وکیل تجاری, وکیل حقوقی, وکیل خانواده, وکیل کیفری, وکیل ملکی

انواع وکیل دادگستری و وظایف آنها

انواع وکیل دادگستری و وظایف آنها

انواع وکیل دادگستری دارای مجوز وکالت است که وظیفه حمایت از قانون و در عین حال از حقوق موکل خود را دارمد. برخی از وظایف که معمولاً با یک وکیل مرتبط است، شامل ارائه مشاوره حقوقی، تحقیق و جمع آوری اطلاعات یا شواهد، تنظیم لایحه مربوط به طلاق، پرداخت مهریه و نفقه، حضانت فرزند، انحصار وراثت، معاملات ملکی، دفاع در دادگاه و میانجی گری اختلافات است.

در ارتباط با انواع وکیل دادگستری و وظایف آنها می توان بیان کرد که قوانین حقوقی به قدری گسترده است که برای یک وکیل غیرممکن است که بتواند با موفقیت مشاوره حقوقی و رسیدگی به هر پرونده ای را در هر حوزه ای از قانون ارائه دهد. به عبارتی می توان آن را به پزشکی تشبیه کرد که بر ناحیه خاصی از بدن یا نوع خاصی از بیماری تمرکز می کند. به طور کلی وکلا می توانند در یک یا دو زمینه مرتبط حقوقی تخصص کامل داشته باشند و باید به صورت حرفه ای در آن زمینه ها تجربه کافی دارند تا بتوانند موفق باشند.

انواع وکیل دادگستری

انواع مختلفی از وکلا وجود دارد که در تسلط بر قوانین، دانش حقوق و رسیدگی به پرونده های مختلف تخصص دارند. در ادامه برخی از رایج ترین انواع وکیل دادگستری همراه با تخصص و وظایف آنها بیان شده است.

1- وکیل طلاق

وکلای طلاق در بسیاری از جنبه های حقوقی که باید در هنگام جدایی زوجین به آنها توجه شود، تخصص دارند. برخی از این جزئیات شامل پرداخت نفقه، مهریه و تنصیف اموال باشد. در صورت وجود فرزندان، وکیل طلاق به تعیین شرایط حمایت از کودک و حضانت آن کمک می کند. همچنین در طول فرایند طلاق، وکلا می کوشند از حقوق موکل خود محافظت کنند.

2- وکیل کیفری

قرار گرفتن در سمت اشتباه قانون می تواند یک تجربه ترسناک باشد. اگر شما دستگیر و متهم به جرمی هستید، به یک وکیل مدافع کیفری برای وکالت در دادگاه نیاز دارید.

وکلای مدافع کیفری با پرونده های جنایی، از جرایم مواد مخدر گرفته تا پرونده های قتل، سروکار دارند. آنها تلاش می کنند تا بهترین نتیجه ممکن را برای موکلان خود بگیرند. همچنین ممکن است که یک وکیل کیفری نماینده متهمان باشد. این روند می تواند شامل کلاهبرداری، جرایم خشونت خانگی، سرقت، اختلاس، جرایم خشونت آمیز، جرایم جنسی و جرایم مرتبط با مواد مخدر باشد. دامنه فعالیت یک وکیل جنایی شامل محاکمه، جلسات رسیدگی به وثیقه، اقدامات جبرانی پس از محکومیت، دادخواست و جلسات ابطال (آزادی مشروط) است.

پس از بررسی یک پرونده، یک وکیل کیفری با همه شهود درگیر گفتگو کرده، در مورد قانون قضایی و قوانین جنایی تحقیق کرده، سپس دفاعیه ایجاد می کند. همچنین استراتژی پرونده را ایجاد می کند. مذاکره با قاضی معمولاً به منظور دادخواهی در مورد اتهامات کمتر انجام می شود. در طول محاکمه، وکیل کیفری از متهم دفاع می‌کند و درخواست‌های استدلالی (تقدیر برای رد یا توقف) و اعتراضات تجدیدنظر را استدلال می‌کند، همه درخواست‌های تجدیدنظر باید از قبل توسط وکیل تنظیم و ثبت شوند.

3- وکیل حوادث و صدمات جانی

قانون حوادث و صدمات شخصی شامل موارد قانون مدنی است که بر صدمات جسمی و روانی ناشی از تصادف تمرکز دارد. این نوع وکیل عمدتاً در حوزه حقوقی که به عنوان قانون جرم شناخته می شود، فعالیت می کند و به کسانی که ادعا می کنند در نتیجه سهل انگاری شخص دیگری آسیب دیده اند، خدمات حقوقی ارائه می دهد.

وکیل حوادث به کسانی که آسیب دیده اند کمک می کنند تا هزینه هایی را که متحمل شده اند، بازپرداخت کنند. این غرامت اغلب برای پرداخت هزینه های درمانی و جبران دستمزدهای از دست رفته، مورد نیاز است. نمونه هایی از ادعاهای متداول صدمات شخصی شامل تصادفات، صدمات در محل کار، محصولات معیوب و قصور حرفه ای است.

اکثر دعاوی تصادفات و جراحات شخصی بدون مطرح شدن در دادگاه، حل و فصل می شوند.اما مواقعی وجود دارد که تنها راه برای دریافت غرامت، تنظیم دادخواست و بررسی پرونده توسط وکیل حوادث است. به خصوص در زمانی که شرکت بیمه ادعا را رد کند و حاضر به پرداخت خسارت نخواهد بود. دعوی می تواند بسیار پیچیده باشد و مستلزم رعایت دقیق رویه های قضایی، قوانین و شواهد خاص است.

برای ارتباط با محبوبه حجتیان، بهترین وکیل پایه یک دادگستری می توانید با شماره تلفن 09191490779 تماس بگیرید.

وکیل حقوقی زن

4- وکیل تجاری

داشتن یک تجارت کار پیچیده و مسئولیت بزرگی است. شما باید مطمئن شوید که تمام قوانین و مقررات را رعایت می کنید. بنابراین باید از یک وکیل تجاری حرفه ای کمک بگیرید. درواقع می توان بیان کرد که وکلای شرکتی در قوانین مربوط به مشاغل تخصص دارند. آنها می توانند به شما در راه اندازی کسب و کار، ثبت شرکت و محافظت از مالکیت معنوی کمک کنند.

همچنین وکلای تجاری و شرکتی می توانند طیف گسترده ای از مسائل حقوقی را برای شرکت های دولتی و مشاغل خصوصی انجام دهند و در مشاوره و راهنمایی موکلان خود از طریق فرایندهای پیچیده حقوقی تخصص دارند. آنها بر قانون نمایندگی و استخدام، قراردادها، فروش، اوراق تجاری، سازمان های تجاری و اموال و وثیقه تسلط کامل داشته و به خوبی می توانند موارد حقوقی شرکت را برطرف کنند.

معاملات تجاری شامل مذاکره، تهیه پیش نویس و بررسی ادغام، تملک و واگذاری شود. همچنین مشاوره درباره حقوق و مسئولیت های مدیران شرکت، کمک به اطلاعات مالی که صاحبان مشاغل باید در اختیار کارمندان، مالکان و سهامداران خود قرار دهند، گفتگو می کند.

وقتی صحبت از ارائه مشاوره حقوقی به مشاغل و افراد درگیر در معاملات تجاری می شود، وکیل تجاری همان کسی است که باید به آن مراجعه کنید. این روند به این دلیل است که آنها در زمینه های حقوقی متخصص هستند و شرکت ها باید از آنها آگاه باشند.

وکلای بازرگانی می توانند برای یک شرکت حقوقی خصوصی، توسط دولت یا یک شرکت کار کنند. علاوه بر این، آنها می توانند در زمینه خاصی از قانون مانند ورشکستگی و مالکیت معنوی تخصص داشته باشند. یک وکیل تجاری به افراد در مذاکرات قرارداد، تشکیل شرکت‌ها و رسیدگی به ادغام و تملک کمک می‌کند. همچنین در صورت مواجهه با اتهامات از موکلان خود در دادگاه دفاع می کنند.

5- وکیل امور قراردادها

فرض کنید در حال استخدام یک کارمند جدید هستید. شما به یک وکیل امور قراردادها نیاز دارید تا در بسیاری از مسائل حقوقی که ممکن است از استخدام آن کارمند به وجود بیاید به شما کمک کند. برای مثال یک وکیل دادگستری متخصص در زمینه امور قراردادها می تواند به شما در تهیه قراردادها، بررسی قراردادها و حل اختلافات با سایر مشاغل کمک کند.

6- وکیل ورشکستگی

وکیل ورشکستگی به افراد یا سازمان هایی که اظهارنامه های قانونی مبنی بر عدم توانایی خود در پرداخت به طلبکاران خود ارائه می دهند، کمک می کند. درک فرایند و پر کردن فرم های ورشکستگی می تواند دلهره آور باشد. با توجه به ماهیت پیچیده پرونده های ورشکستگی، اکثر آنها توسط وکلای ورشکستگی تکمیل می شوند که نه تنها مشاوره حقوقی می دهند، بلکه از ابتدا تا انتها به امور اداری رسیدگی می کنند.

یک وکیل ورشکستگی با مشتریان ورشکسته ملاقات می کند تا درآمد، بدهی و دارایی های آنها را بررسی کند. سپس تعیین اینکه آیا ورشکستگی برای آنها مناسب است یا خیر را تشخیص می دهد. بعد در تاریخ مناسب، دادخواست را به صورت الکترونیکی به در دفاتر خدمات قضایی به ثبت می رساند.

هنگامی که تاریخ رسیدگی توسط دادگاه تعیین شود، وکیل ورشکستگی، بدهکار و طلبکار با هم ملاقات کرده و در مورد وضعیت تصمیم گیری می شود. پس از آن، وکیل ورشکستگی به قاضی پرونده و طلبکار بیان می کند که موکل به هر گونه تعهدی که از او خواسته شده، عمل می کند و موکل را در مورد تأیید و رفع ورشکستگی خواهد کرد.

به عبارتی دیگر می توان بیان کرد که اگر با مشکلات مالی خود دست و پنجه نرم می کنید و عمیقاً در بدهی فرو رفته اید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که ورشکستگی خود را اعلام کنید. یک وکیل ورشکستگی می تواند به شما در انجام این کار کمک کند و بهترین راهکار را به شما ارائه دهد.

همن طور که ذکر شد، وکیل دادگستری با جنبه های از قانون ورشکستگی سر و کار دارند که عبارت است از:

  • کمک به موکل برای ثبت ورشکستگی
  • وکالت موکلان در دادگاه در صورت نیاز به اعتراض به حکم قاضی، تجدید نظر و فرجام خواهی
  • کمک به موکل برای بازسازی رتبه اعتباری خود پس از ورشکستگی

7- وکیل مهاجرت

وکلای مهاجرت حقوق، تعهدات و وظایف قانونی افراد خارجی را تعیین می کنند و در کمک به آنها برای کسب شهروندی قانونی در یک کشور خاص تخصص دارند. همچنین وکیل مهاجرت از افراد در دادگاه دفاع می کنند تا از اخراج آنها جلوگیری شود و به افرادی که در شرایط اضطراری هستند، کمک می کنند که زودتر اقامت بگیرند. 

روند مهاجرت می تواند بسیار پیچیده باشد. وکلای مهاجرت کارهای زیادی را از طرف موکلان خود انجام می دهند، مانند تجزیه و تحلیل احتمالات و استراتژی هایی که ممکن است در طول فرایند مهاجرت مورد نیاز باشد. همچنین سازماندهی اسناد و فرم هایی که برای متقاضیان مهاجرت مورد نیاز است، جزو وظایف وکلای مهاجرت است. درواقع آنها به عنوان میانجی بین مشتریان و مقامات مهاجرت عمل می کنند.

به عبارتی می توان بیان کرد که قانون مهاجرت یک حوزه پیچیده و همیشه در حال تغییر است. ممکن است دریافت ویزای صحیح یا تبدیل شدن به یک شهروند برای شما به عنوان یک مهاجر گیج کننده و دلهره آور باشد. یک وکیل مهاجرت می تواند به شما در جهت یابی برای اخذ اقامت کمک کند و در مورد بهترین راه به شما مشاوره دهد. وکلای مهاجرت با تمام جنبه های قانون مهاجرت سروکار دارند. همچنین می توانند به افراد درباره مسائل مختلفی مهاجرت کمک کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله وکیل مهاجرت پیشنهاد می شود.

وکیل حقوقی محبوبه حجتیان

8- وکیل قانون کار

موارد حقوقی که بر روابط کارفرما و کارمند حاکم است، شامل قراردادها، مقررات، قراردادهای چانه زنی، حفاظت در برابر تبعیض، دستمزد و ساعات کار، سلامت و ایمنی و مذاکرات می شود، همه این موارد جزو وظایف وکیل قانون کار است که بر آنها نظارت داشته باشد. سایر مسئولیت ها شامل مشاوره به کارفرمایان در مورد مقررات یا دفاع از کارفرمایان در مقابل هیئت ها و سازمان های دولتی باشد. وکلای کار در دعاوی مربوط به استخدام نیز کمک می کنند.

وکلای کار به کارمندان و کارفرمایان در مورد استانداردهای قانون کار توصیه می کنند تا رفتار منصفانه داشته باشند. وکلای استخدامی که نماینده کارفرما هستند، به آنها کمک می کنند تا خط مشی هایی را تهیه کنند که به مدیریت اطلاع دهد تا حقوق کارمندان را رعایت کند. همچنین آنها به کارفرمایان در مورد حقوق و مسئولیت هایشان از جمله رعایت قوانین دستمزد و ساعت کاری، رسیدگی به شکایات کارکنان و تنظیم قراردادهای کاری مشاوره می دهند.

از آنجایی که محل کار باعث ایجاد اختلاف می شود. به عنوان یک کارمند، ممکن است به اشتباه اخراج شوید، در محل کار مورد آزار و اذیت قرار بگیرید و کارفرما حقوق شما را پرداخته نکرده باشد و بیمه تامین اجتماعی نشده باشید یا هر مشکل دیگری با کارفرمای خود داشته باشید. اگر چنین است، شما باید به اداره کار و یک وکیل استخدامی مراجعه کنید تا از حق شما دفاع کنند.

وکلای کار می توانند به کارمندان و کارگران در مورد دریافت حقوقشان کمک کنند. همچنین آنها می توانند با مسائل مختلف کارمندان از جمله اخراج نادرست، تبعیض و اختلافات مربوط به دستمزد و ساعت برخورد کنند.

9 – وکیل ملکی

قانون املاک و مستغلات می تواند پیچیده باشد و اگر افراد درباره آن اطلاعات لازم را نداشته باشند، ممکن است پول و دارایی زیادی را از دست بدهند. به همین دلیل استفاده از وکیل ملکی ضروری است. بنابراین اگر شما در حال خرید یا فروش خانه هستید یا در هنگام خرید یا فروش ملک با مشکل حقوقی مواجه شده اید، استفاده از یک وکیل ملکی بهترین راهکار برای حل مسائل ملکی شما است.

وکیل ملکی در هنگام خرید و فروش ملک با بسیاری از مسائل حقوقی از جمله بررسی قرارداد، مذاکره در معاملات، بررسی عنوان زمین و حل و فصل اختلافات سر و کار دارند.

10- وکیل انحصار وراثت

تقسیم بندی اموال و دارایی کار بسیار مهمی است. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که دارایی‌های شما پس از مرگ، همان طور که می‌خواهید تقسیم ‌شود، یک وکیل انحصار وراثت می تواند با ایجاد وصیت نامه و سایر اسناد قانونی به شما در انجام این کار کمک کند. همچنین اگر با اعضا خانواده درباره تقسیم اموال پدری خود اختلاف دارید، می توانید با کمک یک وکیل انحصار وراثت مشکل خود را حل کنید.

وکیل انحصار وراثت به موکلان خود کمک می کنند تا تقسیم اموال به صورت عادلانه انجام شود. وصیت نامه افراد را تنظیم می کنند و ترتیباتی را برای سرپرستی فرزندان در صورت مرگ موکلان انجام می دهند. همچنین ممکن است در مورد برنامه ریزی مالیاتی و چگونگی به حداقل رساندن مالیات های قابل پرداخت در دارایی به افراد مشاوره ارائه دهند. وکیل انحصار وراثت اغلب با حسابداران و مشاوران مالی کار می کنند تا از تقسیم بندی منصفانه املاک و دارایی موکلان خود اطمینان حاصل کنند.

11- وکیل قصور پزشکی

پزشکان اشتباه می کنند، گاهی اوقات این اشتباهات می تواند عواقب شدیدی برای بیماران درگیر داشته باشد. یک وکیل قصور پزشکی می‌تواند به بیمارانی که پزشک به آنها ظلم کرده است، کمک کند تا اقدامات قانونی انجام دهند.

وکلای قصور پزشکی، در حقوق پزشکی تخصص دارند. آنها نماینده بیمارانی هستند که توسط پزشکان خود مورد ظلم قرار گرفته اند، پرونده های قضایی قصور پزشکی را تشکیل می دهند و با شرکت های بیمه سروکار دارند.

همچنین ممکن است وکلای قصور پزشکی، نماینده پزشکان و پرستاران، بیمارستان ها و مراکز درمانی برای اختلافات با افراد درباره مراقبت های پزشکی باشند. آنها می‌توانند به کادر درمان کمک کنند تا پرونده‌های قضایی قصور پزشکی را تشکیل دهند، درباره مسائل آن مذاکره کنند و در دادگاه از آنها دفاع کنند.

وکیل قصور پزشکی با شرکت های بیمه کار می کند تا اطمینان حاصل کند که بیماران مراقبت های مورد نیاز خود را دریافت می کنند. همچنین آنها در صورت نیاز به شکایت برای استیفای حقوق موکلان، در دادگاه از آنها دفاع می کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله وکیل قصور پزشکی چیست و چه وظایفی دارد؟ پیشنهاد می شود.

وکیل شرکتی و تجاری

مقایسه وکیل دادگستری با مشاوره حقوقی

 در معنای لغوی وکیل دادگستری و مشاوره حقوقی اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما آنها با یکدیگر تفاوت دارد. وکیل دادگستری کسی است که دارای پروانه وکالت باشد و از نظر قانونی مجاز به نمایندگی از موکل در دادگاه حقوقی است. ولی مشاوره حقوقی یک اصطلاح کلی است و می تواند به هر کسی در حرفه وکالت اشاره کند. از طرف دیگر مشاوره حقوقی، به کسی که در یک شرکت حقوقی کار می‌کند، گفته می شود.

در بیشتر موارد وکلای دادگستری یک مشاوره حقوقی به مشتریان خود ارائه می دهد. اما مشاوره حقوقی ممکن است برای یک شرکت حقوقی یا برای دولت یا سازمان دیگری کار کنند. از سوی دیگر، وکیل پایه یک دادگستری معمولاً تجربه بیشتری در دادگاه دارند و به امور پیچیده دعوی رسیدگی می کنند.

یکی دیگر از تمایزات مهم بین وکیل دادگستری و مشاوره حقوقی حق الوکاله است. میانگین حق الوکاله با توجه به محل فعالیت و زمینه تخصصی آنها می تواند متفاوت باشد؛ اما به طور کلی حق الوکاله نسبت به مشاوره حقوقی بالاتر است.

حق الوکاله انواع وکیل دادگستری

انواع مختلفی از وکلا وجود دارد و حق الوکاله آنها با توجه به تخصص آنها می تواند بسیار متفاوت باشد. برای مثال می توان بیان کرد که وکیل مدافع کیفری به علت اینکه با جان انسان ها سروکار دارد، از حق الوکاله بالاترین برخوردار است.

بهترین وکیل پایه یک دادگستری

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری جزو بهترین وکیل خانم در تهران است که در زمینه های مختلف شرکتی، ملکی، قرارداد، خانواده، کیفری و امور مهاجرت مشاوره حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قضایی پرونده خود را بهتر سپری کنید.

ایشان تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است و با به نتیجه رساندن پرونده های مختلف با کارکرد کاملا تخصصی، رویکردی متفاوتی را در این عرصه به وجود آورده است.
تالیف کتاب های مختلف، انجام دوره های آموزشی برای وکلا و کارآموزان و ایجاد بسترهای جدید کاری و خدمات حقوقی برخی از فعالیت های محبوبه حجتیان است. ایشان تمام این کارها را از صمیم قلب و فقط با آرزوی روزهایی سرشار از امید به آینده و گسترش عدالت واقعی و رشد بیشتر در عرصه حقوق انجام داده است.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی ایشان موارد حقوقی خود را برطرف کنید. 

1 نظر در “انواع وکیل دادگستری و وظایف آنها

  1. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *