وکیل حقوقی, انحصار وراثت

مسائل حقوقی انحصار وراثت

مسائل حقوقی انحصار وراثت

موسسه حقوقی حجتیان با ارائه خدمات برای مسائل حقوقی انحصار وراثت، تمام امور حقوقی مربوط به این نوع پرونده ها را انجام می دهد.

درباره پرونده های مسائل حقوقی انحصار وراثت می توان بیان کرد که داشتن یک وکیل انحصار وراثت با تجربه ضرورت دارد و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ارث چیست؟

در معنای لغوی ارث به معانی واگذاری ملک و ثروث فرد فوت شده به صورت حقیقی یا فرضی (افراد مفقودالاثر به هر علتی) به نزدیکان درجه یک (فرزند، پدر و مادر، همسر)، درجه دو (خواهر، برادر و فرزندان آنها) و درجه سه (دایی، عمه، عمو و فرزندان آنها) است که بعد از فوت فرد به آنها تعلق می گیرد.

در هنگام واگذاری اموال و دارایی فرد متوفی، اگر افراد درجه یک وجود نداشتند، به نزدیکان درجه دو و در نبود آنها به افراد درجه سه تعلق خواهد گرفت. همچنین در صورت نبود هیچ نوع وارثی، در دادگاه برای آن تصمیم گیری خواهد شد و طبق نظر آنها اموال به دولت تعلق خواهد گرفت و وقف عام خواهد شد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله تفاوت بین وکیل حقوقی و وکیل واخواهی چیست؟ پیشنهاد می شود.

وکیل انحصار وراثت

وارث کیست؟

به تمام افرادی که بعد از مرگ فرد، می توانند درباره اموال آن اظهارنظر کنند و از لحاظ حقوقی حقی در تملک اموال و دارایی فرد متوفقی دارند، وارث گفته می شود.

همچنین با توجه به درجه نزدیکی (نسبی یا سببی) به فرد فوت شده، میزان ارث بر اساس آن محاسبه خواهد شد. البته در شرایط خاص ممکن است فرد از ارث محروم شود، مانند زمانی که خود متوفی در وصیت نامه ذکر کرده باشد فرزند یا شخص موردنظر از ارث محروم است (در این مورد با توجه به شرایط با وجود وصیت نامه نیز وارث می تواند نسبت به حق خود اقدام کند).

یا اینکه فرد وارث توسط وارث دیگر کشته شود برای مثال شخص درجه دو، فرد درجه یک را برای ارث بکشد، دیگر به آن فرد ارثی تعلق نخواهد گرفت و یا زمانی که براساس قانون ثابت شود، اموال فرد متوفی از اموال مردم یا بیت المال است، وارثان هیچ حقی درباره آن ندارد. در این مورد برای تعلق گرفتن اموال و دارایی به وارثان، باید مواردی که فرد متوفی بدهکار است، پرداخت کنند تا بتواند مالک ارث خود شود.

چگونگی انحصار وراثت

با توجه به موارد ذکر شده، می توان بیان کرد که هر کدام از وارثان می توان از ارث خود به میزان سهمی که برای آنها در قانون مشخص شده است، بهره مند شود.

بعد از مرگ متوفی، وارثان می توانند باید مرگ آن در اداره ثبت احوال، ثبت رایانه کنند. سپس با در دست داشتن مدارک خود و متوفی و گواهی مرگ آن، به شورای حل اختلاف مربوط به محله شخص فوت شده، مراجعه کنند و مراحل قانونی آن را انجام دهند یا اینکه از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی نسبت به انحصار وراثت اقدام کنند.

بعد از پرداخت هزینه دادرسی و آگهی آن در روزنامه های رسمی کشور، گواهی انحصار وراثت صادر می شود و هر وارث بر اساس سهم خود، از ارث خود بهره مند می شود. با توجه به بخشنامه جدید از مالیات بر ارث نیز معاف خواهد شد.

البته این امکان نیز وجود دارد که نام وارثی در گواهی انحصار وراثت ثبت نشده باشد، در این صورت باید از یک وکیل انحصار وراثت با تجربه کمک بگیرد تا او بتواند با بررسی مسائل حقوقی مربوط به ارث از حق این فرد دفاع کند.

سهم بندی ارث براساس درجه بندی

میزان سهم افراد با توجه به درجه نزدیکی آنها به متوفی مشخص می شود، در ادامه به بررسی برخی از آنها پرداخته شده است.

 ارث همسر

در صورت مرگ همسر، اگر زن دارای فرزند باشد، یک چهارم از تمام اموال مرد، به او تعلق خواهد گرفت؛ ولی اگر فرزندی از همسر خود نداشته باشد، یک هشتم از تمام دارایی آن، به زن به عنوان ارث خواهد رسید.

ارث فرزند فوت شده

مطابق با قانون، اگر فرزندی قبل از پدر خود فوت کند، ارثی به خانواده آن، از سوی پدربزرگ (جد آنها) نخواهد رسید. درواقع می توان بیان کرد که اگر فرزندی قبل از پدر خود فوت کند، در صورت داشتن ارث پدری، اموالی به فرزندان و خانواده آنها تعلق نخواهد گرفت.

البته تنها در زمانی که هیچ وارثی برای پدربزرگ وجود نداشته باشد، این ارث در شرایط خاص به نوه های تعلق خواهد گرفت.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله وکیل پایه یک دادگستری پیشنهاد می شود.

انحصار وراثت

مسائل حقوقی انحصار وراثت

همواره بعد از مرگ فردی ثروتمند یا دارای اموالی، اختلاف های پیش خواهد آمد، مگر در وصیت نامه میزان سهم هر کس به صورت دقیق مشخص شده باشد یا اینکه قبل از فوت تمام ارث به نام وارثان در دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده شده باشد.

در همین راستا می توان بیان کرد موضوع وراثت جزو مواردی است که همیشه باعث ایجاد بروز اختلافات اساسی بین وارثان یک جامعه می شود. بنابراین بررسی مسائل حقوقی انحصار وراثت یکی از موارد اصلی در بحث مسائل حقوقی است.

یکی از راهکارها در صورت وقوع این نوع اختلافات، این است که از وکیل انحصار وراثت باتجربه مانند محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری استفاده شود تا با بررسی مسائل حقوقی مربوط به این نوع پرونده، تقسیم عادلانه ای بین وارثان صورت گیرد.

موسسه حقوقی حجتیان به سرپرستی وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان اداره می شود که تمام موارد مربوط به انحصار وراثت مسائل خانواده مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، طلاق، ملاقات فرزند، حضانت، ترک انفاق، تمکین و داوری در این موسسه انجام می شود.

موسسه حقوقی حجتیان در سال 1389 شروع به کار کرده است. از زمان شروع به کار این موسسه تا به حال سرمایه این گروه اعتماد و اطمینان به موکلان کاردان و با تجربه است. در همین راستا موسسه حقوقی حجتیان بر خود می‌بالد که در تمام سال های فعالیت حقوقی خود پایبند به قسم خود بوده است. همچنین برای دفاع از موکلان و احقاق حق آنها، از هیچ تلاشی دریغ نکرده که نتیجه آن هم جز موفقیت و اعتبار این گروه حقوقی نبوده است.

شما می توانید با این موسسه تماس گرفته و با راهنمایی کارشناسان امور حقوقی و وکلای با تجربه، تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *