وکیل خانواده, طلاق

درخواست طلاق غیابی

درخواست طلاق غیابی

چگونه بدون دردسر از همسرم  غیابی طلاق بگیرم؟

در مورد درخواست طلاق غیابی از همسر، قبل از هر چیز باید بدانیم طلاق غیابی چیست و چه شرایطی دارد.

هنگامی که برعلیه یکی از زوجین دادخواست صادر شود، ولی او یا وکیل ایشان در جلسه دادگاه حضور پیدا نکند یا اینکه در سایر جلسه های که از سوی دادگاه مشخص شده است، برای دفاع از خود یا موکل خود حاضر نشود و مدارک مستندی برای اثبات حقانیت خود ارائه ندهد، دادگاه خانواده می تواند به صورت غیابی حکم طلاق را صادر کند.

بعد از ابلاغ حکم، زوج یا زوجه متهم می تواند نسبت به آن در مدت 20 روز واخواهی را انجام دهد، ولی اگر در این مهلت نیز هیچ دفاعی از خود نداشته باشد، حکم قطعی از سوی قاضی صادر خواهد شد و بدون هیچ تاملی لازم اجرا خواهد بود. 

البته این موارد حقوقی مربوط به تمام دعاوی است که در دادگاه های مختلف به آنها رسیدگی می شود. به صورتی که هر گاه کسی که برعلیه آن دادخواستی تنظیم شده باشد، در جلسات دادگاه حضور پیدا نکند و لایحه به عنوان دفاعیه ارائه ندهد، دادگاه مربوط به آن پرونده می تواند در غیاب وی حکم صادر کند و در صورت عدم اعتراض خوانده، حکم نهایی صادر و لازم اجرا خواهد بود.

درخواست طلاق غیابی چیست؟

از آنجا که طلاق انواع مختلفی مانند طلاق توافقی و طلاق یک طرفه دارد، طلاق غیابی جزیی از طلاق یک طرفه محسوب می شود.

درواقع می توان بیان کرد زمانی که مکان زندگی مرد یا زن مشخص نباشد و به نوعی مفقود باشد، هر دو می توانند بدون حضور دیگر درخواست طلاق غیابی داشته باشند. در این نوع طلاق، برای مرد از لحاظ قانونی بدون هیچ دلیل و تنها براساس مفقود بودن زن امکان پذیر است، اما برای زن باید دلایلی ارائه و مدت زمان غیب برای دادگاه مشخص شود.

هنگامی که زوجین در جلسات دادگاه حاضر نشوند، قاضی بدون حضور آنها حکم خود را صادر خواهد کرد.

لازم به ذکر است که در طلاق غیابی در هنگام درخواست از سوی زن، اگر اموالی به نام مرد باشد، زن می تواند مهریه و نفقه خود را به طور کامل دریافت کند.

در مورد طلاق غیابی از آن جهت که ممکن است دادخواست از سوی مرد (زوج) یا زن (زوجه) ارائه شود، موارد حقوقی آن با یکدیگر متفاوت است، در ادامه به بررسی طلاق غیابی زن و مرد پرداخته شده است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله چگونگی مراحل طلاق توافقی پیشنهاد می شود.

وکیل خانواده

طلاق غیابی مرد

بر طبق قانون اساسی کشور ایران اسلامی حق طلاق در اختیار مرد خانواده است. به این صورت که او می تواند دادخواست طلاق دهد و اگر زن در دادگاه حاضر نشود یا اینکه حضور پیدا کند، اگر مرد قصد طلاق را داشته باشد، حتی در صورت واخواهی زن، قاضی می تواند به درخواست مرد، حکم طلاق را صادر خواهد کرد.

البته این نوع طلاق زمانی حکم آن صادر خواهد شد که تمام حقوق زن و فرزندان مانند مهریه، اجرت المثل، نفقه و مسئله جهیزیه آنها پرداخت شود. همچنین حق حضانت و نحوه ملاقات با فرزندان به طور کامل درباره آنها تعیین تکلیف شده باشد.

طلاق غیابی زن

هرگاه زن از سوی مرد قصد جدایی داشته و از طرف همسر حق طلاق گرفته باشد، می تواند به دادگاه خانواده درخواست طلاق دهد، سپس اگر مرد در جلسات دادگاه حضور پیدا نکند یا اینکه لایحه ای برای دفاع از خود ارائه ندهد، زن می توان با دلایل و مدارک مستند به صورت غیابی حکم طلاق خود را از قاضی بگیرد.

مرد غایب (مفقود شده)

یکی از مواردی که زن می تواند تقاضای طلاق دهد، زمانی است که مرد به مدت 4 سال غایب باشد و هیچ نشانی از آن وجود نداشته باشد. طبق قانون مدنی می تواند درخواست طلاق را دهد.

همچنین اگر مرد در هنگام جاری شدن خطبه عقد طبق قانون مواردی که مربوط به ترک منزل را امضا کند، زن می تواند بعد از 6 ماه درخواست طلاق داشته باشد و اگر مرد در دادگاه حاضر نشود، حکم طلاق غیابی صادر خواهد شد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله طلاق توافقی پیشنهاد می شود.

طلاق توافقی

ضرورت استفاده از وکیل خانواده

در هنگام درخواست طلاق غیابی مانند سایر مسائل خانوادگی مواردی پیش می آید که استفاده از یک وکیل خانواده با تجربه ضرورت پیدا می کند. گاهی تنها با یک وکیل می‌توان مشکل خانوادگی خود را حل کرد؛ زیرا آنها به موارد حقوقی مربوط به خانواده آگاهی و تسلط کامل دارند، بنابراین پیشنهاد می شود برای این کار از وکلای خانواده باتجربه کمک بگیرد. 

محبوبه حجتیان، وکیل پایه دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی مانند طلاق غیابی، طلاق توافقی، مهریه، نفقه، اجرت المثل و سایر موارد مربوط به خانواده تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است. در همین راستا موجب به نتیجه رساندن پرونده های مختلف و ایجاد کارکرد کاملا تخصصی در این عرصه شده است.

محبوبه حجتیان، وکالت تمام موارد مربوط به مسائل خانواده مانند ملاقات فرزند، حضانت، ترک انفاق، تمکین و داوری را انجام می دهد.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی در امور مربوط خانواده تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *