وکیل کیفری, کلاهبرداری

شیوه های جدید کلاهبرداری

شیوه های جدید کلاهبرداری

با توجه به شیوه های جدید کلاهبرداری همه افراد جامعه باید نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشند. این کار موجب می شود که کلاهبرداری در جامعه کمتر شود.

در جامعه کنونی به علت رشد و پیشرفت در زمینه اینترنت، اغلب کارها از طریق اینترنت و به صورت مجازی انجام می شود. همچنین از آنجایی که همیشه با مدرنیته شدن، دغدغه های بسیاری همراه با آن وجود دارد، در دنیای امروزی شیوه های کلاهبرداری نیز مدرن شده است، بنابراین باید آگاهی افراد جامعه را نسبت به آن افزایش داد تا افراد کمتری در دام افراد سودجو و راحت طلب گرفتار شوند.

انواع کلاهبرداری

از آنجایی که کلاهبرداری اینترنتی در ایران در حال افزایش است، بر همین اساس باید به همه موارد شک برانگیز توجه ویژه داشت، یکی از این موارد فرستادن لینک از سوی کلاهبردارن است؛ به این صورت که با ارسال لینک و کلیک کردن توسط فرد دریافت کننده، به تمام اطلاعات هویتی و شخصی فرد دست پیدا می کنند و با این کار نسبت به کلاهبرداری از شخص اقدام می کنند. بنابراین نباید روی لینک های ارسالی از سوی شماره های ناشناس، به هیچ عنوان روی آن کلیک کنید؛ زیرا براساس آمار به دست آماده 99 درصد لینک های ارسال از سوی افراد کلاهبردار فرستاده می شود.

همچنین از آنجایی کلاهبردارن با توجه به علاقه افراد از آنها کلاهبرداری می کنند، باید به نسبت به پرداخت در سایت های مانند نیکوکاری، همسریابی یا ازدواج موقت (به ویژه آقایان)، طالع بینی و فال (به ویژه خانم ها)، شرط بندی و فروش محصولات غیرمجاز مانند اسلحه، ماهواره یا نوشیدنی های الکلی به صورت جدی خودداری کرد؛ زیرا اغلب آنها کلاهبرداری به شیوه جدید است.

در ادامه شیوه های جدید کلاهبرداری توضیح داده شده است.

1- فیشینگ (جعل آدرس سایت های معتبر)

در این روش افراد کلاهبردار سعی در جعل سایت های معتبر مانند بانک های مختلف می کنند. سپس از این طریق اطلاعات کارت بانکی شما را برداشته و به سرعت حساب بانکی شما را خالی می کنند.

بنابراین هنگام پرداخت یا خرید از طریق درگاه های بانکی باید به این مورد نیز توجه ویژه داشت. به این صورت که با دقت و بررسی چند مورد می توان مانع از وقوع این نوع کلاهبرداری شوید.

هنگام پرداخت یا خرید کالا برای شناسایی درگاه جعلی، قبل از استفاده باید به آدرس درگاه آن توجه داشته باشید؛ به این صورت که در نشانی باید با https شروع شده باشد، در این غیر صورت درگاه بانک جعلی خواهد بود. همچنین بقیه آدرس درگاه حتما sep.shaparak.ir باشد و به موارد دیگر به جز ir باید مشکوک شد و به هیچ وجه پرداختی در آن انجام ندهید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله آشنایی با خصوصیات بهترین وکیل پیشنهاد می شود.

شگرد جدید کلاهبرداری

2- پیامک واریز وجه

در کلاهبرداری های جدید، از طریق پیامک ها به صورت روزانه پیامک های بسیار با نوشته های متفاوت برای افراد دریافت می شود. به این صورت که ممکن است شما درحال پرداخت پول به حساب شخصی باشید، در همان لحظه پیامک «به این شماره کارت واریز کنید» برای شما ارسال می شود، شما نیز به اشتباهی مبلغ را به شماره کارتی که برای شما اسال شده، واریز می کنید و در دام کلاهبرداری که از طریق پیامک انبوه این کار انجام می دهد، خواهید افتاد.

همچنین ممکن است فرد از سوی اداره مالیات یا سازمان قضایی کشور (سامانه ثنا) پیامک دریافت کند و از او خواسته شود که مبلغی را برای انجام امور خدماتی واریز کند یا اینکه مشخصات فردی و اطلاعات حساب را در اختیار آنها قرار دهد. همه این موارد نوعی کلاهبرداری محسوب می شود، زیرا هیچ سازمانی به این طریق اطلاع رسانی نمی کند و به صورت مستقیم و مجازی از افراد پولی دریافت نخواهد کرد.

3- اسکمیر (کپی از کارت بانکی)

در هنگام استفاده ار کارت بانکی خود در جاهای مختلف، باید خیلی احتیاط کنید و تا جایی که امکان دارد، کارت خود را در مکان های خرید که معتبر نیستند و نسبت به آنها آشنایی ندارید، استفاده نکنید یا اینکه از فروشنده تقاضا داشته باشید که این کار را خود شما انجام دهید.

همه احتیاط های ذکر شده درباره استفاده از کارت بانکی، به این علت است دستگاهی به نام اسکمیر وجود دارد که می تواند از کارت بانکی شما کپی بگیرد، سپس با استفاده از کارت بانکی کپی شده و مشخصات روی کارت و رمز دومی که به دست می آورد، می تواند حساب شما را به صورت کامل خالی کند.

4- رسید جعلی بانکی

هنگام دریافت رسید پرداخت از سوی افراد مختلف، حتما به طور شخصی رسید پرداخت را بررسی کنید و مطمئن باشید که مبلغ موردنظر به حساب شما واریز شده باشد؛ زیرا نرم افزارهای مختلفی برای جعل رسید بانکی وجود دارد که افراد کلاهبردار با شگردهای مختلف از آن استفاده می کنند.

5- همکاری ناخواسته با کلاهبردار

ممکن است برای شما پیش آمده باشد که به یکباره پیام واریز مبلغ برایتان ارسال شود؛ ولی ندانید از سوی چه کسی این واریزی انجام شده است. بعد از چند شخص ناشناسی با شما تماس گرفته و اظهار می دارد که به اشتباه برای شما پول واریز کرده است و از شما می خواهد که آن را برای وی واریز کنید. در این موارد باید تمام جوانب را در نظر بگیرید و بررسی کنید که حتما شخص درست می گوید تا در دام همکاری ناخواسته با افراد کلاهبردار نیفتید.

در این شیوه کلاهبرداری، اغلب از حساب شخصی پول برداشته و به حساب شخص که اطلاعات شخصی آن را نیز می دانند، واریز می کنند، بعد از مدتی با فرد تماس گرفته و از او می خواهند پول را به حساب آنها واریز کنند. در این مورد فرد کلاهبردار نمی خواهد ردی از خود برجای بگذارند، بنابراین پول را به حساب شخصی به غیر خودشان واریز می کنند.

بنابراین اگر با این شیوه کلاهبرداری برخورد کردید، نسبت به آن با احتیاط کامل رفتار کنید. سپس در اولین فرصت پلیس را از این ماجرا مطلع کنید تا فرد کلاهبردار نتواند به قصد شوم خود برسد و با همکاری های لازم باعث دستگیری آن شوید.

6- برنده شدن در مسابقه

در برخی از کلاهبرداری ها به این صورت است که با افراد در ساعت های مختلف شبانه روز و اکثر اوقات در ساعت پایانی روز تماس می گیرند و اظهار می دارند که شما برنده مبلغ زیادی شده اید، سپس از افراد می خواهند با ارائه مشخصات فردی و کارت بانکی و رمز یکبار مصرف، برای  دریافت جایزه اقدام کنند.

در این موارد، افراد باید آگاه باشند که هیچ ارگانی حتی اگر فرد برنده شده باشد، به این صورت رفتار نخواهد کرد و در هیچ موردی نیازی به اطلاع از رمز دوم یا رمز یکبار مصرف نخواهد بود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله تفاوت بین وکیل حقوقی و وکیل واخواهی پیشنهاد می شود.

انواع کلاهبرداری

ضرورت استفاده از وکیل حقوقی

اگر شما نیز یکی از قربانیان کلاهبرداری با شیوه های جدید هستید، لازم است که برای برگشت پولتان برعلیه کلاهبردارن اقدام کنید؛ ولی از آنجایی که اغلب کلاهبرداران حرفه ای رد پای از خود جا نمی گذارند، پیگیری این نوع پرونده بسیار سخت و مستلزم زمان طولانی خواهد شد. بنابراین برای تسریع روند پرونده  باید آن را به وکلای با تجربه سپرد تا به نتیجه مطلوب برسید.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری تمام ویژگی لازم برای انجام مشاوره حقوقی را دارا است، بنابراین می توانید برای دریافت راهکارهای حقوقی درباره کلاهبرداری از وی کمک بگیرید و مطمئن باشید که مسائل حقوقی شما به بهترین نحوه مراحل قانونی خود را خواهد گذارند.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری در زمینه های مختلف ملکی، قرارداد، خانواده، کیفری و جنایی مشاوره حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قضایی پرونده خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوبی برسید.

ایشان تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است و با به نتیجه رساندن پرونده های مختلف با کارکرد کاملا تخصصی، رویکردی متفاوتی را در این عرصه به وجود آورده است.
تالیف کتاب های مختلف، انجام دوره های آموزشی برای وکلا و کارآموزان و ایجاد بسترهای جدید کاری و خدمات حقوقی برخی از فعالیت های محبوبه حجتیان است. ایشان تمام این کارها را از صمیم قلب و فقط در آرزوی روزهایی سرشار از امید به آینده و گسترش عدالت واقعی و ترقی های بزرگ در عرصه حقوق انجام داده است.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی ایشان برای امور حقوقی تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *