وکیل خانواده

مطالبه اجرت المثل چیست؟

مطالبه اجرت المثل

برای مطالبه اجرت المثل ملک و اموال یا اجرت المثل در زمان زوجیت خود می توانید از محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید تا به یک نتیجه مطلوب برسید.

زمانی که فرد مالک ملک، زمین یا اموالی است، هم نسبت به آن مالکیت دارد، هم نسبت به منافعی که اموال دارد، مالکیت دارد. بنابراین زمانی که فرد مالکیت اموال خود را براساس قراردادی  به فردی دیگر اجاره می دهد، دیگر نمی تواند نسبت به آن ادعایی داشته باشد. اما زمانی که فردی بدون رضایت مالک نسبت به اموال شخص دیگری اقدام به تصرف کند، مالک می تواند به جز پس گرفتن اموال خود، نسبت به مدت زمانی که در تصرف آن شخص بوده است، مطالبه اجرت المثل داشته باشد.

همچنین زمانی که زن در خانه همسر مشغول به کارهای خانه داری مانند آشپزی و نظافت و نگهداری از فرزندان است، می تواند نسبت به انجام تمام امور خانه، از همسر خود تقاضای اجرت المثل داشته باشد. در این مقاله درباره مطالبه اجرت المثال در زمان زوجیت و فرایند دریافت آن توسط یک وکیل خانواده توضیح داده خواهد شد. 

موارد مهم در اجرت المثل

1- زمانی که فرد بدون اجازه و بدون هیچ نوع قراردادی اموال یا ملکی را تحت تصرف خود درآورده باشد و مالی را بدون هیچ اجرتی مورد استفاده قرار داهد، مطابق با قانون موظف به پرداخت در برابر این نوع تملک است. به این صورت که از سوی قانون، کارشناسی برای میزان اجرت المثل مشخص خواهد شد و فرد را ملزم به پرداخت آن خواهد کرد و در اولین فرصت باید ملک یا اموال در اختیار صاحب آن قرار داده شود.

2- میزان اجرت المثل، براساس عرف جامعه برای استفاده از اموال غیر است که از طریق کارشناس دادگستری تعیین خواهد شد. میزان آن شبیه به اجرت المسمی است.

*** اجرت المسمی: میزانی است که طرفین معامله برای میزان اجاره یا استفاده از منافع مالی نسبت به آن توافق می کنند.

3- در هنگام تنظیم دادخواست به علت اینکه میزان آن مشخص نخواهد بود، بعد از بررسی کلی توسط کارشناس دادگستری میزان آن مشخص خواهد شد، البته اگر دادخواست به عنوان دعاوی مالی مطرح شود، قانون برای آن تصمیم دیگری خواهد گرفت و هزینه دادرسی به صورت دیگر محاسبه می شود.

4- میزان مبلغی که مرد بابت هزینه های انجام کارهای خانه و نگهداری فرزندان به همسر خود پرداخت می کند، مطابق با قانون اجرت المثل با آن رفتار خواهد شد. در ادامه قانون تبصره ماده 336 در ارتباط با اجرت المثل برای زنان است، بیان شده است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله ضرورت استفاده از وکلای خانواده پیشنهاد می شود.

پرداخت اجرت المثل

قانون الحاق يك تبصره به ماده (336) قانون مدني مصوب 1307

تبصره: چنانچه زوجه كارهايي را كه شرعاً به عهده وي نبوده و عرفاً براي آن كار اجرت المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و براي دادگاه نيز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل كارهاي انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حكم مي کند.

***تبرع به معنای این است که کاری که در راه خدا باشد، برای این کار نمی توان اجرت المثل آن را دریافت کند. بنابراین اگر زن در زندگی مشترک با همسر خود، کارهای خانه را در راه خدا انجام دهد، به تبرع می گویند و نمی توان نسبت به آن مطالبه داشته باشد.

برای انجام تمام مراحل مطالبه اجرت المثل برای اموال و املاک پیشنهاد می شود حتما از وکیل ملکی و در ارتباط با اجرت المثل زوجیت از یک وکیل خانواده استفاده شود.

قانون اجرت المثل زوجیت

تمام زنان خانه دار و شاغل نسبت کارهای که در داخل منزل انجام می دهند، می توانند از همسر خود هزینه انجام آن را دریافت کنند. همچنین اگر زن در بیرون از خانه شاغل باشد، این امکان از نظر قانونی برای آن وجود دارد که حقوق خود را صرف هزینه های مشترک زندگی نکند و زمانی که حقوق را با اجازه خود در زندگی مشترک هزینه می کند، می‌تواند نسبت به مطالبه اجرت المثل آن اقدام کند.

در همین راستا زمانی که مالی از سوی پدر زن، به وی ارث می رسد، اگر در زندگی مشترک از آن استفاده کند، در هر زمان که بخواهد می تواند برای دریافت تمام مواردی که هزینه کرده است، اقدام کند. البته در زمانی که زن و مرد بدون اختلاف و در آرامش زندگی می کنند، اغلب نسبت به مواردی که بیان شد، زن اقدامی نمی کنند، ولی در هنگام زوجیت این حق قانونی آنها است که نسبت به مطالبه اجرت المثل اقدام کنند.

همچنین در زمان بروز اختلاف زمانی که برای مهریه دادخواست تنظیم می کنند، می تواند نسبت به دریافت اجرت المثل در طول زندگی مشترک اقدام کنند. یا زمانی که از سوی مرد درخواست طلاق داده می شود، زن می تواند از قانون بخواهد به جز مهریه، درباره اجرت المثل زمان زوجیت آن، تعیین تکلیف کند، به این صورت مقدار آن با توجه به دلایل و مدارک ارائه شده، مشخص خواهد شد.

لازم به ذکر است دریافت اجرت المثل شرایط و ویژگی های بسیاری دارد که با مشورت با یک وکیل خانواده با تجربه و مسلط به قوانین حقوقی مربوط به طلاق می توان به نتیجه مطلوب رسید. در ضمن باید هنگام مطالبه اجرت المثل شرایط آن را در نظر گرفت، یکی از این شرایط به این صورت که مرد باید از زن تقاضای انجام کار را داشته باشد یا اینکه از او بخواهد از فرزندان نگهداری کند یا با آنها شیر دهد، بنابراین در هنگامی که زن به صورت خودخواسته این کار را انجام دهد، اجرت المثل به آن تعلق نخواهد گرفت و نمی تواند نسبت به مطالبه آن اقدامی داشته باشد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله پیامد قانونی ترک منزل از سوی زن پیشنهاد می شود.

اجرت المثل زوجیت

ضرورت استفاده از وکیل خانواده 

برای انجام تمام موارد مریوط به اجرت المثل زوجیت می توان از یک وکیل خانواده استفاده کرد؛ زیرا بهره مندی از یک وکیل با تجربه در زمینه حقوق خانواده در این نوع موارد موجب موفقیت بیشتر خواهد شد.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی و مسائل خانوادگی مانند خیانت، طلاق غیابی، طلاق توافقی، مهریه، نفقه، اجرت المثل و سایر موارد مربوط به امور کیفری و جنایی تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است. در همین راستا ایشان موجب به نتیجه رساندن پرونده های مختلف و ایجاد کارکرد کاملا تخصصی در این عرصه شده است.

محبوبه حجتیان تمام موارد مربوط به مسائل خانواده مانند ملاقات فرزند، حضانت، ترک انفاق، تمکین و داوری را انجام می دهد.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی در امور مربوط به پرونده خود تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *