وکیل خانواده, طلاق

حذف نام همسر از شناسنامه

حذف نام همسر از شناسنامه

یکی از موارد که افراد بعد از طلاق برایشان اهمیت دارد، حذف نام همسر از شناسنامه آنها است. تمام زنان و مردان تمایل دارند که بعد از جدایی نام همسر خود را از شناسنامه حذف کنند تا به نوعی بتوانند او را برای همیشه از تمام زوایای زندگی خود پاک کنند؛ ولی این مورد در برخی از موارد امکان پذیر است.

حذف نام همسر از شناسنامه، جزو کارهایی است که افراد برای آرامش روحی و روانی خود، نسبت به آن اقدام می کنند، آنها می خواهند با این کار به آرامش برسند و بتواند زندگی جدید خود را آغاز کنند.

براساس قانون تمام ازدواج های که به صورت رسمی در دفاتر ازدواج به ثبت رسیده است، ولی قبل از اینکه ارتباطی بین آنها برقرار شود، منجر به جدایی شده باشد، با صدور شناسنامه المثنی می توانند تمام مشخصات همسر را از شناسنامه خود به طور کامل حذف کنند.

شرایط حذف نام همسر از شناسنامه

حذف نام همسر از شناسنامه بعد از طلاق، جزو مواردی است که می توان براساس قانون برای آن اقدام کرد، البته شرایطی دارد و تنها افرادی که مشمول این شرایط باشند، تقاضای حذف نام همسر از شناسنامه آنها مورد پذیریش واقع می شود. این شرایط عبارت است از:

  • دوشیزه و باکره بودن زن
  • عدم ارتباط زناشویی
  • اثبات دوشیزگی از طریق پزشکی قانونی

البته زمانی که زن ازدواج دیگری داشته و دوشیزه نبودن آن به علت ازدواج قبلی آن باشد؛ اما در ازدواج جدید بدون داشتن هیچ ارتباطی منجر به طلاق شده باشد، می تواند درخواست حذف نام همسر از شناسنامه را داشته باشد، در برخی از موارد با کمک وکیل خانواده به علت تسلط وی به امور حقوقی مربوط به خانواده این کار انجام می شود.

لازم به ذکر بوده که یکی از شرایط اصلی برای حذف نام همسر از شناسنامه، دوشیزه بودن زن است و در اکثر موارد دادگاه این مورد را تنها ملاک حذف نام همسر می دانند و شرایط دیگر برای آن قابل پذیریش نخواهد بود.

یکی دیگر از مواردی که زن بعد از طلاق می تواند نام همسر خود را از شناسنامه حذف کند، این است که با حضور همسر جدید به دادگاه مراجعه کرده و تقاضای حذف نام همسر سابق را از شناسنامه خود داشته باشد.

سپس به محل صدور شناسنامه برای شناسنامه المثنی ارجاع داده خواهد شد.

همچنین در صورت ازدواج دوم با حضور همسر و آگاهی او درباره ازدواج قبلی، می توان نسبت به حذف نام همسر سابق اقدام کرد. در همین راستا می توان بیان کرد که اگر از ازدواج سابق، فرزندی وجود داشته باشد، وجود فرزند نمی تواند مانعی برای حذف نام همسر سابق باشد، ولی نام او در شناسنامه فرزند باقی خواهد ماند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله اصلاح یا تغییر مشخصات شناسنامه پیشنهاد می شود.

وکیل حقوقی حذف نام همسر از شناسنامه

چگونگی حذف نام همسر

بعد از اینکه از سوی پزشکی قانونی به اثبات رسید که ارتباطی بین زن و مرد وجود نداشته و باکره بودن زن محرز شد، زن یا مرد می توانند از سوی دادگاه نامه ای برای درخواست صدور شناسنامه المثنی داشته باشند. برای این کار بعد از جاری شدن خطبه طلاق، نام و تمام موارد مربوط به ثبت ازدواج از شناسنامه آنها پاک خواهد شد و در شناسنامه جدید دیگر اثری از ازدواج و نام همسر گذشته آنها وجود نخواهد داشت.

مدارک لازم برای حذف نام همسر از شناسنامه

  • دو قطعه عکس
  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی سند طلاق
  • دادنامه طلاق
  • گواهی دوشیزگی از پزشکی قانونی (یا حضور همسر جدید)

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله مشاوره حقوقی رایگان چیست؟ پیشنهاد می شود.

ضرورت استفاده از وکیل برای حذف نام همسر

زنان و مردان زیادی هستند که به دلایل مختلف مانند طلاق یا فوت، تمایل دارند که نام همسر خود را از شناسنامه حذف کنند، برای این کار باید شرایط قانونی آن وجود داشته باشد. بنابراین برای گذراندن مراحل قانونی و قضایی نیاز به یک وکیل حقوقی با تجربه ضروری خواهد بود.

برای انجام تمام موارد مریوط به حذف نام همسر از شناسنامه می توان از یک وکیل خانواده استفاده کرد. بهره مندی از یک وکیل با تجربه حقوقی در این نوع موارد موجب موفقیت بیشتر خواهد شد، زیرا وکلا نسبت به قوانین حقوقی ثبتی آگاهی بیشتری دارند و با تسلط بر مسائل حقوقی مربوط به حذف نام همسر به راحتی می توانند مراحل قضایی را سپری کنند و به نتیجه مطلوب برسند.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی مانند، حذف نام همسر از شناسنامه، تغییر یا اصلاح مشخصات شناسنامه، مسائل خانوادگی مانند طلاق غیابی، طلاق توافقی، مهریه، نفقه، اجرت المثل و سایر موارد مربوط به امور کیفری و جنایی تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است. در همین راستا ایشان موجب به نتیجه رساندن پرونده های مختلف و ایجاد کارکرد کاملا تخصصی در این عرصه شده است.

محبوبه حجتیان وکالت تمام موارد مربوط به مسائل حقوقی و کیفری را انجام می دهد.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی در امور مربوط به پرونده خود تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *