وکیل حقوقی, حکم جلب فوری و توقیف اموال

توقیف اموال و جلب فوری در مطالبه چک

توقیف اموال و جلب فوری در مطالبه چک

بعد از اینکه فرد به بانک مراجعه می کند، در صورت خالی بودن حساب صاحب چک، می تواند نسبت به مطالبه چک برای توقیف اموال و حکم جلب فوری آن اقدام کند.

به این صورت که بانک با صاحب حساب تماس گرفته و اگر زمانی که بانک اعلام می کند، حساب خود را پر نکند، چک آن برگشت خورده و دارنده چک می تواند نسبت به آن اقدام قانونی انجام دهد.

توقیف اموال در تمام دعاوی حقوقی مورد بررسی است؛ ولی با توجه به ویژگی ها و مسائل مختلف درباره هر کدام از پرونده ها استفاده از یک وکیل حقوقی با تجربه در این زمینه ضرورت پیدا می کند؛ زیرا برای وصول چک نیاز به انجام امور حقوقی و قانونی است، بنابراین این کار باید توسط فردی که نسبت به قوانین حقوقی تسلط و تجربه کافی دارد، انجام شود.

فرایند حقوقی چک

در هنگامی که فرد برای پرداخت مبلغی، یک برگه چک (به عنوان یک سند رسمی و حقوقی شناخته می شود) صادر می کند، موظف است در تاریخ مشخص شده روی چک، مبلغ آن را به حساب خود واریز کند. در غیر این صورت مطابق با قانون با او برخورد خواهد شد. سپس با توجه به مبلغ چک در شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی به آن رسیدگی می شود و بر همین اساس مشمول موارد حقوقی یا به صورت کیفری با صادرکننده چک برخورد خواهد شد.

یکی از فرایند حقوقی که در هنگام چک برگشتی وجود دارد، صدور توقیف اموال و جلب فوری فرد صادرکننده چک است. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله مشاوره حقوقی چیست؟ پیشنهاد می شود.

چک برگشتی وکیل حقوقی محبوبه حجتیان

دریافت گواهی عدم پرداخت

هنگامی صادرکننده چک، نسبت به پر کردن حساب خود اقدام نکند، دارنده چک باید به همراه چک برگشتی، گواهی عدم پرداخت داشته باشد تا بتواند دادخواست تنظیم کند. سپس با ارائه آنها در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی با توجه به مبلغ آن در شورای حل اختلاف (تا سقف 20 میلیون تومان) یا دادگاه برای آن تصمیم گیری خواهد شد. بعد براساس رأی دادگاه به اجرای احکام ارجاع داده می شود و برای توقیف اموال و جلب فوری اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

چگونگی توقیف اموال در مطالبه چک برگشتی

با در نظر گرفتن این مورد که پرداخت مبلغ چک، باید به صورت فوری انجام گیرد و قانون برای پرداخت آن ضمانت های اجرایی ویژه مشخص کرده است، در صورت عدم پرداخت، تحت نظارت مراجع عالی قضایی با آن برخورد خواهد شد. بنابراین با توجه شرایط و مدارک موجود برای مطالبه چک برگشتی و توقیف اموال، در مراجع عالی کیفری، حقوقی و ثبتی شکایت خود را به ثبت رساند.

1- مراجع کیفری

هنگامی که تاریخ وصول چک صادر شده برای همان روز صدور چک باشد، فرد صاحب چک می تواند با داشتن مدارک لازم برای توقیف اموال (نام گواهی عدم پرداخت، ابطال تمبر، دادخواست) به دادسر محل صدور گواهی عدم پرداخت، مراجعه کند. سپس برای حکم جلب فوری و توقیف اموال صاحب چک به مراجع کیفری درخواست دهد.

2- مراجع ثبتی

هنگام دارنده چک، به هر دلیلی نتواند توقیف اموال و مطالبه چک را به صورت کیفری درخواست دهد، می تواند به مراجع ثبتی مراجعه کند و با پرداخت هزینه استعلام ثبتی، نسبت به اموالی که به نام صاحب چک است، اقدام کند. سپس با توقیف اموال آن، اموال را به صورت مزایده به فروش رسانده و به این صورت می تواند مبلغ چک را وصول کند.

البته در این مورد لازم به ذکر است توقیف اموال از طریق مراجع ثبتی تا زمانی ممکن است که در گواهی عدم پرداخت، به علت عدم تطابق امضا و دست خط چک با دست خط و امضا با صاحب چک ذکر نشده باشد.

3- مراجع حقوقی

با توجه به این مورد که رسیدگی و توقیف اموال از طریق مراجع حقوقی، مستلزم زمان طولانی تر است، درخواست حقوقی برای توقیف اموال در مراجع حقوقی زمانی انجام می شود که امکان ثبت دادخواست در مراجع کیفری و ثبتی وجود نداشته باشد.

در این مورد دارنده چک می تواند با ارائه گواهی عدم پرداخت و چک برگشتی، بعد از سپری کردن مراحل قضایی آن نسبت به توقیف اموال و در نهایت جلب فوری آن اقدام  و مبلغ چک یا معادل آن را مطالبه کند.

مطالبه وجه چک در قانون جدید چک

با توجه به ایجاد مشکلات بسیار در صدور چک های برگشتی، قانون جدید برای صدور چک تصویب شده است که براساس آن به صورت فوری می توان نسبت به مطالبه وجه اقدام کرد. بنابراین افراد دارای صلاحیت برای صدور چک، با حساسیت بیشتر این کار را انجام می دهند؛ زیرا می دانند در صورت برگشت آن، مجازات و عواقب  بسیاری دارد.

در صورت برگشت چک، مطابق با قانون جدید می تواند برای مطالبه آن و توقیف اموال صاحب چک، دادخواست کیفری، ثبتی و کیفری ارائه داد.

در قانون جدید، هنگام صدور گواهی عدم پرداخت به جز کد رهگیری، باید تمام مشخصات و نشانی صاحب حساب در آن ذکر شود.

به موجب قانون جدید چک، در صورت نداشتن کد رهگیری در گواهی عدم پرداخت، به هیچ عنوان قابل پیگیری نخواهد بود.

توقیف اموال و جلب فوری در چک صیاد

چک های جدید که با عنوان چک صیاد مورد استفاده قرار می گیرند. در این نوع چک تمام مشخصات صادرکننده چک قابل رهگیری است، بنابراین اگر تاریخ چک برای همان روز باشد، به راحتی می توان نسبت به موجودی حساب استعلام گرفت.

همچنین اگر تاریخ دیگری داشته باشد، در صورت نداشتن موجودی و برگشت آن، همراه با گواهی عدم پرداخت، می توان نسبت به آن اقدام قانونی انجام داد و مراجع قانونی با بررسی هویت صادرکننده چک برای توقیف اموال و جلب فوری آن اجراییه صادر خواهد کرد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله مشاوره حقوقی رایگان چیست؟ پیشنهاد می شود.

وکیل پایه یک دادگستری

ضرورت استفاده از وکیل حقوقی 

برای انجام تمام موارد مریوط چک برگشتی می توان از یک وکیل حقوقی استفاده کرد؛ زیرا بهره مندی از یک وکیل با تجربه حقوقی در این نوع موارد موجب موفقیت بیشتر خواهد شد.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی مانند حکم جلب فوری و توقیف اموال، مطالبه سفته، مطالبه طلب، مطالبات حقوقی، چک و سایر موارد مربوط به امور کیفری و جنایی تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است. در همین راستا ایشان موجب به نتیجه رساندن پرونده های مختلف و ایجاد کارکرد کاملا تخصصی در این عرصه شده است.

محبوبه حجتیان تمام موارد مربوط به توقیف اموال و جلب فوری در مطالبه چک را انجام می دهد.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی در امور مربوط به پرونده خود تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *