وکیل خانواده, طلاق

دلایل محکمه پسند طلاق از طرف زن

دلایل محکمه پسند طلاق از طرف زن - وکیل حجتیان

طبق قوانین ایران حق طلاق با مرد است و چنانچه زن بخواهد از شوهرش جدا شود باید دلایل محکمه پسند طلاق از طرف زن وجود داشته باشد . در هنگام نکاح شروط دوازدگانه ای وجود دارد که مرد در سند ازدواج اقدام به امضاء آنها می نماید و چنانچه در طی زندگی مشترک یکی از این شروط را زیر پا بگذارد زوجه می تواند از او طلاق بگیرد .

در پرونده های طلاق و دعاوی خانواده پرونده طلاق از طرف زن یکی از سخت ترین و حساس ترین هاست زیرا در صورت ناکافی بودن ادله امکان طلاق از طرف زن وجود نخواهد داشت .

همچنین برخی خانم ها خصوصا خانم های شاغل به دلیل مشغله کاری فرصت رفت و آمدهای مکرر به دادگاه برای پرونده طلاق خود نیستند و نیاز به یک وکیل ماهر برای رسیدگی به پرونده طلاق خود دارند .

کمک از یک وکیل خانواده خوب و ماهر می تواند به شما در زمینه طلاق و سایر زمینه ها یاری رساند . وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان با سالها تجربه و بیش از 600 پرونده کیفری ، حقوقی ، خانواده و … آماده ارائه خدمات مشاور حقوقی و وکالت به شما عزیزان می باشد .

مهمترین دلایل محکمه پسند طلاق از طرف زن

همانطور که اشاره شد شروط دوازده گانه ای در ضمن عقد نکاح وجود دارد که چنانچه شوهر اقدام به امضاء آنها نموده باشد در خلال زندگی مشترک نقض هر یک از این شروط می تواند دلیلی برای طلاق زن گردد .

این شروط شامل عدم پرداخت نفقه زن بمدت شش ماه ، ازدواج دوباره شوهر بدون اجازه همسر ، اعتیاد شوهر به مواد مخدر (به قدری که به بنیان زندگی آسیب وارد کند) ، ترک زندگی مشترک توسط مرد ، ابتلای شوهر به امراض صعب العلاج و … می باشد .

یکی دیگر از مواردی که می تواند منجر به طلاق زن از شوهر گردد اثبات عسر و حرج زن است . عسر و حرج به معنی این است که شرایط در زندگی برای زن به وجود بیاید که قادر به ادامه زندگی با شوهرش نبوده و شرایط برایش غیرقابل تحمل باشد.

این عسر و حرج بایستی در دادگاه توسط زن ثابت شود و اینجاست که یک وکیل کاربلد و با تجربه می تواند به زن کمک کند تا دلایل محکمی دال بر غیرقابل تحمل بودن زندگی با شوهرش ارائه نماید .

تشخیص عسر و حرج زن با قاضی رسیدگی کننده پرونده است که پس از اثبات عسر و حرج دادگاه مرد را مجبور به طلاق می کند و اگر او این کار را نکرد زوجه با اذن و اجازه حاکم شرع طلاق داده میشود.

ماده 1130 قانون مدنی مستند قانونی طلاق برمبنای عسر و حرج می باشد که مصادیق آن حکم حبس قطعی شوهر به مدت پنج سال و بیشتر ، ترک زندگی توسط شوهر ، سوء رفتار و ضرب و شتم زن توسط شوهر به حدی که زندگی را برای او غیرممکن کند ، اعتیاد شدید مرد به مواد مخدر و … است

مشاهده نمونه لایحه های موفق محبوبه حجتیان

برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل رسمی دادگستری با موسسه حقوقی تماس بگیرید.

دلایل محکمه پسند طلاق از طرف زن - طلاق از طرف زن

حال به توضیح کامل تر دلایل محکمه پسند طلاق از طرف زن می پردازیم که به شرح زیر است :

غیبت شوهر بمدت چهار سال

اگر شوهر بمدت چهار سال غایب شود و زن اطلاعی از او نداشته باشد ، طبق ماده 1023 قانون مدنی زن می تواند درخواست طلاق کند .

دادگاه درصورتی این حکم را صادر می کند که 3 دفعه متوالی در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار کشور آگهی مبنی بر گم شدن شوهر نشر پیدا کند و فاصله بین آگهی ها یک ماه باشد .

اگر یکسال از تاریخ اولین آگهی بگذرد و اثری از شوهر یافت نشود دادگاه طلاق زن را صادر می نماید .

نپرداختن نفقه

عدم پرداخت نفقه از مهمترین دلایل طلاق از طرف زن است و طبق ماده 1129 قانون مدنی اگر مرد به مدت شش ماه از پرداخت نفقه به همسرش استنکاف کند و یا اصلا توان پرداخت نفقه را نداشته باشد ، 

زن میتواند نفقه معوقه اش را طلب کند و اگر مرد پس از صدور اجرائیه نسبت به پرداخت نفقه اقدام نکرده و امتناع کند زن می تواند بدلیل عسر و حرج تقاضای طلاق کرده و دادگاه در این صورت زوج را به طلاق اجبار می کند .

محکومیت شوهر بمدت پنج سال یا بیشتر

اگر شوهر به مدت 5 سال یا بیشتر دچار محکومیت قطعی شود و یا به جزای نقدی محکوم شود که نمی تواند آن را پرداخت کند و منجر به 5 سال حبس و بازداشت برای او می شود این امکان برای همسرش وجود دارد که درخواست طلاق از دادگاه نماید .

مطلب مرتبط:

وصول مهریه

دلایل محکمه پسند طلاق از طرف زن - ضرب و جرح شوهر

استمرار سوء رفتار شوهر 

اگر شوهر به دلیل جنون و یا سایر اختلالات روانی و رفتاری با همسرش سوء رفتار داشته باشد و به او ضرر جانی ، مالی یا روانی وارد نماید زن می تواند به دلیل استمرار داشتن سوء رفتار شوهرش از او جدا شود .

توجه داشته باشید که اثبات سوء رفتار شوهر در دادگاه بسیار دشوار است و کمک از یک وکیل طلاق باتجربه می تواند به زن در اثبات این امر یاری کند .

در مواردی که شوهر به سوء رفتار شهرت داشته و شهودی برای شهادت به این سوء رفتار در دادگاه حاضر شوند اثبات سوء رفتار راحت تر خواهد بود .

ازدواج مجدد شوهر بدون رضایت همسر

اگر مرد بدون اینکه به همسرش اطلاع دهد و از او اجازه داشته باشد یا بدون اجازه و حکم دادگاه ، اقدام به ازدواج مجدد نماید زن می تواند از او طلاق بگیرد .

عقیم بودن زوج

اگر پس از گذشت پنج سال از زندگی مشترک ، عقیم بودن یا سایر بیماریها و عوارض جسمی شوهر مانع باردار شدن زوجه گردد و این بوسیله مدارک پزشکی قابل اثبات باشد زن می تواند از شوهرش طلاق بگیرد .

اعتیاد شوهر

هرگونه اعتیادی اعم از اعتیاد به مواد مخدر ، الکل و … که براساس تشخیص دادگاه اساس زندگی را با مشکل مواجه می کند می تواند از دلایل محکمه پسند طلاق از طرف زن باشد .

ضرب و جرح عمدی زوجه

اگر زوجه در زندگی مشترک توسط همسرش مورد ضرب و شتم قرار گیرد باید ابتدا به پزشکی قانونی مراجعه نموده و پس از دریافت نظر پزشک برای شکایت ضرب و جرح اقدام کند . زوجه می تواند براساس حکم قطعی دادگاه تقاضای طلاق کند .

البته باید توجه داشت که دادگاه فقط با یک حکم ضرب و جرح از طرف شوهر طلاق زن را صادر نمی کند و این کار شوهر چنانچه تکرار شده و چندین حکم مبنی بر ضرب و جرح عمدی زن وجود داشته باشد زن می تواند درخواست طلاق کند .

البته استفاده از کمک و مشاوره یک وکیل طلاق حرفه ای می تواند مسیر را برای طلاق از طرف زن هموارتر کند .

ترک زندگی مشترک توسط شوهر

اگر مرد به مدت شش ماه متوالی و یا 9 ماه متناوب در یکسال زندگی مشترک را ترک کند زن می تواند از او طلاق بگیرد.

مطلب پیشنهادی:

پس گرفت ملک از همسر

دلایل محکمه پسند طلاق از طرف زن - ترک منزل توسط مرد

وکیل طلاق ، محبوبه حجتیان 

ارائه نمودن دلایل محکمه پسند طلاق از طرف زن و همچنین داشتن مدارکی که عسر و حرج زن را اثبات نماید و موارد دیگر در طلاق کاری است که نیاز به تجربه و مهارت یک وکیل طلاق متخصص دارد .

وکیل حجتیان با ارزیابی دلایل و پیگیری های فنی و علمی خود شانس موفقیت شما را در پرونده طلاق و سایر پرونده های کیفری ، حقوقی ، خانواده و … افزایش میدهد . جهت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان با شماره 09121584013 تماس بگیرید .

1 نظر در “دلایل محکمه پسند طلاق از طرف زن

  1. مهسا گفت:

    ایا اعتیاد هم جز دلیل محکمه پسند برای طلاق میشود ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *