وکیل خانواده, طلاق

تفاوت طلاق بائن و رجعی چیست؟

تفاوت طلاق بائن و رجعی - وکیل محبوبه حجتیان

طلاق یک کلمه عربی به معنی آزاد کردن و رهایی است و در واقع برهم زدن پیمان زناشویی را گویند . در ایران پیروان ادیانی که در قانون اساسی دینشان به رسمیت شناخته شده است می توانند طبق دین خود طلاق بگیرند ولی در مذهب شیعه که اکثریت مردم ایران پیرو آن هستند طلاق از اختیارات مرد می باشد .

انواع طلاق در دین ما شامل طلاق بائن و رجعی است که هر یک نیز به مواردی تقسیم می شوند . در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت طلاق بائن و رجعی صحبت کنیم و انواع آن را بشناسیم .

چنانچه در این زمینه دچار مشکل شده اید یا سوال و ابهامی در ذهن خود دارید و نیاز به مشاوره حقوقی و وکالت طلاق دارید می توانید با وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان با شماره 09121584013 تماس بگیرید .

انواع طلاق در مذهب شیعه

1- طلاق بائن 

بائن در لغت یعنی جدا شونده و به طلاقی گفته می شود که پس از ثبت طلاق حق رجوع برای مرد وجود ندارد و شامل موارد زیر است :

  • طلاق خلع 

هرگاه زنی از شوهر خود به دلایل گوناگون کراهت داشته باشد و حاضر به زندگی با او نباشد و درخواست طلاق نماید شامل قوانین طلاق خلع می گردد . در این نوع طلاق زن در ازای پرداخت مال یا مهریه خود به شوهر از او جدا می شود . این طلاق دارای دو رکن اصلی است :

1- کراهت و تنفر زوجه از زوج به طوری که امکان زندگی مشترک برای او وجود ندارد و موجب بی توجهی و نافرمانی نسبت به قوانین شرعی و قانونی نسبت به همسر خود می شود .

2- اعطای مال زوجه به زوج به صورتی که زوج در موقع عده حق رجوع نداشته باشد .

  • طلاق مبارات 

در این طلاق زن و شوهر از یکدیگر بیزار هستند و قصد جدایی دارند و تفاوت آن با طلاق خلع این است که در خلع تنها زوجه از زوج بیزار است . در طلاق مبارات که به آن طلاق توافقی نیز می گویند زوجین بایستی بر سر همه موضوعات از جمله مهریه ، جهیزیه ، حضانت فرزندان و … توافق نمایند .

  • طلاق زن دوشیزه و باکره

  • طلاق زن یائسه

  • طلاقی که بعد از سه بار طلاق و رجوع حاصل شده باشد (سه طلاقه)

2- طلاق رجعی :

طلاقی که مرد فقط در ایام عده می تواند به زن رجوع نماید و طلاق را به هم بزند .

پیشنهاد می کنیم مقاله وکیل حقوقی طلاق را مطالعه نمایید . 

تفاوت طلاق بائن و رجعی - انواع طلاق

نکته 1 : در طلاق خلع زن می تواند تا پایان عده خود می تواند به دفترخانه ای که صیغه طلاق در آنجا جاری شده است رجوع کرده و پس از رجوع او به آنچه که بذل کرده (مابذل) مثل مهریه ، طلاق از حالت بائن به رجعی تبدیل می گردد .

مرد هم می تواند در این موقع طلاق را به هم بزند و به هم برگردند . حال اگر زن اگر یائسه یا دوشیزه باشد بعد از طلاق حق رجوع به آن چیزی که بذل کرده را ندارد .

نکته 2 : اگر زن در وقت طلاق باکره باشد رای دادگاه طلاق بائن غیر مدخوله است و در این صورت زن و مرد می توانند با رجوع به ثبت احوال و ارائه نامه محضر و رای دادگاه ، نام همسر و مشخصات ازدواج و طلاق را از شناسنامه خود پاک کرده و اقدام به تعویض شناسنامه نمایند .

تفاوت طلاق بائن و رجعی چیست ؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا به آن اشاره شد طلاق بائن غیر قابل رجوع از طرف مرد در زمان عده (برای عقد دائم 100 روز (سه ماه و 10 روز) و برای عقد موقت (صیغه) یک ماه و پانزده روز است و اگر زن باردار باشد تا زمان وضع حمل بایستی عده نگهداشته شود ) است یعنی اگر مرد قصد رجوع داشته باشد بایستی مجددا خطبه عقد جاری گردد .

ولی در طلاق رجعی مرد می تواند پس از طلاق ، در زمان عده زن بدون نیاز به خطبه عقد به او رجوع نماید . اگر زن در طلاق بائن و یا توافقی بدلیل بخشیدن مهریه اش رجوع نماید به مرد هم اجازه رجوع پس از طلاق داده می شد .

پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل دادگستری را از دست ندهید .

تفاوت طلاق بائن و رجعی - طلاق توافقی

انواع طلاق بائن :

1- طلاق قبل از ایجاد رابطه جنسی بین زوجین :

این زمانی است که زن و مرد در مدت عقد و قبل از ایجاد رابطه جنسی تصمیم به جدایی بگیرند .

2- طلاق بعد از یائسگی زن :

اگر زن به دوره یائسگی رسیده باشد و دیگر نتواند باردار شود و زن و مرد در این زمان تصمیم به جدایی بگیرند طلاقشان از نوع بائن است .

3- سه طلاقه :

اگر مرد و زنی 3 بار با هم ازدواج کنند و جدا شوند طلاق سومشان از نوع بائن خواهد بود .

مراحل درخواست طلاق خلع چیست ؟

  • زن بایستی برای دادخواست طلاق به دادگاه خانواده محل سکونت خود مراجعه نماید .
  • پس از ارائه دادخواست طلاق هزینه دادرسی را نیز پرداخت نماید .
  • دادگاه برای رسیدگی به دادخواست طلاق نوبت تعیین می نماید و به طرفین دعوا ابلاغ می نماید .
  • در جلسه رسیدگی زن و شوهر سخنان خود را مطرح می کنند و دادگاه در طی همان جلسه یا جلسات بعدی حکم طلاق را صادر می کند .

لزوم استخدام وکیل طلاق چیست ؟

با توجه به مراحلی که در بالا به آن اشاره شد کار به همین راحتی ها هم نیست . طلاق خلع به دلیل عدم رضایت شوهر معمولا چالش ها و مشکلات خودش را دارد و همچنین در تعیین مقدار مالی که باید بذل شود نیز اما و اگرهایی وجود دارد .

همچنین مراجعات مکرر به دادگاه و طی کردن مراحل اداری آن بسیار وقت گیر و خسته کننده است . همچنین در صورت عدم آگاهی از مسائل حقوقی طلاق ممکن است کار به درازا کشیده شود . کمک از یک وکیل طلاق می تواند روند انجام کارها را تسریع نموده و در کوتاه ترین زمان ممکن از دردسرهای پروسه طلاق رهایی پیدا کرد .

محبوبه حجتیان ، وکیل پایه یک دادگستری کلیه موارد مربوط به مسائل طلاق نظیر نفقه ، مهریه ، حضانت ، اجرت المثل ، ملاقات با فرزند ، تمکین ، ترک انفاق و … را انجام می دهد .

همچنین در زمینه های گوناگون نظیر موارد کیفری ، ملکی ، خانواده ، قرارداد و امور مهاجرت نیز فعالیت داشته و پرونده های زیادی را در امور ذکر شده با موفقیت وکالت نموده و به سرانجام رسانده اند .

چنانچه در زمینه طلاق و یا موارد دیگر نیاز به وکیل دارید می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و امور حقوقی خود را به ایشان بسپارید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *