مراجع قضایی

دعوای مدنی چیست؟

دعوای مدنی

به طور کلی دعوای مدنی فرآیندی مبتنی بر دادگاه است که از طریق آن شخص خواهان می تواند به دنبال مسئول دانستن شخص خوانده  برای برخی از انواع آسیب یا عمل غیرقانونی باشد. معمولاً اگر شخص خواهان موفق باشد، معمولاً به خاطر آسیبی که در اثر عمل یا عدم اقدام خوانده حاصل شده است، غرامت به او تعلق می گیرد (دعوای مدنی می تواند توسط و علیه مشاغل و سایر اشخاص صورت پذیرد).

به عبارتی دیگر دعوای مدنی، دعوا، دعوی یا اختلافی است که برای حل و فصل به شورای حل اختلاف یا دادگاه ارائه می شود. بنابراین، یک دعوای مدنی می تواند در مورد اختلاف قرارداد، تخلیه مسکونی پس از اتمام زمان اجاره نامه، صدمات وارده در تصادف رانندگی، یا صدمات و یا اختلافات بی شمار دیگر اقامه شود.

برخلاف پرونده جنایی که به دنبال مجازات مرتکب جرم است، پرونده مدنی برای جبران خسارت شخصی است که متضرر شده است (معمولاً به صورت «خسارت» پولی که از خوانده به خواهان پرونده پرداخت می شود).

مقایسه پرونده های مدنی با پرونده های کیفری و جنایی

دادگاه مدنی از چند جهت با دادگاه کیفری تفاوت دارد.

یک پرونده مدنی معمولاً توسط یک شخص خصوصی، شخصی یا تجاری که گفته می شود متحمل نوعی آسیب یا خسارت شده است، تشکیل می شود. در مقابل یک پرونده کیفری توسط دادستان یا وکیل کیفری به نمایندگی از قانون مطرح می شود.

از سوی دیگر می توان بیان کرد که پرونده های مدنی با طیف گسترده ای از اختلافات خصوصی، از نقض قرارداد تا حضانت کودک، سروکار دارند. در دعاوی مدنی، ممکن است یکی از طرفین به تعهدات خود در قبال دیگری متضرر شده یا به تعهدات خود عمل نکرده باشد، یا دو طرف ممکن است اختلافی داشته باشند که دادگاه حل و فصل کند. پرونده های مدنی می تواند منجر به اعطای وجه یا حکم دادگاه برای اجرا یا حمایت از حقوق طرفین شود.

بار اثبات در یک پرونده مدنی سبک تر است. به این صورت که در یک پرونده مدنی، باید ثابت شود خوانده در مورد آن چیزی که موضوع پرونده است، مسئولیت دارد. اما در یک پرونده جنایی، دادگاه باید گناه متهم را «فراتر از شک معقول» نشان دهد که ملزم به رعایت استاندارد بسیار سخت تری است.

به طور معمول بازنده در یک پرونده مدنی باید خسارت پرداخت کند. به همین علت آنچه در دعوای مدنی مطرح می شود را معمولاً می توان با پول سنجید. شاکی از دادگاه می‌خواهد که حکمی به نفع وی صادر کند و اگر چنین حکمی صادر شود، معمولاً همراه با حکم دادگاه است که شاکی را مستحق دریافت مقدار معینی پول (به نام حکم خسارت) می‌کند که باید توسط متهم و از طریق دادگاه به فرد شاکی پرداخت شود.

اما در پرونده های کیفری که اگر متهم به جرمی محکوم شود، معمولاً با احتمال اعدام، حبس، آزادی مشروط، پرداخت جریمه، انجام اجباری خدمات اجتماعی یا ترکیبی از آنها مواجه است. پرونده های جنایی به نقض قوانین جزایی، مانند تجاوز یا سرقت می پردازند. معمولاً پرونده های جنایی توسط مجریان قانون مطرح می شوند و توسط یک دادستان، یک وکیل حقوقی که نماینده دولت است، مدیریت می شود. همچنین فردی که در یک پرونده جنایی مجرم شناخته شود با عواقبی مانند زندان، آزادی مشروط یا جریمه نقدی مواجه می شود.

دعاوی مربوط به جراحات شخصی یکی از انواع دعوای مدنی است.

در زمینه خاص یک پرونده آسیب شخصی، معمولاً یک دعوی مدنی با ثبت شکایت آسیب شخصی شروع می شود. انواع متداول دعاوی مربوط به صدمات شخصی شامل مواردی است که ناشی از تصادفات رانندگی، لغزش و سقوط، قصور پزشکی و محصولات مضرر یا فاسد است.

در حالی که اقامه دعوای مدنی اولین گام در بسیاری از پرونده های آسیب های شخصی است، به خاطر داشته باشید که اکثریت قریب به اتفاق این پرونده ها قبل از انجام محاکمه در دادگاه به حل و فصل می رسند. بسیاری از دعاوی خسارت از طریق مذاکرات حل و فصل قبل از طرح دعوی حل و فصل می شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله آشنایی با خصوصیات بهترین وکیل پیشنهاد می شود.

شاکی و متهم چه کسانی هستند؟

شاکی، شخصی است که اقامه دعوی می کند. متهم، شخصی است که علیه او شکایتی اقامه شده است. یک دعوی می تواند دارای چندین شاکی و چند متهم باشد.

شکایت، پاسخ و دعوای متقابل چیست؟

شکایت، سندی است که شاکی برای شروع یک دعوای قضایی ثبت می کند. در شکایت بیان شده است که شاکی مدعی است که مدعی علیه چه کاری انجام داده و برای احقاق حق خود شکایت می کند.

به طور معمول، متهم در مدت زمانی که برای او مشخص می شود (حداکثر 14 روز کاری)، فرصت دارد تا به دادخواست پاسخ دهد و در دادگاه حاضر شود. پاسخ شامل پاسخ های متهم به ادعاهای شاکی و هرگونه دفاعی است. اگر مدعی علیه نیز ادعایی علیه شاکی داشته باشد، برای مثال اگر مدعی علیه معتقد است که شاکی در واقع شخصی است که بدهکار است، خوانده می‌تواند ادعای خود را در بخشی از پاسخ به نام «دعوای متقابل» بیان کند.

دعاوی مدنی چقدر طول می کشد؟

این روند بستگی به نوع پرونده، تمایل هر دو طرف دعوی برای حل و فصل اختلاف و پیچیدگی شواهد و مسائل حقوقی مربوط به آن دارد. بسیاری از پرونده های ثبت شده در شورای حل اختلاف در اولین جلسه دعوی حل و فصل می شوند. همچنین گاهی به علت پیچیده بودن مسائل پرونده و عدم مدارک، اسناد و شواهد کافی، روند قضایی پرونده های مدنی چندین سال طول می کشد. در این موارد پیشنهاد می شود که از وکلای حقوقی با تجربه مانند محبوبه حجتیان استفاده شود تا در سریع ترین زمان ممکن پرونده به نتیجه مطلوب برسد.

آیا همه پرونده های مدنی به دادگاه ارجاع داده می شوند؟

خیر، تعداد بسیار کمی از پرونده های مدنی به دادگاه برای اجرای حکم ارجاع داده می شوند، اغلب پرونده ها با اختلافات مالی  زیر 20 میلیون تومان به شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود. همچنین اکثر پرونده ها قبل از محاکمه یا از طریق توافقی که توسط وکلای طرفین مذاکره می شود، یا از طریق میانجیگری یا داوری حل و فصل می شوند.

داوری یک روش جایگزین برای حل و فصل اختلاف از طریق یک روند قانونی غیررسمی است که در بسیاری از پرونده های دادگاه و مورد نیاز است. میانجیگری یک مکالمه هدایت شده است که می تواند به طرفین کمک کند تا اختلافات حقوقی خود را حل و فصل کنند. لازم به ذکر است که در اکثر قراردادهای شرکتی و تجاری مسئله داوری مطرح می شود تا در صورت بروز اختلاف، قبل از تنظیم دادخواست و مراجعه به دادگاه، د با استفاده از داوری، اختلافات را حل کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله تفاوت بین وکیل حقوقی و وکیل واخواهی پیشنهاد می شود.

وکیل حقوقی دعاوی

ضرورت استفاده از وکیل حقوقی در پرونده های مدنی

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری یکی از حرفه ای ترین وکلای حقوقی تهران است. بنابراین می توانید برای دریافت راهکارهای حقوقی در ارتباط با پرونده های مدنی با خیال راحت از ایشان کمک بگیرید و مطمئن باشید که مسائل حقوقی شما به بهترین نحوه مراحل قانونی خود را سپری می کند.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری در زمینه های مختلف ملکی، قرارداد، خانواده، کیفری و جنایی مشاوره حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قضایی پرونده خود را بهتر سپری کنید تا به نتیجه مطلوبی برسید.

ایشان تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است و با به نتیجه رساندن پرونده های مختلف با کارکرد کاملا تخصصی، رویکردی متفاوتی را در این عرصه به وجود آورده است.
تالیف کتاب های مختلف، انجام دوره های آموزشی برای وکلا و کارآموزان و ایجاد بسترهای جدید کاری و خدمات حقوقی برخی از فعالیت های محبوبه حجتیان است. ایشان تمام این کارها را از صمیم قلب و فقط در آرزوی روزهایی سرشار از امید به آینده و گسترش عدالت واقعی و ترقی های بزرگ در عرصه حقوق انجام داده است.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی ایشان برای امور حقوقی تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *