند. برای انجام تمام این مراحل باید هزینه های انجام این کار پرداخت شود. بعد از انجام مراحل دادرسی این هزینه ها از سوی شوهر به زن پرداخت خواهد شد.

در این روش برای اجرای گذاشتن مهریه تمام اموال منقول و غیرمنقول مانند ملک، ماشین توقیف خواهد شد. البته به شرط اینکه جزو مستثنیات دین نباشند. به این معنا که جزو وسایل درآمدزایی مرد محسوب نشود.

3- مطالبه مهریه با اظهارنامه

در این روش زن باید به دادگاه مراجعه کرده تا از طریق کامل کردن اظهارنامه برای وصول مهریه اقدام کند. به این صورت که اظهارنامه که همان نوعی اوراق چاپی موجود در دادگستری است، باید کامل کند. این اظهارنامه دارای دو ستون خواهان (زن یا وکیل آن) و خوانده (مرد) است. در قسمت خواهان باید درخواست مهریه نوشته شود و آن را خطاب به خوانده در دفاتر الکترونیکی قضایی به ثبت رساند.

این روش برای زوجینی که با یکدیگر اختلافی ندارند و مرد بعد از ملاحظه اظهارنامه آن را پرداخت می کند، پیشنهاد می شود. در این روش اگر مرد برای پرداخت آن از نظر مالی مشکلی نداشته باشد؛ ولی نسبت به پرداخت آن اقدام نکرد، زن باید از طریق وکیل که در این زمینه تجربه دارد، اقدام کند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله چگونگی قسط بندی مهریه پیشنهاد می شود.

وصول مهریه

توقیف اموال برای وصول مهریه

در زمانی که زن، اموال مرد را برای وصول مهریه معرفی کند، وی باید در طول مدت 10 روز برای پرداخت آن اقدام کند، ولی اگر این کار را انجام ندهد، زن می تواند برای توقیف فوری اموال آن اقدام کند.

همچنین اگر فقط دارای مرد، فقط حقوق آن باشد، یک چهارم آن را به صورت ماهیانه به زن تعلق خواهد گرفت تا زمانی مهریه را به صورت کامل پرداخت کند، همچنین ممنوع الخروج خواهد بود.

یا اگر اموال مرد، مواردی مانند خانه، خودرو، حساب بانکی قابل توجه، سهام بورس و هر نوع اموال دیگری باشد، زن می توان آن را به صورت فوری توقیف کند.

تمام این موارد در صورتی است که مستثنیات دین نباشد، امکان توقیف خواهند داشت.

البته اگر مردی حقوق و مالی نداشته باشد، زن می تواند با کمک وکیل خانواده به دادگاه مراجعه کند و نسبت به وصول مهریه اقدام کند، در این صورت با توجه به تشخیص دادگاه، برای مرد مدت زمان تعیین خواهد شد که موظف  است در آن بازه زمانی مهریه همسر خود را پرداخت کند.

دریافت مهریه پس از فوت همسر

بعد از مرگ همسر، زن می تواند با توجه به تمکن مالی که مرد دارد، نسبت به وصول مهریه اقدام کند. به این صورت که باید به کمک یک وکیل خانواده دادخواست تنظیم کند، سپس برای دریافت حقوق خود اقدام کند.

در این شرایط دریافت مهریه، جزو دیون متوفی است که یکی از اولویت های پرداخت از اموال ماترک آن محسوب می شود. به این صورت که قبل از تقسیم ارث، حتما باید تکلیف مهریه زن مرحوم مشخص شود، سپس با اجازه وی امکان تقسیم ارث بین وارثان وجود خواهد داشت.

لازم به ذکر است اگر متوفی اموالی از خود نداشته باشد، زن نمی تواند مهریه خود را وصول کند. مگر اینکه پدرشوهر آن در هنگام عقد به صورت کتبی تعهد به پرداخت مهریه کرده باشد. همچنین در صورتی که پدرشوهر نیز فوت کرده باشد، می توان از اموالی که بر جای گذاشته نیز مهریه خود را وصول کند.

سپری کردن رویه های قضایی برای وصول مهریه، نیاز به کمک و استفاده از مشاوره های حقوقی یک وکیل باتجربه خانواده است. با کمک ایشان به علت تسلط کافی بر موارد حقوقی می توان مراحل پیچیده قانونی را به راحتی طی کرده و به نتیجه مطلوب رسید.

قانون جدید برای وصول مهریه

با توجه به قانون جدید مهریه می تواند بیان کرد که اگر میزان مهریه زنی بالاتر از 110 سکه باشد، با توجه به توانایی مالی مرد در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد. به این صورت که دادگاه بررسی می کند که تمکن مالی مرد با توجه به اموال و حقوقی که دریافت می کند، چقدر است. سپس بر همین اساس محاسبه می شود که آیا وی توانایی پرداخت مهریه را دارد یا اینکه فقط قادر پرداخت همان 110 سکه (مهریه قانونی) است. 

همچنین اگر قادر به پرداخت آن نیز نباشد، براساس توانایی مالی میزان آن قسط بندی می شود که باید به صورت ماهیانه، 6 ماه یکبار یا سالانه پرداخت شود، در غیر این صورت برای آن محکومیت مالی در نظر گرفته خواهد شد.

لازم به ذکر است براساس قانون جدید رعایت محاسبه مهریه براساس نرخ روز همچنان وجود دارد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله طلاق فوری پیشنهاد می شود.

وکیل طلاق محبوبه حجتیان

وصول فوری مهریه با وکیل خانواده

در هنگام مطالبه مهریه مانند سایر مسائل زناشویی مواردی پیش می آید که استفاده از یک وکیل خانواده با تجربه ضرورت پیدا می کند. گاهی تنها با یک وکیل می توان این کار را انجام داد؛ زیرا آنها به موارد حقوقی مربوط به وصول مهریه آگاهی و تسلط کامل دارند، بنابراین پیشنهاد می شود برای این کار از وکلای خانواده باتجربه کمک بگیرد. 

محبوبه حجتیان، وکیل پایه دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی مانند طلاق غیابی، طلاق توافقی، مهریه، نفقه، اجرت المثل و سایر موارد مربوط به خانواده تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است. در همین راستا موجب به نتیجه رساندن پرونده های مختلف و ایجاد کارکرد کاملا تخصصی در این عرصه شده است.

محبوبه حجتیان تمام موارد مربوط به مسائل خانواده مانند ملاقات فرزند، حضانت، ترک انفاق، تمکین و داوری را انجام می دهد.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی در امور مربوط به خانواده تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *