وکیل خانواده

استرداد هدایای نامزدی در دوران نامزدی و عقد

استرداد هدایای نامزدی - وکیل حجتیان

آیا طلایی که به خانم در دوره نامزدی یا عقد داده می شود بعد از به هم خوردن نامزدی و یا جدایی پس از عقد قابل برگشت است یا خیر ؟ در صورت طلاق یا در صورت اختلاف می شود هدایا را پس گرفت یا خیر ؟

هنگامی که بحث طلاق در زمان عقد یا پس از ازدواج پیش می آید موضوع استرداد هدایای نامزدی که در این بین رد و بدل شده است نیز به میان می آید .

با توجه به بالا رفتن قیمت طلا در سالهای اخیر یکی از موضوعات مهم و قابل مناقشه که در طلاق ها خصوصا طلاق های در دوره عقد به وجود می آید بازپس گیری هدایای نامزدی خصوصا طلا و جواهری است که به عروس خانم هدیه شده است .

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم و به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم . با وکیل حجتیان تا پایان مقاله همراه باشید .

استرداد هدایای 

در حقیقت در بحث هدایای نامزدی قانون تعیین تکلیف کرده و صراحتا گفته است نامزدی . نامزدی در قوانین ما دورانی است که عقد ازدواج هنوز منعقد نشده است و قبل از ازدواج است .

آن هدایا قطعا اگر نامزدی بهم بخورد قابل استرداد است ولی وقتی زوجین عقد می کنند یا حتی عروسی می کنند آیا می شود طلایی که آقا به خانم داده یا بالعکس خانم به آقا داده یا هدایای گرانقیمتی که به همدیگر داده اند استرداد نمود ؟

اینجا همیشه یک اختلاف نظر وجود دارد . بعضی ها می گویند اگر در قالب عقد هبه بدانید و این را بخششی بدانید که خانم به آقا یا آقا به خانم دارد می گویند در قالب عقد هبه قرار می گیرد .

عقد هبه شرایطی دارد . اول اینکه هبه عقدی است که حتما باید هدیه به قبض و به ید شخص مقابل داده شود . به قبض یعنی چه ؟ یعنی مرد اگر طلایی را خریده تحویل خانمش بدهد تا این عقد هبه درست واقع شود .

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری با ما در ارتباط باشید.

استرداد هدایای نامزدی - پس گرفتن هدیه

مسئله بعدی این است که چنانچه آن هبه معوض باشد آن عقد هبه قابل برگشت نیست و آن هدیه را نمی توانید برگردانید . معوض بودن یعنی چه ؟ یعنی اینکه رایگان در اختیار آن طرف قرار نداده باشند و یک عوضی گرفته باشند .

مثلا وقتی که آقا یک حلقه ازدواج به خانم می دهد و خانم هم یک حلقه ازدواج در مقابل به آقا می دهد این تقریبا می شود گفت هبه معوض است . هبه معوض طبق قانون قابل استرداد نیست .

مسئله بعدی چنانچه هدیه در دست خانم یا آقا وجود داشته باشد شما می توانید استرداد کنید . اگر عین هبه در ید طرفین نباشد و آن هدیه را از بین برده باشد یا فروخته باشد یا به کسی دیگر هدیه داده باشد قطعا قابل استرداد نخواهد بود و این فقط وقتی قابل استرداد است که در دست خود خانم وجود داشته باشد .

در رابطه با معوض بودن و اینکه نمی شود بعضی از حقوقدانان و علما نظر دارند که نمی شود این هبه را برگرداند به این استناد می کنند که هبه در قبال عقد ازدواج داده می شود . مرد می خواهد زنی به زوجیتش در بیاید . لذا هبه را به خاطر اینکه زن را در اختیار بگیرد و به کامیابی برسد قرار داده است .

لذا این ازدواج و عقد کردن همان عوض این هدیه است . لذا نمی تواند مرد بعد از اینکه ازدواج کرد و زندگی مشترک تشکیل داد هدیه یا هبه را پس بگیرد . این دو نظر است ولی در آراء قضایی و رویه قضایی ما هر دو را می بینیم .

ممکن است بعضی از قضات یا بعضی از محاکم نظر بدهند که عین هبه را استرداد بکند با ابطال عقد بعضی هم نظر دارند که خیر هبه معوض است یا باید در دست خانم باشد لذا به استرداد عین موهوبه نظر نمی دهند .

این اختلافی است که بین نظرات قضات گوناگون وجود دارد و دفاعیات شما و مسیری که انتخاب می کنید قطعا به این موضوع کمک می کند .

مطلب مرتبط:

وصول مهریه

استرداد هدایای نامزدی - عقد هبه

دادخواست استرداد هدیه دوران عقد با وکیل خانواده

چنانچه در دوره نامزدی و عقد به جدایی و متعاقب آن در استرداد هدایا و جواهرات نامزدی با مشکل مواجهید می توانید از مشاور حقوقی و وکالت وکیل محبوبه حجتیان کمک بگیرید .

پرونده های استرداد هدایای نامزدی چنانچه توسط وکیل کارآزموده و باتجربه انجام نشود شما را به سوی شکست در پرونده می کشاند . وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان آماده ارائه خدمات مشاوره به شما می باشد . کافیست با شماره 09121584013 تماس بگیرید .

محبوبه حجتیان، وکیل خانواده در زمینه های مختلف حقوقی مانند طلاق غیابی ، طلاق توافقی ، مهریه ، نفقه ، اجرت المثل و سایر موارد مربوط به خانواده تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است . در همین راستا موجب به نتیجه رساندن پرونده های مختلف و ایجاد کارکرد کاملا تخصصی در این عرصه شده است .

محبوبه حجتیان تمام موارد مربوط به مسائل خانواده مانند ملاقات فرزند ، حضانت فرزند ، ترک انفاق ، تمکین و داوری را انجام می دهد .

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی در امور مربوط به خانواده تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *