وکیل حقوقی, وکیل کیفری, وکیل ملکی

تصرف عدوانی و مجازات آن

تصرف عدوانی چیست و مجازات آن

زمانی که ملک یا مالی بدون اجازه  و از روی زور و ظلم به تصرف شخصی درآید، به آن تصرف عدوانی گفته می شود. به عبارتی دیگر زمانی که اموال غیر منقول با دلایل مختلف در تصرف فردی باشد، ولی فردی آن رت با زور به تصرف خود درآورد، تصرف عدوانی اتفاق افتاده است.

دعاوی تصرف عدوانی هم از نظر حقوقی و هم از نظر کیفری قابل بررسی است که با توجه به شرایط پرونده می توان در دادگاه برای طرح دعوی کیفری یا دعوی حقوقی اقدام کرد.

تصرف عدوانی با خلع ید تفاوت دارد، به این صورت که در دعاوی خلع ید، اثبات مالکیت یکی از موارد ضروری است، اما در دعاوی تصرف عدوانی سابقه تصرف بر ملک برای مطرح کردن آن در دادگاه کافی است.

تصرف عدوانی چیست؟

از آنجایی اموال به دو دسته منقول (اموالی که امکان نقل و انتقال در آنها وجود دارد) و غیر منقول (اموالی که  قابلیت نقل و انتقال به آسانی وجود ندارد) تقسیم می شوند، در تصرف عدوانی که درباره اموال غیرمنقول مانند ملک مشاع به وجود می آید، نیازی به اثبات مالکیت از سوی مدعی تصرف نخواهد بود، فقط سابقه تصرف موجب پذیرش ادعای خواهان در تصرف عدوانی خواهد شد.

در این مورد می توان بیان کرد که اگر فردی یک ملک را برای یکسال اجاره کند، او حق تصرف در آن ملک را دارد، اما شخص دیگری اجازه این کار را ندارد و اگر این مورد پیش آید و مانع استفاده مستاجر از حق مالکیتش شود، تصرف عدوانی اتفاق افتاده است. بنابراین شخص مستاجر می تواند در دادگاه بر علیه شخص متصرف طرح دعوی کند.

مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی، دعاوی تصرف عدوانی بر علیه فردی است که مال غیر منقولی را بدون اجازه به تصرف خود درآورده است. در این نوع پرونده ها خواهان درخواست رفع تصرف و مجازات متصرف را دارد و باید بتواند با ذکر دلایل و شواهد، ثابت کند که متصرف به صورت عدوانی و غیرقانونی، اموالی که در تصرف او بوده، به تصرف خود درآورده است.   

برای استفاده از وکالت محبوبه حجتیان، وکیل باتجربه در زمینه پرونده های تصرف عدوانی می توانید با شماره تلفن 09121584013 تماس بگیرید. 

وکیل تصرف عدوانی

انواع تصرف عدوانی

تصرف عدوانی انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها با توجه به شرایط دعوی در دادگاه یا دادسرا مورد بررسی قرار می گیرند. بنابراین مطابق با قانون به دو صورت می توان برای آن طرح دعوی کرد که عبارت است از:

تصرف عدوانی کیفری: در این نوع تصرف با توجه به اینکه در دادگاه کیفری جلسه محاکمه تشکیل می شود، در زمانی که این مورد اثبات شد، به جز اینکه باید آن را از تصرف خود خارج کند، با نظر قاضی پرونده مجازاتی مانند حبس برای متصرف در نظر گرفته می شود.

تصرف عدوانی حقوقی: در این مورد قاضی حکم به خارج شدن اموال غیر منقول از تصرف می دهد و مجازاتی برای فرد در نظر گرفته نمی شود.

تصرف عدوانی در ملک مشاع

به املاکی مانند پارکینگ و موارد دیگری که تحت مالکیت یک نفر نبوده و تحت مالکیت چند نفر است، ملک مشاع گفته می شود. بر همین اساس کسی اجازه استفاده شخصی و تصرف ملک مشاع را ندارند، اگر یکی از مالکان بدون اجازه سایر مالکان، این کار را انجام دهد، تصرف در مال اتفاق افتاده است و جرم محسوب می شود.

کسی که مرتکب تصرف عدوانی در ملک مشاع شده است، مشمول مجازات خواهد شد؛ به صورتی که می توان با طرح شکواییه در دادگاه کیفری بر علیه او اقدام کرد یا با ارائه دادخواست به دادگاه حقوقی، بر علیه فردی که این کار را انجام داده، شکایت کرد و از قاضی دادگاه خواسته شود که با دستور قضایی ملک مشاع را از تصرف خارج کند.

تفاوت دعاوی تصرف عدوانی با خلع ید

در هنگام بروز دعاوی مالکیت و اموال، مواردی مانند تصرف عدوانی و خلع ید مطرح می شود. در ادامه تفاوت آنها مورد بررسی قرار گرفته که عبارت است از:

1- دعاوی تصرف عدوانی فقط مربوط به اموال غیر منقول است؛ اما دعاوی خلع ید مربوط به اموال منقول و غیر منقول می شود.

2- دعاوی تصرف عدوانی با توجه به شرایط تصرف به صورت حقوقی و کیفری در دادگاه کیفری یا دادسر مورد بررسی قرار می گیرد؛ ولی دعاوی خلع ید فقط به صورت حقوقی امکان ارائه دادخواست دارد.

3- دعاوی تصرف عدوانی فقط با سابقه تصرف می تواند بر علیه متصرف دادگاه تشکیل شود؛ اما در دعاوی خلع ید فقط از سوی مالک مال یا سند مالکیت قابل بررسی است.

4- دعاوی تصرف عدوانی با فوریت رسیدگی می شود و قبل از صدور حکم قطعی، دستور رفع تصور موقت از سوی قاضی صادر خواهد شد؛ ولی در دعاوی خلع ید، باید رویه های قضایی آن سپری شود و فقط با حکم قطعی اجرای آن امکان پذیر خواهد بود.

5- دعاوی تصرف عدوانی جزو دعاوی غیرمالی است و هزینه دادرسی آن همانند دعاوی غیرمالی محاسبه می شود. اما دعاوی خلع ید در گروه دعاوی مالی است و هزینه های دادرسی آن مانند دعاوی مالی خواهد بود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله وکیل دعاوی چیست و آیا به آن نیاز دارید؟ پیشنهاد می شود.

تصرف عدوانی کیفری و حقوقی

ضرورت استفاده از وکیل حرفه ای در دعاوی تصرف عدوانی

از آنجایی که دعاوی تصرف عدوانی جزو دعاوی پیچیده حقوقی و کیفری محسوب می شود، نیاز به استفاده از یک وکیل با تجربه در این زمینه ضروری است. در این راستا استفاده از وکالت محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری پیشنهاد می شود، زیرا ایشان پرونده های بسیاری در این زمینه داشته است

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری در زمینه های مختلف ملکی، قرارداد، خانواده، کیفری و جنایی مشاوره حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قضایی پرونده خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوبی برسید.

ایشان تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است و با به نتیجه رساندن پرونده های مختلف با کارکرد کاملا تخصصی، رویکردی متفاوتی را در این عرصه به وجود آورده است.
تالیف کتاب های مختلف، انجام دوره های آموزشی برای وکلا و کارآموزان و ایجاد بسترهای جدید کاری و خدمات حقوقی برخی از فعالیت های محبوبه حجتیان است. ایشان تمام این کارها را از صمیم قلب و فقط در آرزوی روزهایی سرشار از امید به آینده و گسترش عدالت واقعی و ترقی های بزرگ در عرصه حقوق انجام داده است.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی ایشان برای امور حقوقی تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *