لایحه دادخواست شکواییه, اثبات بیع, الزام و تنظیم سند رسمی, خلع ید, وکیل ملکی

نمونه لایحه دفاعیه الزام به تحویل ملک تنظیم سند و مطالبه خسارت

لایحه دفاعیه الزام به تحویل ملک - محبوبه حجتیان

لایحه دفاعیه الزام به تحویل ملک ، تنظیم سند و مطالبه خسارت

ریاست محترم دادگاه

با سلام و تحیت ؛

در خصوص دعوای ……………….. ، موکله اینجانب ، علیه خوانده (……………………………) التفات به این موضوع حائز اهمیت است که فروشنده اساساً خلاف مقتضای عقد بیع عمل کرده است و موجبات ضرر و خُسران خریدار (موکله) را فراهم کرده است .

چرا که با عدم تسلیم مبیع ، حق اِعمال سلطه و ید بر مالی که بعد از انعقاد بیع جز مایملک موکله بوده را نقض کرده ، در حالیکه طبق قاعدۀ سلطنت (الناس مسلطون علی اموالهم) افراد باید بر اموال خودشان سلطه و تصرف داشته باشند .

عقد بیع یکی از عقود معاوضی است یعنی ارزش ثمن در برابر ارزش مبیع قرار می گیرد ، تعادل نسبی ارزش عوضین ، یعنی عوض و معوض به نوعی با هم برابری داشته در اینجا شرط است ، ولی در حالیکه خواهان تمامی ثمنِ تعهد شده را پرداخت کرده اما مبیع را تحویل نگرفته در واقع تعادل عوضین به نفع فروشنده و به ضرر و غررِ مطلق خریدار بر هم خورده که متفاهم عرفی جامعه و عقل سلیم آن را نمی پذیرد .

بند 1 ماده 5 قرارداد فی مابین خواهان و خوانده به صراحت تاریخ تسلیم مبیع را ……………. تعیین کرده و طبق مادۀ 367 ق.م. « تسلیم عبارت است از دادن مبیع به تصرف مشتری به نحوی که متمکن از انحاء تصرفات و انتفاعات باشد» ، و منظور از تسليم در واقع حصول قبض مبيع از سوى مشترى است ؛ به گونه‌اى كه امكان تصرف و انتفاع از آن براى او فراهم شود ؛ خواه اين منظور با تسليم مبيع از سوى بايع تحقق يابد و خواه خود مشترى به نحوى آن را تسلّم كند .

ولی اکنون خریدار نه در مبیع ساکن است و نه بر آن ید دارد و نه انتفاع دیگری (مثلاً اجاره بها)یی از آن دریافت می کند ، که همۀ اینها نشان دهندۀ عدم تمکنِ خریدار در تصرفات و انتفاعات است .

با توجه به تصریح بند 1 از ماده 4 به انتقال سند در مورخه …………….. و عدم همکاری و استنکاف فروشنده ، و نفسِ این واقعیت که تا هم اکنون سندی به نام خریدار نشده ، لذا عدم ایفای تعهدات در این موضوع ، از جانب فروشنده (خوانده) ، مبرهن بوده ؛ پس وجه التزام قراردادی قید شده در بند 5 از مادۀ 6 شامل آن شده که فروشنده باید مکلف به پرداخت آن شود .

با توجه به اینکه در قسمت توضیحات اختلاف متراژ آپارتمان با ماخذ متری 11 میلیون تومان قابل محاسبه شمرده شده ، اگر اکنون پایانکار یا سند ثبتی هنوز توسط فروشنده اخذ نشده که متراژ دقیق واحد قابل استعلام باشد ، لذا باید موضوع به کارشناس ارجاع شود تا با تعیین دقیق متراژ آپارتمان میزان کسری متراژ و متعاقباً کسر از الباقی ثمن را مشخص نماید .

برای دریافت مشاوره از وکیل پایه یک دادگستری با ما تماس بگیرید.

لایحه دفاعیه الزام به تحویل ملک تنظیم سند و مطالبه خسارت - لایحه دفاعیه تحویل سند

نمونه لایحه دفاعیه الزام به تحویل ملک ، تنظیم سند و مطالبه خسارت بیان شده ، یکی از لوایح تنظیم شده توسط محبوبه حجتیان ، وکیل پایه یک دادگستری است . برای تنظیم لوایح دفاعی خود میتوانید از ایشان کمک گرفته و یا این که تنظیم آن را به وی بسپارید . این کار موجب موفقیت پرونده حقوقی شما می شود .

وکیل حجتیان ، یکی از بهترین وکلای با تجربه در دعاوی ملکی ، اداری ، خانواده ، کیفری و جنایی است که با استفاده از راهکارهای ایشان میتوانید روند قضایی پرونده خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوبی برسید .

تالیف کتاب های مختلف ، انجام دوره های آموزشی برای وکلا و کارآموزان و ایجاد بسترهای جدید کاری و خدمات حقوقی برخی از فعالیت های محبوبه حجتیان می باشد . 

شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی ایشان برای امور حقوقی، تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *